Stallgångs-"problem"

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SuperSpringBoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 706
S

SuperSpringBoy

Har i höstas flyttat in i ett nytt stall. Så fort jag tar in min häst och ställer han i stallgången för att borsta inför t.ex. en ridtur så bajsar han. Så var det aldrig förut i det gamla stallet utan det verkar som om det har blivit en vana nu att bajsa så fort han kommer in. Finns det någon som har samma "problem" eller något tips på vad jag ska göra för att han ska sluta!?:confused:

Sv: Stallgångs-"problem"

Vad är problemet? :confused: Det är ju bara att sopa upp och släng ut. Många hästar lägger en hög innan de ska jobba.

Min kille gör likadant. Det är irriterande om man har bråttom men inte mycket att göra åt. Säger som föregående talare, bara att sopa upp och kasta.

Gör ngn av mina hästar det så är det oftast pga av nervositet/stress. Så gjorde hästen inte det i gamla stallet så kan du hoppas att det är övergående.

Jag brukar ha en hel mockkorg redo i gången när jag tar in min häst så får han kissa och bajsa i den istället om han behöver.

min häst har ett liknande "problem", han bajsar alltid innan vi går in i stallet efter arbete.... precis när man hoppar av. det e bra så slipper jag mocka boxen igen!

Min pålle skiter jämt i gången. Har däför skottkärran inne som jag bara skyfflar i skiten i (blir alltid en hel del) kör ut och tömmer den efter jag släppt han i hagen/boxen.

Låta honom gå in i boxen efter att ha varit i hagen så att han kan kissa och bajsa.
Då kan du ta ut en bajsfri häst sedan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
394
Senast: animalasia
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 988
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka