Stallbyte = höbyte...

P

pepparkaksdeg

Fick rådet att köpa med mig hö från gamla stallet när jag flyttar hästen. Och blanda med det nya höet så han vänjer sig sakta. Trodde bara det gällde vid kraftfoderbyte och tex om man går över från hö till ensilage och tvärtom. Alltså inte hö till annat hö. I båda stallen är det bra hö med bra värden.
Hur har ni gjort när ni bytt stall?

Sv: Stallbyte = höbyte...

Jag har bytt rakt av. Har aldrig haft några problem med det. Byte av kraftfoder gör jag dock långsamt.

Beror på hur känslig häst man har och hur mycket det skiljer mellan värden. Man får också ett bättre foderutnyttjande om man har en gradvis övergång. Det är bra om man har möjlighet att blanda höet ett tag. Men de allra flesta hästar klarar av ett byte utan problem.

enligt böcker mm ska man väl göra så, men sen får man väl tänka själv hur möjligt det är att genomföra i praktiken och hur pass känslig mage din häst har som sagt... eftersom båda höen har bra värden så skulle inte jag göra det, men det beror ju som sagt var på =) lycka till

Eftersom mikroorganismerna i tarmen anpassar sig efter den näring som kommer dit = de anpassar sig efter grovfodret, riskerar man att få ett sämre upptag av näringsämnen vid ett plötsligt byte.

Tack för era svar :bow:
Eftersom det är ungefär samma värden på båda hösorterna så byter jag rakt av. Min häst är inte speciellt känslig så jag tror det kommer gå bra så!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar