Stallbyggen - men SMARTA lösningar, då?

A

ang

Ser ofta trådar om stallbyggen och hur man ska göra saker och ting fint osv men jag tycker det är sällan man berör det funktionella och praktiska i olika byggnadslösningar?

T ex lösningar för utmockning, bädd osv: det kan vara allt ifrån lösdrift eller flyttbara väggar där man kan ha utmockning med traktor.
Har man häst som yrke så lär personalkostnaderna vara viktiga för verksamheten, har man häst som hobby så lägger man väl hellre tiden på HÄSTEN och inte kringskötsel?

Materialval; det mest praktiska, med rimligt till lite underhåll och som klarar högt slitage?
Ventilation och placering av spolspiltor etc, för att slippa onödig fukt?
Möjligheter till att värma upp del av stall?
Listan kan göras buslång ...

Ser man till lantbruket i övrigt så finns det ju massor av lösningar för kostallar etc, men varför är vi så dåliga att ta till oss informationen? Det mesta måste nog omvandlas, men är det inte dags för lite "ny"tänkande även inom hästnäringen?

Sv: Stallbyggen - men SMARTA lösningar, då?

Materialval; det mest praktiska, med rimligt till lite underhåll och som klarar högt slitage?

Har också försökt få igång diskusioner om sådana här saker men det är trögt...

Jag bygger nytt stall nu och vi har prioriterat följande:
Sten (leca) väggar ända upp till taket. Vi gör boxarna på samma sätt. Det betyder att ingen kommer äta upp inredningen = mindre underhåll + hållbart. Jag vill ha dörrar i stål/järn vad det nu är med spjälor i (=luft kommer in).

Spolspilta har vi ute eftersom jag inte vill ha in fukten. Vi dränerar väldigt väl och spolar utanför dörren. För ventilation kommer vi följa länstyrelsens rekomendationer och inte ha några apparater i själva stallet. Utsug och elemnt i sadelkammaren tror jag det var.

Jag funderade mycket på utgödslingssystem men kom fram till att på min lilla nivå med ca 6-10 hästar så satsar jag på en stor skottkärra istället. Då menar jag STOR, den är som ett sittbadkar unjefär i plast. Då behöver jag inte springa så många gånger till gödselplattan.

Sen har jag ju en lösdrift som kommer att kopplas samman med både grusad-dränerad rasthage och gräshage. Allt går att dela i två så att man kan ha en hingstflock och en stoflock.

Sen som en parantes så skall vi ha genomskining plast i trekanten mellan tack och vägg på gaveln (ca 3x8 m i en trekant) för att få in extra mycket ljus. Öppet i nock för att få så bra luft som möjligt.

Cirkulerande uppvärmda vattenkoppar ute är bra att ha!

:bow:
Detta är i linje med vad jag menar. Att man bygger för sina behov och inte bara för "ögonfägnad". Låter intressant, finns bilder?

Nja, bilder finns det men det är långt ifrån färdigt... www.almgarden.com, dels under stallbygget dels under stallplatser (stallritningen, klickbar)

Vi väntar nu på snickaren som skall guta en sockel som plattan skall gutas mot. Det är lite knepigt eftersom den skall vara under den befintliga träväggen... Så vi väntar snällt.

En annan idé som jag har haft länge som inte kommer att bli verklighet i detta stallet är att ha automatisk utfodring av höt från någon slags loge och samtidigt rasthagar utanför varje box, alltså kan hästarna gå in eller ut när de vill, höt kommer vissa tider och ja man slipper passningen 4 ggr om dagen. Detta passar ju bäst med hästar som står i små egna hagar och det är därför jag övergivit ideen, mina hästar kommer gå ihop på större ytor.

Har precis haft våra hästar i ett nytt stall.
Där hade de byggt, med färdiga byggsatser, boxar, väldigt enkelt, ska se om jag kan ta reda på varifrån, och ev ta bilder.
En smart lösming var, att man hade lagt varannan längd plåt, och varannan plast, i taket, vilket betydde ett fantastiskt fint insläpp av dagsljus.
Byggsatserna bestod av U-profil-plåt, som ramar, i vilka man sedan "trädde" in virket, med stående bräder, ca 5x15x120cm (kan minnas fel...). Mycket enkelt, och det gick väldigt fort att bygga. Han bygger nu ligghallar i hagarna enl samma princip.
Under har han bara grävt bort matjorden, dränerat och sedan lagt grus.

Jag funderade mycket på utgödslingssystem men kom fram till att på min lilla nivå med ca 6-10 hästar så satsar jag på en stor skottkärra istället. Då menar jag STOR, den är som ett sittbadkar unjefär i plast. Då behöver jag inte springa så många gånger till gödselplattan.
stor skottkärra=stor belstning på din rygg,, ha en mindre skottkärra och töm efter varje box.. din rygg och dina knän är mer värda är den där minuten du sparar på att slippa tömma kärran..

Ser ofta trådar om stallbyggen och hur man ska göra saker och ting fint osv men jag tycker det är sällan man berör det funktionella och praktiska i olika byggnadslösningar?

T ex lösningar för utmockning, bädd osv: det kan vara allt ifrån lösdrift eller flyttbara väggar där man kan ha utmockning med traktor.
Har man häst som yrke så lär personalkostnaderna vara viktiga för verksamheten, har man häst som hobby så lägger man väl hellre tiden på HÄSTEN och inte kringskötsel?

Listan kan göras buslång ...

Ser man till lantbruket i övrigt så finns det ju massor av lösningar för kostallar etc, men varför är vi så dåliga att ta till oss informationen? Det mesta måste nog omvandlas, men är det inte dags för lite "ny"tänkande även inom hästnäringen?
* boxgolven svagt lutade mot mitten av stallgången, galler längst ner på boxväggarnas fronter, detta gör att vattnet själv rinner ut när man storstädar..

sata, kollade precis på klockan och inser att jag har bråttom.. fortsätter senare!

stor skottkärra=stor belstning på din rygg,, ha en mindre skottkärra och töm efter varje box.. din rygg och dina knän är mer värda är den där minuten du sparar på att slippa tömma kärran..

Då har du inte sett min kärra :rofl: ! Den är lättare än min pyttelilla i plåt! Den har två luftpumpade hjul och är MYCKET lättare att köra än en vanlig. Kan tilloch med köra den med EN hand!

Glömde att säga att vi kommer att ha 3-4 m i nivåsillnad från tipp-stället ner till gödselstacken så vi lär inte behöva köra den uppför!

Var får man tag i en sådan skottkärra?? Mockar mest halmbäddar, de väger inget men tar stor plats i kärran.

Senast ändrad av en moderator:

På min förra skola så byggde dom ett nytt stall, med olika sorters trä och plast till boxarna för att testa vilket som var hållbart och hästarna inte åt på, högt i tak och vindnät mellan taket och väggen, bred stallgång o s v bilder finns på www.hästhållning.nu gå in på häststallar och klicka på häststall.

Var får man tag i en sådan skottkärra?? Mockar mest halmbäddar, de väger inget men tar stor plats i kärran.

Vi köpte den på Gr********n i Kungsbacka. Den kostade unjefär 2000 tror jag. Jag fick den i 30-års present! Har också halmbädd, tar man inte ut det blöta så kan jag mocka 3 boxar utan att tömma den!

Intressant med alla svar :)
Kommer att följa din hemsida diamonia, för att se hur allt går!

Myrby kom för övrigt med en ny folder i förra Ridsport och där presenterades ett islandshäststall (Edeby Gård, Johanna och Vignir) med flyttbara boxväggar för utmockning med traktor. Ser smart ut på bild, har inte varit där i verkligheten.

Vi har bara ett pyttestall men efter 4 års användning så har jag lite koll på vad jag önskar vi gjort annorlunda ... Bäddar (torv + spån) kör vi dock numer med - ekonomiskt och tidsbesparande :)

Intressant med alla svar :)
Kommer att följa din hemsida diamonia, för att se hur allt går!

Myrby kom för övrigt med en ny folder i förra Ridsport och där presenterades ett islandshäststall (Edeby Gård, Johanna och Vignir) med flyttbara boxväggar för utmockning med traktor. Ser smart ut på bild, har inte varit där i verkligheten.

Vi har bara ett pyttestall men efter 4 års användning så har jag lite koll på vad jag önskar vi gjort annorlunda ... Bäddar (torv + spån) kör vi dock numer med - ekonomiskt och tidsbesparande :)
Utmockning med traktor låter intressant men bökigt. Min far byggde för den lösningen i ett nötstall för en väldig massa år sedan men tröttnade efter några få år och satte in automatisk utgödsling. Det är klumpigt att köra in med traktorn i stallet och risken att man kör sönder något är uppenbart. Dessutom är det bara om man skall ta ut all gödsel som det fungerar.

Men helt klart är att ett lösdriftsstall bör kunna mockas med traktor.

Bobcat eller någon annan lite mindre maskin tror jag mer på än traktor faktiskt.

kidnappar tråden lite, och ber om förslag gällande moderna "skogsstall". Är i planeringsstadiet för ett sådant, men vet inte hur jag vill ha det. Vilka lösningar är bäst osv...
Kraven:
- Utrymme för 2 hästar, varav åtminstone 1 ska kunna vara så stor som 1,80 hög. Stor häst räknas ju upp till 1,70 m = minimumkrav 9 kvm box.
- Stallet ska vara flyttbart - således måste jag kolla måttbestämmelserna för breda fordon på väg..

Ska jag bygga två separata uteboxar, och ha en friggebod som sadelkammare/förråd?

Eller ska jag göra en lång länga med förråd inne i stallet, mellan boxarna så att säga?

Eller ska jag göra längan med skiljevägg mellan boxarna och förrådet, så att boxarna är bredvid varandra?

Har ni tips på hur ni har löst det med lagring av allt man har till hästen? Foder, utrustning, täckestork osv. utan att det blir rörigt utanför. Det ska vara snyggt och prydligt, allt ska vara under tak. Om det då gör att jag får ha mindre ransoner foder hemma är det ok.

kidnappar tråden lite, och ber om förslag gällande moderna "skogsstall". Är i planeringsstadiet för ett sådant, men vet inte hur jag vill ha det. Vilka lösningar är bäst osv...
Kraven:
- Utrymme för 2 hästar, varav åtminstone 1 ska kunna vara så stor som 1,80 hög. Stor häst räknas ju upp till 1,70 m = minimumkrav 9 kvm box.
- Stallet ska vara flyttbart - således måste jag kolla måttbestämmelserna för breda fordon på väg..

Ska jag bygga två separata uteboxar, och ha en friggebod som sadelkammare/förråd?

Eller ska jag göra en lång länga med förråd inne i stallet, mellan boxarna så att säga?

Eller ska jag göra längan med skiljevägg mellan boxarna och förrådet, så att boxarna är bredvid varandra?

Har ni tips på hur ni har löst det med lagring av allt man har till hästen? Foder, utrustning, täckestork osv. utan att det blir rörigt utanför. Det ska vara snyggt och prydligt, allt ska vara under tak. Om det då gör att jag får ha mindre ransoner foder hemma är det ok.
jag skulle ha gjort boxarna som en del, 2 boxar med dörr rakt ut på långsidan, galler emellan inne..
sedan hade jag gjort en till isolerad del med selkammare (med torkskåp för täckestorkning) och ett oisolerat utrymme för mindre mängd foder bredvid..
så att man flyttar de två delarna var för sig, och då kan du ställa byggnaderna i vinkel som du känner för det :)

Kläm fram dina egna tips till oss som bygger då :bump: :bump: :bump: :bump: !!!

Idag reflekterade jag över att ju större box desto renare/snabbare går det att mocka!

En annan grej jag skall konstruera är en ställning på hjul där jag kan hänga upp höpåsar och ställa hinkar och sen rullar jag ut den i stallet när jag skall fodra för att slippa springa fram och tillbaka.

- Torkrum/ tvättstuga separat. Fast det har ni :)
- Stor ho (minst tvättstugemodellen) och tvättmaskin. I dag är den förstnämnda mindre och den sistnämnda saknas än så länge.
- Spolspilta hade varit en dröm. Har vi inte alls i dag. Gärna uppvärmt utrymme som kan dubblera som plats för skoning kalla vinterdagar.
- BRED stallgång. Vi har bara boxar på en sida, men minst 3 meter skulle jag satsa på nästa gång. Svårt att fixa om befintliga gångar finns. Mindre gång = absolut ingen förvaring på boxdörrar etc.
- Fall på golvet i gjutning. Avlopp i varje box för ännu smidigare städning.
- Flexibel stallinredning; lätt att göra två boxar till en. Och lätt vid rengöring som sagt. Ev separata plank längst ner, eftersom bädden kommer att fresta mera på den delen av väggen.

Och ja, vi har 3*3 boxar för islänningar. Stort för dem, och mycket renare vid mockning :) Har dessutom skjutdörrar för boxarna vilket sparar yta i gången. Men sånt beror ju jättemycket på användning och antalet aktiva i stallet.

Grovfoderhanteringen kan rationaliseras i de flesta stall.

Om man använder storbalar så skall man absolut ha någon form av balupprivare. Det bästa är om man enkelt kan köra fram balen med traktor och lägga i upprivaren. Upprivaren skall då stå inomhus i anslutning till stallet dock inte i samma avdelning som hästarna pga damm.

jag har svurit alltför många gånger när jag för hand försökt få upp storbalar.

Vi har ingen upprivare än men när vi flyttat in i vår nya gård skall jag genast börja planera för var jag han ha en.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka