Stallbyggnation - kostnader

Wembley

Trådstartare
Min fråga är om ni har en uppfattning om hur stor kostnad det handlar om för att bygga ett stall med 12-14 boxar.

Stallet bör innehålla sadelkammare och en mindre foderkammare (för kraftfoder).

Naturligtvis beror det på hur stor arbetsinsats man lägger själv, val av stallinredning o s v. Men det skulle vara intressant med några olika exempel.

Vad kostade era stall?
Vilken typ av stall byggde ni, inredning, ventilation o s v?
Hur stor var er egen arbetsinsats?

Mycket tacksam för exempel, eftersom jag just nu skissar på olika kostnader i ett projekt :bow:

Sv: Stallbyggnation - kostnader

*puttar* min egen tråd lite. Är det ingen som har erfarenhet av ett stallbygge i denna omfattningen? Någon som vet någon ridklubb som nyligen byggt ett lektionshäststall i liknande storlek? Mycket tacksam för idéer! :bow:

*puttar* min egen tråd lite. Är det ingen som har erfarenhet av ett stallbygge i denna omfattningen? Någon som vet någon ridklubb som nyligen byggt ett lektionshäststall i liknande storlek? Mycket tacksam för idéer! :bow:
Det beror ju väldigt mycket på vilken typ av stall man ska ha. Enkelt kallstall eller isolerat betongstall. Det enklaste är nog för dig att kontakta leverantörer för stall för att få någon vettig uppfattning. Vi byggde stall hemma, men då bara tre boxar, uppvärmd sadelkammare och en liten foderkammare. Bara grunden kostade ca 100.000 kr, el och vatten (inklusive armaturer osv.) gick på ca 60.000, byggnaden och boxinredning inkklusive resning av stomme och taktäckning (detta gjorde vi inte själva, inredning och innerväggar osv. monterade vi själva) gick på ca 150.000. Så det blev ungefär 300.000 kronor allt som allt.

Men som sagt, leta hos olika leverantörer, vissa har till och med prislistor. Men glöm inte kostnaden för eldragning och vatten, som då inte brukar ingå i dessa prislistor.

Tack för ditt svar! :) Vi har en grupp som begär in offerter. Det är dock en process som tar lite tid och jag tänkte därför få inputs från kloka Bukefalister för att kunna börja kalkylera lite i stort på förhand. Det är svårt det här eftersom det finns viss kompetens inom föreningen (t ex. rörmokare, elektriker).

Någon som vet någon verksamhet i avlånga Sverige som nyligen byggt ett stall? :)

Grannen tog förra året in offerter från några kända tillverkare, nu var det för ett oisolerat stall med 10 boxar, spolspilta, sadelkammare och foderförvaring. Utan plattan och dragningar för el och vatten, dvs med stallstommen + inredning så låg priserna mellan 450.000-700.000 kronor. Jag vet att hon valde ett som kostade drygt 500.000, sedan har de gjutit platta och fixat mycket själva, men drygt 800.000 säger hon att de lagt ner förutom arbetet. Som sagt mycket beror på hur mycket man kan och är villig att göra själv.

Tack, jättebra information! :bow: Jag är medveten om att allt beror på standard, egen arbetsinsats o s v.

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 897
Senast: MML
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka