Stallflytt!

Novelette

Trådstartare
Flyttade min lilla dam till ett nytt stall igår.

Hon är 1½år gammal och uppfödd på den förra gården så detta var hennes allra första flytt! Hon hade dessutom aldrig åkt transport...vi har bekantat oss med den men aldrig åkt tidigare.

Jag packade in allt som skulle med och sen skulle vi ha på lilla damen.. Vi hade kört transporten intill så det skulle gå smidigare. Hon hamnade lite snett på rampen första gången så jag backade ner henne. Sen lockade jag upp henne med en havrehink och det gick jättebra. Hon verkade inte så orolig, mest förvånad och undrande över vad som pågick.

Det var 20 min biltur och då körde vi väldigt lugnt. När jag öppnade där fram gnäggade hon väldigt mkt och verkade lättad över att jag kom. Men sen stod hon jättelugnt och väntade på att jag skulle backa ut henne :love:

När vi väl kom ut satte hon sikte på stallet och gick, hon är en mkt väluppfostrad dam men där hade jag inte mkt att säga till om :o
Släppte in henne i boxen och gav henne hö och sen gick jag och flyttade in allt annat.

Imorse gnäggade hon när jag kom men hästen är så himla lugn!!!
Vi släppte ut henne med ett föl först och det gick jättebra, de åt t om ur samma höhög! Sen kom en tvååring(fyller i feb) och en gammal shettis men det funkade bra det med. Hon var ju förstås lite utanför men de bråkade inte med henne eller så iaf.

Jag var bara tvungen att berätta det för...jag hade varit så orolig o allt...men det var ju hur smidigt som helst. :banana:
Ska dit ikväll på stallmöte och så får vi se hur de har skött sig. Men jag känner att det nog kan bli rätt bra.

Kan chocken komma efter ett par dagar tro? Jag är bara så förvånad att lilla damen accepterar detta så villigt. Hon såg riktigt glad och belåten ut när vi lämnade henne igår kväll o imorse var det samma sak.
Jag hoppas hon trivs bra :bump:

Sv: Stallflytt!

Skönt det gick bra. Sen tror jag inte du behöver oroa dig efter någon 'chock i efterhand'. Unghästar har inte en massa referenser för hur det ska vara och hur det inte ska vara och brukar acceptera det mesta godmodigt och glatt så länge basbehoven är uppfyllda.

Min dam stod dels på hingsttationen med mamam som föl, och har sen precis efter avvänjning stått ett par dagar på klinik. Hon betedde sig som hemma och verkade inte ett dugg brydd =)

Sv: Stallflytt!

När jag köpte min pojke (vid 11 månaders ålder) fick han flytta hemifrån direkt till hingstbete med 8 andra, 4 åringar och 4 tvååringar. När vi släppte honom där sprang han in i ett snår med taggbuskar och gömde sig :idea: . Har aldrig haft så dåligt samvete, sov ingenting första natten. Nästa dag gick han sida vid sida med bossen i hagen, och blev ypperligt beskyddad av honom. Det tog ett par dar, sen var han kompis med alla. Tilläggas bör att min häst är väldigt blygsam när det gäller andra hästar, han är inte ranglåg men ger sig inte heller in i några onödiga bråk. Mycket behagligt!
Just med unghästar tror jag att flytt och nya saker är enklare, de har ju inte så mycket att referera till. Det där med att lära gamla hundar sitta, du vet!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama