Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillfian har ju senaste året (sen vurpan) mer eller mindre frekvent ställt frambenen långt under sig (vilket ju avlastar bak) när hon t ex står och vilar i hagen. Det är inte *alltid* hon gör det, men nära nog. Är dock när hon står och vilar/sover, sällan när hon bara står still en stund (i hagen, stallgången etc). I boxen kan jag inte uttala mig då det blir highlife därnere såfort jag sticker dit näsan..

Ställer upp jämnt och fint när man ställer upp henne vid hand eller gör halt under ryttare det lilla hon är riden.

Och jag tycker den där viloställningen borde försvunnit/försvinna nu när hon är så himla mycket bättre, men icke. Igår kom jag äntligen ihåg att ta kort på det hela, ska lägga upp det sen. Men det är inte lite hon ställer under sig fram utan det är markant. När hon vilar på ett bakben är det dock växelvis lika mycket på bägge bak vad jag kan bedömma av vad jag ser av det. (med växelvis menar jag ibland ena bak, ibland andra, inte att hon står och byter viloben växelvis under en och samma vilosession)

Vad bak är det ffa som avlastas när de ställer in både fram under sig, någon som kan svara på det?

Sv: Ställer frambenen under sig för att avlasta bak - men VAD avlastas?

Svårt att säga precis utan att se hästen i fråga, men det känns lite som ett ländryggsproblem.

Hon kan ha obalanser i hovarna som gör att hon föredrar att stå så(dvs lägger mer vikt på tån).
/T

Tror att din häst står under sig och det förklarade min hovslagare att det har med benställningen att göra helt enkelt. En häst med denna benställning kan få det mer markant ju äldre den blir. Det skall inte vara någon större fara. Rätt verkning är dock viktig. Hästar kan ha en tendens att bli lite snubbliga då och en tå som rullar över lättare och en trakt som är lite högre kan vara till hjälp. Då får inte benet lika långt att komma ur utgångsläget när det skall fram.

Hälsning Maja

Ang hovarna och vinkling så är det en häst som är rätt korrekt i sina vinklar, enligt hovslagaren 'väldigt fin' (men såklart inte perfekt - finns de?) óch enligt veterinärerna 'helt perfekta vinklar'. Dessutom står hon ju mer korrekt (dvs vilar jämnt på alla fyra) än vad hon står sådär under sig, så jag tror inte problemet ligger där, utan i att hon vill avlasta någonting bak. Och att det enbart/ffa kommer när hon står och dåsar är i så fall ganska naturligt, är ju som för en själv, då vill man ha det 'bekvämt'.

Boj:s förslag om ländryggen skulle jag inte hålla som otroligt, jag är lite fundersam på om det är ländrygg/höft/kors/liknande hon vill avlasta, det skulle 'stämma' (fast känsn väl inte helt bra om det är det, men..)

Här är en bild, hon står lite knepigt med bak på den här bilen, men det jag menar med att hon ställer in frambenen syns tydligt. (hon kan alltså stå och vila ett bakben samtidigt med).

http://hem.passagen.se/waikele/avlastning2.jpg

Förtydligande alltså - hon står inte under sig normalt sett, utan det är när hon står och vilar/dåsar i hagen t ex. Men då är det - som synes - väldigt markant. Lite mindre vissa dagar, mer andra. Bilden vissar hur det är när det är som sämst så att säga

Jag skulle tro att trakt stöden e långa o växer in i hoven o då avlastar hon med att stå så..
Sen skulle jag kolla om hon ömmar någonstans i kroppen.. jag skulle gissa på att hon har ont i hovarna..

Hon har ställt sig rakt över kotorna med tyngdpunkten framåt, det ger en avlastning längre bak i ryggen. Det behöver för den sakens skull inte sitta i korset, men som sagt säker kan man aldrig vara förrän man tittat närmare på pållen in action och klämt lite.;)

Muskur skrev:
Jag skulle tro att trakt stöden e långa o växer in i hoven o då avlastar hon med att stå så..
Sen skulle jag kolla om hon ömmar någonstans i kroppen.. jag skulle gissa på att hon har ont i hovarna..

Nopes, varken öm i hovarna eller för långa traktstöd som växer in i hoven eller liknande. Hon står förresten i lera på bilden, men det är ingen skillnad på underlag hur hon avlastar vid 'tupplurar' eller ej.

Ömmar i kroppen gör hon (muskulärt enbart..hoppas vi/tror vi iaf) men det ska inte kunna förklara att hon fortfarande avlastar i lika hög grad som när hon var tvärdålig.

Jag tror ju att det är något högt bak hon vill avlasta, vad har jag keine anung om. Tänkte mest om det är något specifikt område som avlastas när de så markant står under sig.

Boj skrev:
Hon har ställt sig rakt över kotorna med tyngdpunkten framåt, det ger en avlastning längre bak i ryggen. Det behöver för den sakens skull inte sitta i korset, men som sagt säker kan man aldrig vara förrän man tittat närmare på pållen in action och klämt lite.;)

Okej, finns det specifika områden som blir 'extra mycket avlastade' eller blir bakre delen av ryggen det i lika hög grad så att säga? (Nu låter jag tokvirrig *s*)

Vad är rimligheten att det skulle vara ett beteende som blivit en 'olat', dvs ett invant beteende utan att det - längre - finns behov av det?

Hon har ju mer elelr mindre och till och från stått sådär senaste året. Och fram tills i augusti var hon ju - förutom ledhalt ta mig fan överallt - sned både här och där (korset, bogen, nacken..). Det är lägesrättat och har hållit sig rakt, hon har lite muskelspänningar kvar (ovana muskler får jobba plötsligt) och håller fortfarande på att 'lära' sg använda sin kropp fullt ut och korrekt igen, och faller gärna tillbaka i invant rörelsemönster, kan tappa koordinationen lite och så vidare men det blir stadigt bättre. Men efter lägesrättningen var hon ju hältefri, inte en ledreaktion etc etc. Dvs hon är så SJUKT mycket bättre att jag tycker att den där viloställningen borde försvunnit eller i alla fall mattats av?

Så det jag undrar över är ju om det finns ÄNNU mer skit (dvs det är dags att skicka henne på scint..) eller om det kan vara lite som rörelsestörningen och koordinationsproblemen - att hon inte riktigt hunnit 'greppa' än att hon kan använda sin kropp fullt ut utan låsningar osv?

/LuddAlex

Prova att palpera övergången vid lumbago, börja strax bakom eller innan sadelläge och fortsätt mot korset. Hårt får du ta i, en välmusklad häst har stora muskler som måste forceras eller så har ömhet redan uppstått muskelärt och det lär du iså fall märka.

En förklaring för dummies var lumbago sitter?

Allmän not: Hon har ju som sagt more or less stått såhär i ett år, även när hon haft ont 'överallt', och när det inte gått att hitta mer än enstaka spänningar (och inte i området), men jag klämmer gärna, även om det inte skulle vara grundorsaken så kan det ju förvärra t ex och kan jag underlätta för henne gör jag ju det gärna!

Dock börjar jag snart noja om att det finns något skelettmässigt eller något.. Nåja, i början på nästa år borde jag ha en bunt svar..till..men det 'stör' mig att hon fortfarande står sådär.

Alexandra_W skrev:
Ang hovarna och vinkling så är det en häst som är rätt korrekt i sina vinklar, enligt hovslagaren 'väldigt fin' (men såklart inte perfekt - finns de?) óch enligt veterinärerna 'helt perfekta vinklar'. Dessutom står hon ju mer korrekt (dvs vilar jämnt på alla fyra) än vad hon står sådär under sig, så jag tror inte problemet ligger där, utan i att hon vill avlasta någonting bak. Och att det enbart/ffa kommer när hon står och dåsar är i så fall ganska naturligt, är ju som för en själv, då vill man ha det 'bekvämt'.

Boj:s förslag om ländryggen skulle jag inte hålla som otroligt, jag är lite fundersam på om det är ländrygg/höft/kors/liknande hon vill avlasta, det skulle 'stämma' (fast känsn väl inte helt bra om det är det, men..)

Här är en bild, hon står lite knepigt med bak på den här bilen, men det jag menar med att hon ställer in frambenen syns tydligt. (hon kan alltså stå och vila ett bakben samtidigt med).

Ja, det var extremt. Den hästen ser inte ut att bara stå under sig.

Hälsning Maja

Min häst stog under sig sådär när han hade ont strax bakom höftknölen. Ett par cm ut och bak... Efter det fixades med akupunktur så stod han så jämt tills jag började att träna honom. (gammal vana) Det har inte försvunnit helt, kommer och går lite. Han blir värre när han har fång (får fång bak av någon bra anledning) eller röta. Samt när han inte klarar av att slappna av i underhalsen. Tycker mig se att Kele hänger i underhalsen som min gör/har gjort beroende på dagsform.

För mig kommer det och går och just nu har hästen passat på att slå ihop fång/röta och svamp i en enda smaskig röra... Då står han ung som Kele... För 3 veckor sedan när vi hade kommit igång med träningen och han var nymasserad, var underhalsen helt borta och han stog jämt på alla 4.

Enligt min erfarenhet så står hästar med bakbenen "under sig" när de har ont i bakknäna. Likaså får de ont i länden(lumbal) när de har problem med bakknäna. Det kan vara muskulärt men lika vanligt är att de har ont i leden.

Hjälp :eek: Sådär står ju min pålla också i hagen när hon vilar/dåsar!! Har gjort så sedan hon var liten... Jag visste inte ens att det är ett tecken på att de har ont någonstans :o

Med tanke på att vi har problem med återkommande ledinflammationer vä fram så... problemen kanske sitter i kors/rygg. Iofs så hittade ju ET hur mycket låsningar som helst på hela höger sida för drygt en vecka sedan.

/Lizzie - som blev extremt orolig... :crazy:

Alexandra_W skrev:
Förtydligande alltså - hon står inte under sig normalt sett, utan det är när hon står och vilar/dåsar i hagen t ex. Men då är det - som synes - väldigt markant. Lite mindre vissa dagar, mer andra. Bilden vissar hur det är när det är som sämst så att säga

equi skrev:
Enligt min erfarenhet så står hästar med bakbenen "under sig" när de har ont i bakknäna. Likaså får de ont i länden(lumbal) när de har problem med bakknäna. Det kan vara muskulärt men lika vanligt är att de har ont i leden.

Fast hon står ju med frambenen under sig, och inte bakbenen?

95johsv skrev:
Min häst stog under sig sådär när han hade ont strax bakom höftknölen. Ett par cm ut och bak... Efter det fixades med akupunktur så stod han så jämt tills jag började att träna honom. (gammal vana) Det har inte försvunnit helt, kommer och går lite. Han blir värre när han har fång (får fång bak av någon bra anledning) eller röta. Samt när han inte klarar av att slappna av i underhalsen. Tycker mig se att Kele hänger i underhalsen som min gör/har gjort beroende på dagsform.

För mig kommer det och går och just nu har hästen passat på att slå ihop fång/röta och svamp i en enda smaskig röra... Då står han ung som Kele... För 3 veckor sedan när vi hade kommit igång med träningen och han var nymasserad, var underhalsen helt borta och han stog jämt på alla 4.

Intressant! Nu kan jag ärligt talat inte säga om det finns något 'mönster' i hur hon står. Jag har ju haft tusen och än andra grejer att bekymra mig om ang henne så jag har mest konstaterat nu och då att hon står illa när hon vilar. Men jag tittar inte efter det, och antagligen reagerar jag inte om hon INTE står knasigt. Så det kan mycket väl gå i vågor/perioder.

Just nu 'ska' hon ju må prima, men det finns faktiskt ett par 'felfaktorer'. De närmsta två dagarna innan den där bilden så hade det varit vidrigt väder och hon kommit in och fruuusit, och varit redigt öm över muskulaturen på korset/länden (därför hon har täcke på den där bilden, jag la på det just för hon frusit och blivit öm). Sen har hon blivit av med skorna någon vecka innan, då jag tyvärr fick fippla en hel massa för att få av dem (och antagligen stressade/provokerade hennes stackars hov- och kotleder ganska rejält.. Jag sa halvt på skämt att 'hade hon inte ledinflammation innan lär hon ha det nu' och tutade faktiskt i henne en omgång pronaxen för att mota olle i grind). Så det kan mycket väl vara så att hon inte direkt känner/kände sig på topp den dagen ochd et var värre.

När det gäller halsen var jag tvungen att plocka upp bilden igen, för min spontana tanke var 'Kele har ju fasiken inte underhals?'. Hon har ju en väldans trevlig hals, lååång och välvd och hon bär den oftast väldigt fint med. Men på den där bilen har hon rejält med underhals ja, och visst en del kan man säkert förklara med udda vinkel (jag står på en kulle), att hon håller huvudet högt osv osv, men jag tror inte att man kan förklara allt med 'fototekniska' saker. Och då var det ju intressant det där du sa om din häst!

Ska försöka se mer i vilken omfattning hon står sådär och vilken hon står normalt, men oftast så står de inte och dåsar när jag kommer in i hagen, så det blir få tillfällen att se dem tyvärr men ska försöka. (Nu stod hon och kikade på en jakthund som drev på fälten, och bestämde sig sen för att sova en stund, jag var i stallet och övervakade valackens skoning, så jag fick ju 1½ h på mig att studera henne i vila för en gångs skull)

Du skrev:
så stod han så jämt tills jag började att träna honom. (gammal vana)

Vad var det som var gammal vana? *nyfiken*

Så står "billiga" hästar :-)*skojar*
En dyr häst är av naturen högrest framtill medan en billig häst är sådär framtung som den.
Det går att hålla såna där hästar ok men stjärnor blir de aldrig och inte hållbara heller. De brukar ogilla när man spänner sadelgjorden för de måste konstant stå och spänna musklerna som går mellan frambenen för att inte ramla framåt och slå i näsan :-).
Simning hjälper dem dessa muskler mkt.
Det anda man kan göra är att regelbundet kiroprakta eftersom dessa hästar får en himla massa prolem hela tiden annars.
Ju mer du skolar dens bakben desto bättre blir den.
Ju mer man rider rakt fram i skogen och krumelurar på oskolade bakben desto sämre blir den.
Massor av skritt behövs men obalanserad skritt ör den sämre så det är apsvårt med såna djur.//Linda som har en sådan själv

MIn häst står oxå EXAKT som din. Blev värre och värre och till slut tog jag ut en equinterapeut (även för andra besvär) och han var som kort i sina rumpmuskler, ovanför och bakom höftknölen och det gjorde så han blev spänd i ryggen. Nu är jag inte säker på att det berodde på det... =P Men jag har för mig hon sa det och nu massera jag och stretchar och hon kommer tillbaka om 2 veckor till mig.
Men jag har redan märkt skillnad! Han står inte alls så lika mkt längre. ;D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 773
Senast: Pannica
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka