Fullblodet

Trådstartare
Hej! Jag var nyligen och red på en ridskola, nämner inget namn eller så. Men jag fick en häst som var väldigt svår i hanteringen. Han sparkade mot en av ledarna, han la öronen bakåt och han slog rejält med svansen varje gång jag kom nära. Det var väldigt obehagligt. Så jag vänder mig nu till er hästkunniga människor på buke om råd. Vad ska jag göra om detta händer igen?

Man ber väl om hjälp? Ridskolehästar kan många gånger tvingas vara sura, för det är enda sättet att få blir lämnad ifred. Det behöver inte betyda nåt, fast är den rejält aggressiv så mår den inte bra

Hej! Jag var nyligen och red på en ridskola, nämner inget namn eller så. Men jag fick en häst som var väldigt svår i hanteringen. Han sparkade mot en av ledarna, han la öronen bakåt och han slog rejält med svansen varje gång jag kom nära. Det var väldigt obehagligt. Så jag vänder mig nu till er hästkunniga människor på buke om råd. Vad ska jag göra om detta händer igen?

Om den blir irriterad när man går nära med en annan häst, så låt bli at göra det?

Tror personligen att rätt många hästar inte alls passar på ridskola. Stackarn försöker kanske tala om att han inte trivs och skulle må mycket bättre som privathäst....

Men jag tycker inte att man ska behöva utsättas för fara om man kommer som elev och ska rida på en ridskola, någon borde hjälpa dig med hästen eller också ta itu med frågan varför hästen beter sig som den gör.

Man ber väl om hjälp? Ridskolehästar kan många gånger tvingas vara sura, för det är enda sättet att få blir lämnad ifred. Det behöver inte betyda nåt, fast är den rejält aggressiv så mår den inte bra
Jag fick hjälp och så, men jag vill verkligen veta vad som är det bästa och så. För jag känner mig nästan "rädd" för hästen

Måste bara tillägga till alla som har svarat mig här på tråden, jag är väldigt ung och jag är i stallet själv (utan föräldrar), men det finns förstås ledare som hjälper till. Men det var jättemånga barn som behövde hjälp och det tog väldigt lång tid innan någon hjälpte mig. Jag försökte verkligen våga, men han högg efter mig, slog med svansen, la öronen bakåt osv. Hästen är väldigt gammal, 23 år, och förstår inte riktigt varför han inte har gått i pension?

Jag fick hjälp och så, men jag vill verkligen veta vad som är det bästa och så. För jag känner mig nästan "rädd" för hästen

Om du är rädd, osäker och ovan så ska du absolut inte gå in till hästen själv. Hästen vill vara ifred och känner att den kan hota dig eftersom du blir rädd. Vänta på hjälp tills du är mer van och säker. Känner du dig väldigt osäker kring hästarna generellt så borde personalen ta extra hand om dig och bara ge dig snälla hästar. :)

Tyvärr blir det ofta så på ridskolor, därför är det jätteviktigt att man inte håller på med hästarna i onödan, bara när det är nödvändigt.

Om du är rädd, osäker och ovan så ska du absolut inte gå in till hästen själv. Hästen vill vara ifred och känner att den kan hota dig eftersom du blir rädd. Vänta på hjälp tills du är mer van och säker. Känner du dig väldigt osäker kring hästarna generellt så borde personalen ta extra hand om dig och bara ge dig snälla hästar. :)

Tyvärr blir det ofta så på ridskolor, därför är det jätteviktigt att man inte håller på med hästarna i onödan, bara när det är nödvändigt.
Tack! De på klubben säger att man inte ska gå in till hästarna innan det är dags att rykta dom, sadla dom, tränsa dom och så. Jag har ridit i 3 år nu, och kört hästar i 2 år, men efter en avramling där jag trillade med huvudet i marken så har jag blivit rätt osäker på mig själv.... :crazy:

Egentligen är det nog inte så konstigt. Som Pinky skrev ovanför, hästen vill helst bli lämnad ifred och slippa en massa krav från elever och ledare. Därför provar den om det fungerar att markera/hota litet grann, för att slippa. Om den lyckas så pass att du blir rädd eller osäker och backar undan åtminstone för stunden, så märker den att taktiken funkar på dig.
Jag håller med om att du absolut inte ska utsätta dig för det, eftersom det skulle kunna bli farligt för dig.

Med våra egna hästar är vi stenhårda på att sådant inte får förekomma, de får aldrig komma på tanken att utmana eller hota oss. Inte för att de känner att de inte får, utan de skall inte ens känna att det är en möjlighet, just för att det inte skall bli farligt. Vi skall kunna gå in till hästarna i deras boxar när som helst. Men varje människa har ju en egen relation till varje häst, och på en ridskola är det ju inte alltid möjligt att arbeta in en sådan relation och behålla den. Då kan det lätt bli som du beskriver, och då är det viktigast att inte i onödan kliva in i situationer som man inte har förutsättningar för att styra på ett bra sätt.

Det bästa brukar vara att karska upp sig lite, gå in med bestämt kroppspråk och inte backa, och i övrigt ignorera de sura minerna. Ridskolehästar som umgåtts mycket med osäkra ryttare har oftast lärt sig att skrämma folk, så de kan se väldigt sura ut utan att egentligen mena särskilt illa eller egentligen nånsin göra en fluga förnär. De bara ser ut som de tänker äta upp en, och om man då backar eller blir osäker så blir de värre - ofta är såna hästar mästare på att bedöma folk, så om det kommer en van ryttare eller någon ur personalen, så är hästen from som ett lamm.

Dock går det ju inte att spela säker särskilt övertygande om man är rädd, så mitt bäst tips skulle vara att be om hjälp nästa gång.

Att hästen inte gått i pension kan helt enkelt bero på att den fungerar bra som ridskolehäst, och de därför valt att pensionera den på jobbet, så att säga. Alltså att den får vara kvar, och gå lite lugnare och färre lektioner. Såna hästar som kan allt är guld värda att lära sig på för ovana ryttare, så ofta är man som ridskola väldigt rädd om sina gamla trotjänare.

Där jag red innan jag skaffade egen häst hade de så att man kan kunde vända hästen i spiltan och sätta fast den med huvudet mot gången istället, det hjälpte många lite rädda nybörjare. Då kunde man som vuxen hjälpa till att vända hästen och sedan satt hästen "fast" med huvudet s.a.s. Kanske kan vara något att föreslå? Det tar ju inte så lång tid för någon van att bara vända på hästen tänker jag, så kan de gå vidare till andra sedan. Jag tyckte också att det kunde vara lite obehagligt att gå in vid rumpan på en häst som hotade men uppskattade möjligheten att vända direkt.

Tack för alla fina svar! Jag har fått 3 privatlektioner i födelsedagspresent och jag tror att det kommer att gå bättre nu!! :banana:

Tack för alla fina svar! Jag har fått 3 privatlektioner i födelsedagspresent och jag tror att det kommer att gå bättre nu!! :banana:

Vilken bra födelsedagspresent!
Då har du ju ett perfekt tillfälle att även be instruktören (eller någon annan i stallet) att hjälpa dig och visa hur du ska göra med såna lite sura hästar.

När jag var ganska liten och red på ridskola var det vissa ponnyer som vände rumpan till i boxen och la öronen bakåt. I början tyckte jag de var ganska läskiga, och ville alltid ha med mamma eller någon av de större stalltjejerna in i boxen.
Sedan lärde jag mig efter ett tag att de bara försökte skrämmas. När jag öppnade boxdörren och bestämt klev fram, och inte visade att jag var lite rädd, så var de hur snälla som helst.
Med det vill jag ha sagt att får man bara lite hjälp på traven, så går det ofta fort att komma över osäkerheten och man kan hantera hästarna/ponnyerna själv utan att behöva vara rädd :)

Nu är inte jag ung som du utan är äldre o mera van att ta för mig. I den situationen hade jag gått till en av ledarna och frågat om hästen, "han ser väldigt sur ut, är han farlig eller låtsas han bara? hur gör jag?"

Jag tycker att det är dålig stil att utsätta någon för en häst som har ett sånt beteende utan att säga något.

Lycka till med ridningen :)

Det bästa brukar vara att karska upp sig lite, gå in med bestämt kroppspråk och inte backa, och i övrigt ignorera de sura minerna. Ridskolehästar som umgåtts mycket med osäkra ryttare har oftast lärt sig att skrämma folk, så de kan se väldigt sura ut utan att egentligen mena särskilt illa eller egentligen nånsin göra en fluga förnär. De bara ser ut som de tänker äta upp en, och om man då backar eller blir osäker så blir de värre - ofta är såna hästar mästare på att bedöma folk, så om det kommer en van ryttare eller någon ur personalen, så är hästen from som ett lamm.

Dock går det ju inte att spela säker särskilt övertygande om man är rädd, så mitt bäst tips skulle vara att be om hjälp nästa gång.

Att hästen inte gått i pension kan helt enkelt bero på att den fungerar bra som ridskolehäst, och de därför valt att pensionera den på jobbet, så att säga. Alltså att den får vara kvar, och gå lite lugnare och färre lektioner. Såna hästar som kan allt är guld värda att lära sig på för ovana ryttare, så ofta är man som ridskola väldigt rädd om sina gamla trotjänare.

Det skulle jag verkligen inte rekommendera innan man vet huruvida det är en häst som gör allvar av sina hot eller ej. Min bror blev biten av en ridskolehäst som faktiskt menade allvar och det är knappast ovanligt. Bättre att prata med någon instruktör/stallpersonal som känner hästen och vet om den bara gör fula grimaser eller faktiskt kan hugga till, det avgör helt hur man ska hantera hästen - speciellt som nybörjare då man inte kan läsa språket lika bra.

Måste bara påpeka att jag inte är en nybörjare då det har varit rätt mycket i era texter att det nästan låter som om jag är en nybörjare och inte riktigt vet var fram och bak sitter på hästen. Jag har ridit i 3 år och har hanterat flera bråkiga hästar förut och rider helt okej, dock som jag skrev innan så trillade jag av och det gjorde mig väldigt osäker och jag förlorade självförtroendet =/

Det skulle jag verkligen inte rekommendera innan man vet huruvida det är en häst som gör allvar av sina hot eller ej. Min bror blev biten av en ridskolehäst som faktiskt menade allvar och det är knappast ovanligt. Bättre att prata med någon instruktör/stallpersonal som känner hästen och vet om den bara gör fula grimaser eller faktiskt kan hugga till, det avgör helt hur man ska hantera hästen - speciellt som nybörjare då man inte kan läsa språket lika bra.

Håller med du!

Jag jobbade på ridskola och vi hade åtminstone 2 hästar som gjorde allvar av sina hot. Den ene lurade in ovetande elever/personal i boxen, lurade in dom längst in i boxen genom att snurra runt och tryckte sen upp dom mot väggen och sparkade- riktigt otäck! 180 cm hög var den dessutom! Den andra hade ont i munnen pga tandfraktur och mådde riktigt dåligt, blev farligare och farligare att fånga i boxen ju mer ont den fick, både högg, trängde och sparkade.

Hade man gått in till någon av dessa med och försökt visa vem som bestämmer hade man fått veta det fort- hästarna!

Båda dessa hästar gjordes iordning av personal och det fanns personal som vägrade fånga dom i boxen, just för att de var så "elaka". De hade grimma i boxen, så kunde man ta dom snabbt om de var vid dörren, ville de inte alls fick de ofta slippa gå- det var ju ingen som ville hämta ut dom!

/Lavinia, som mot slutet blev mer och mer vän med den stora hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka