Stallinredning...vad tycker ni om detta?

gadriel

Trådstartare
Vi funderar på att inhysa pållar i kallstallsbyggnaden med korna. Ska ju ha lösdrift med ett ordentligt vindskydd men jag vill ha boxar också.

Stallet är kallklimat, stort, luftigt och framförallt väldigt ljust. Det är väldigt god luftcirkulation, du kan inte ens känan att det bor kor där inne. Ljudvolymen är låg. Hygienen god, stallet högrtryckstvättas ordentligt en gång om året och det mockas ut ofta hos kossorna också.

Det finns för tillfället redan färdig boxar som används till tjurar och som kalvningbox för korna för tillfället. Boxarna är ca 12 kvadrat (3*4 m) och nedsänkt en halvmeter lägre än mittgången. På bilderna är det djupströbädd vilket kan ge intrycket att det inte är så höga väggar eftersom man inte ser den extra halvmetern som är nedsänkt. Boxgrindarna är robusta enkla rör. De går att öppna mot stallgången. Vattnet är cirkulerande med en viss temperatur.
Uppvärmt rum med diskho och plats för sadlar finns också. Två rejäla dörrportar.

Vad tror ni, visst borde väl detta fungera?

Bilder:

Den ena av de stora portarna är stängd. Det är alltså boxarna till höger jag pratar om (6 st).
bild1.jpg

Port öppen.
bild2.jpg

En av boxarna, på hörnet:
bild3.jpg

Samma box igen frontsidan.Man ser som sagt inte att det är nedsänkt eftersom bilden är tagen på våren och de har djupbädd:
bild4.jpg

Sv: Stallinredning...vad tycker ni om detta?

Om du ska ha häst i en av de boxarna tror jag inte det funkar med gallerväggar, det bör nog vara hela väggar istället, tycker det ser farligt ut annars med galler de kan ju lätt fastna på nåt sett.
Men annars är det ett bra stall, stort och luftigt!

AtletShipping skrev:
Om du ska ha häst i en av de boxarna tror jag inte det funkar med gallerväggar, det bör nog vara hela väggar istället, tycker det ser farligt ut annars med galler de kan ju lätt fastna på nåt sett.
Men annars är det ett bra stall, stort och luftigt!

Ja jag är också lite fundersam på gallret, men de skiljer sig ju inte så hemskt mycket från dessa som jag sett på ett par olika sidor på nätet för lösdrift med hästar :

losdrift01.jpg

Men jag vill ju itne ta några chansningar förstås. Det vor inte så svårt att bygga om väggarna, hade ju dock varit trevligare med grindarna då det blir så mycket mer öppet.

Hej. Det ser fint ut men du måste göra om boxarna så att de blir hela, Min förre ponny hadde enlit han själv en otrevlig boxgranne så han stegrade sig och fastande med hoven i galrett, på natten :'( (dock inte då jag hadde honom) han rammalde omkul och "hängde" sig i gallret med ena hoven och eftersom box gallret satt så högt upp så hängde han så att endast rumpan var i golvet. När dom kom på morgonen var de tvungna att stevtsa upp gallret och skära av en illa tilltygad bit av hoven :(:( fast den växte ju ut men sert alltid lite konstig ut och måste skos på speciellt sätt...

Fy vad otäckt. Men det här gallret är ju så pass brett att inte ens en nordsvensk hov kan fastna där emellan.

Men det är kanske en god idé att göra dom hela. Allt är ju klart så det är ju smidigt att bara byta ut grindaran mot hela väggar.

Det finns bestämmelser om hur brett mellanrumet mellan gallren måste vara. Kolla där.

ja på ena bilden men på en annan så är gallret mkt smalare och där skulle säkert en hov kunna fastna..
Vi hade en häst i stallet som lyckats kila fast hoven i boxgallret över boxdörren som var rätt så brett och slet i sönder hela hovbenet eller nåt så hoven lixom hängde löst...
Nä galler är farligt enligt mig..

psychogrrl skrev:
Det finns bestämmelser om hur brett mellanrumet mellan gallren måste vara. Kolla där.

Kollade i djurskyddsbestämmelserna men hittade inget om det, men jag kansek rä blind elelr ngt...

AtletShipping skrev:
ja på ena bilden men på en annan så är gallret mkt smalare och där skulle säkert en hov kunna fastna..
Vi hade en häst i stallet som lyckats kila fast hoven i boxgallret över boxdörren som var rätt så brett och slet i sönder hela hovbenet eller nåt så hoven lixom hängde löst...
Nä galler är farligt enligt mig..

Ja jag såg det sen att det var skillnad. Men jag har nog blivit övertygad om att det är bättre vi byter ut mot hela väggar. Några risker vill jag inte ta
:eek:

Tack för era goda råd. :)

Gör du bara "hela boxväggar" så blir det säkert superfint och bra sen! Ser ju väldigt ljust och fint ut därinne!

Ser jätte mysigt ut. Men håller med de andra. Byt ut till hela boxväggar. När jag arbetde på island hade hästarna sådana galler väggar och två hästar hängde sig i dom..usch..

cactuspower skrev:
Gör du bara "hela boxväggar" så blir det säkert superfint och bra sen! Ser ju väldigt ljust och fint ut därinne!

Ja det är det verkligen. De hade en djurskyddsinspektör där, de kommer ju ltie då och då, och hon var så himla förvånad att det inte luktade ladugård där inne. :)

Hallau skrev:
Ser jätte mysigt ut. Men håller med de andra. Byt ut till hela boxväggar. När jag arbetde på island hade hästarna sådana galler väggar och två hästar hängde sig i dom..usch..

Ja de ska bytas för nu behöver jag inte funder apå det längre.

Men jag tänkte att det borde funka bra att sätta galler på de grindar som är, ett rejält, så blir det ju som hla väggar men ändå luftigt
:idea: :idea:

Det ser ju jättefint ut och vilka välskötta kossor :bow:

Håller med alla andra vad gäller gallren. Har hört om många hästar som lyckats skada käken eller få in huvudet och hängas. De kanske vill se om det finns nån mat eller polare på andra sidan och störs mitt i rörelsen liksom. Vill du ha luftigt kan du mellan boxbrädorna (liggande) lägga en liten kloss så det blir en springa på mindre än 2 cm mellan varje bräda :idea:

En annan sak att tänka på är risken för ringorm. Vet inte om det är vanligt idag? Jag delade stall med kor en gång, och hade uppskattat om det funnits en uppdelning så det inte smittat tvärs över besättningarna :crazy: (våra gick och strök mot varandra och hade direktkontakt) Kossorna hade det först men med så diskreta symtom att vi hästägare inte blev varnade. Och hästarna fick det desto mer :o

Silverkedjan skrev:
Det ser ju jättefint ut och vilka välskötta kossor :bow:

Ja fast tyvärr var de sjuka just när jag tog bilderna, sommarsjukan (heter det väl? ) så de var lösa i magen annars brukar både korna och stallet vara betydligt renare.
Men välskötta är de, pojkvännan och hans pappa är jättebra med djuren. Sociala är de också :D

Ja så skulel man kunna göra, fast jag är mer inne på nät så se rde ju ut bra också, ska bara komam på vilket nät som är tillräckligt starkt och lätt att få tag på och inte för dyrt.

Tack för varningen! Ska vara observant på detta!
:bow:

För stående galler som är på bilder ska måttena vara: 25 mm eller 65-85 mm.

bara en fråga. är det öppet på vissa ställen i "stallet" eller är det bilderna som spökar eller är det fönster?
jag tycker också du skall ha hela väggar, både för säkerhet och för om det blir kallt så är det bra med välissolerat längst golvet i alla fall så det inte blåser luft från olika håll.

coscos skrev:
bara en fråga. är det öppet på vissa ställen i "stallet" eller är det bilderna som spökar eller är det fönster?
jag tycker också du skall ha hela väggar, både för säkerhet och för om det blir kallt så är det bra med välissolerat längst golvet i alla fall så det inte blåser luft från olika håll.

Det är fönster hela vägen längs med takkanten och i ändarna. Eller fönster, det är ngn typ av plast tror jag eller om det är vindnät, minns inte vilket. Sen går det att justera hur öppet det ska vara längs taknocken.

En halv meter upp är det som sagt gjutet eftersom hela boxraden är en halvmeter lägre ner än mittgången så där drar det inte om fötterna. Men överhuvudtaget så är det itne dragit i stallet, det är öppet och luftigt men ngt drag är det inte.Drag mår ju inte kossorna bra av heller så.

Det ar ju bara att spika upp plywood skivor eller liknande, sa far du hela vaggar!!
Tycker att det ser bra ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka