Stallgången är för hal..farligt

Nafayette

Trådstartare
Vi byggde -99 boxar i en fd maskinhall med betonggolv.
Vi har i 2 omgångar fräst räfflor i golvet men det hjälps inte..
Golvet blir halt, då speciellt vid fuktigt väder.

Finns det något man kan stryka på för att få det mer halkfritt??

Någon som gjort sådant??

Det är ett stall med 9 boxar och mycket bred stallgång..

AM

Sv: Stallgången är för hal..farligt

Inte stryka på, men verksamt ändå!

1 Lägg ett rejält lager halm över hela golvet. På köpet blir det tystare, enklare renhållning mm.

2 Finkorning sand.

LIA

Usch ja, känner igen det där med hal stallgång. Hade tänkt fräsa spår, men du säger att det blir halt ändå? Hur djupa spår har ni fräst? O hur djupa?

Man vill ju ha både lättstädat o halkfritt:(

Spån som man vattnar och försöker packa ihop. Luktar gott och minskar ljud.
Det finns en hästtransportstillverkare som börjar på F som hade någon blandning av rivna flygplansdäck och något klistrigt på golvet i sina transporter och det kunde man även lägga i stallgångar. (det var ju naturligtvis inte ett kladdigt underlag.....det hade ju fått torka)

gör en till gång i gången genom att sätta fast två trälister på golvet och sedan lägga spån i mellanrummet.
Fattar ni??
sätt låsterna en halvmeter från boxväggarna så att man kan soppa mellan boxdörrarna och listen.

Hoppas nån fatta vad jag menade :rofl:

Det finns färg med sand i att måla golvet med .Tycker det funkar bra,vi har det i ett garage med betonggolv.Vet inte vad det heter på fackspråk,säkert något fint men målar firman måste säkert fatta vad du menar när du förklarar.

Min sambo är betongare, det finns en massa saker man kan göra. De har gjort en hel del jobb i stall. Bla. lagt golvet inne på Ultunas hästklinik, där använde de något som tyvärr är dyrt, men det är ett gummigolv som är halkfritt, dämpar ljud och dessutom sviktande och skonsamt mot onda hästfötter.

Han är på kurs nu tyvärr men jag kan fråga vad det heter när han kommer hem!

Har samma tanke som du... Finns att köpa på hink typ och som man sedan "smetar" ut. Vet att det är några transporttillverkare som har detta i släparna i stället för den traditionella gummimattan....

Annars kan man köpa gummimatta på löpmeter som man kan lägga in. men blir nog ganska dyrt skulle jag tro.

Gira :banana:

Alfa Lavall har ett par olika typer av färg för djurstaller som gör att golvet blir bättre anpassat. Bl a så kommer det att hålla bättre vara lättare att göra rent och mindre halt. Skulle tro att Granngården har deras program för djurstall (främst kor) men annars så är Lantmännen återförsäljare för hela deras soriment.

Tack för alla svar!! :bow:

Lias förslag om sand har vi använt..
Nackdelen är ju att när man sopar gångarna efter mockning så sopar man ju bort sanden..
Halm blir det ännu värre..
Vi kan inte ha spån och vattna..detta är ett kallstall. minus 25 ute är lika med minus 25 inne..

Förslaget med trälister och spån kan vara ett alternativ..tål att funderas på.

Det ska ju fungera praktiskt också.

MAn vill ju sopa snyggt efter mockning..

Skulle vilja måla på nåt som gör golvet halkfritt..helst.
Men det ska tåla högtryckstvätt...och gå att hålla snyggt..

AM

Senast ändrad:

En annan variant på "trälister med sand eller spån emellan" är att ha lite grövre sten i botten, typ makadam, och sedan lägga på ett lager med grus med lagom diameter :idea:

Halmen (i mitt svar) tas inte bort! Dvs, inte innan inomhussäsongen sjunger på sista versen. Då används den som strö. Inte en krona i materialkostnad! Det du. ;) Och inget gångsopande på hela vintern.

Vi använde metoden tidigare, innan vi gick över till lösdrift.

Reflektion: Varför ser man på halm som skräp så fort den kommer utanför boxdörren? :confused:

LIA

för att när man mockat hamnar det lätt kissig halm och gödselbollar utanför boxdörren vilka jag tror man gärna blir av med;)
Om man inte har skottkärran mitt i boxen vill säga, men då tycker jag det blir väldigt bökigt att mocka

Spångång utan att vattna?
Har de på ridskolan här i närheten och jag tror inte de vattnar den! (ska höra för säkerhets skull)

Ganska tjockt lager är det, iaf 15 cm skulle jag tippa på.
Spångångar krattar man ju så de blir "rena", blir ett prydligt litet mönster sen också;)

Annars kanske man kan lägga någon räfflad eller på annat sätt halkfri gummimatta i gången?

vi köpte snuskigt dyr men asbra gummimatta till stallgången, är mkt förtjust i den, angenäm att gå på, dämpar ljud mm

Tyvärr har jag sett många exempel på gummigolv som inte håller på flera kliniker o i vår hästtransport så det är viktigt att få bra garantier om man tar en så stor kostnad.
PL

Vi mockade alltid med kärran utanför boxdörren, och jag minns inga sådana problem. Enstaka pluttar/kisstrån man missat med tas lätt bort.
Men det är klart. Man måste välja mellan utseende och funktion. ;) Snygga mönster i halmen blir det ju inte.

LIA

Isf måste jag vara dålig på att mocka (vilket iof stämmer;)), för när jag har mockat är skottkärran överfull och det ligger en mindre gödselstack utanför boxen:angel:
Sopborsten är välanvänd!

Du skulle kanske tömma kärran mellan varven, eller skaffa större? :idea:

Vi körde med permanentbädd och kanske är det så att man då blir lite mindre kinkig med enstaka strån på "fel ställe"?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Kubbgolv är ju ett golvmaterial som är/varit på frammarsch den senaste tiden, kanske framför allt i offentliga lokaler och...
Svar
16
· Visningar
7 286
Senast: Alexandra_W
·
C
Hästmänniskan Hej! Är i full färd med att bygga om ladugård till stall men utrymmet är begränsat och prioriteringar måste göras... Ska få plats med...
2
Svar
32
· Visningar
4 841
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV