Stallbygge 2014

Fillifjonkan

Trådstartare
Förhoppningsvis blir stallbygget äntligen av kommande sommar. Mitt problem är att innermåttet max får vara 7x13 m (alltså väldigt smalt!). Jag vill gärna få plats med spolspilta, sadelkammare och helst 4 boxar ( helst boxar för stora hästar). Är det någon vänlig själv som kan hjälpa mig att få till nått vettig ritning? Själv har jag kört fast .
 
Sv: Stallbygge 2014

Varifrån ska köpa boxinredningen ?

Hästar som är högre än 1,71 måste ha minst 10 kvadratmeter area och kortaste sida i boxen måste vara minst 2,70.

Så boxarna bör ju hålla minst 3x3,5 meter om du köper inredning i standardlängder. 4 boxar tar ju då upp ca 12x3,5 meter, så det blir ju inte mycket kvar av dina 13x7 meter.

Vidare så måste en stallgång vara minst 2,50 bred om det är boxar på ena sidan och vägg på den andra, så det blir det bara tunna remsor på 1 m kvar om du bygger ett "standardstall" sas.

Bygger du däremot för att ha endast hästar som är max 1,70 så räcker det med 9 kvadratmeter boxarea och kortaste vägg 2,50.

13/4 = 3,25 Då måste boxarna vara minst 2,80 djupa för att uppfylla kravet på 9 kvadratmeter. 7-2,8-2,5 = 1,7 Då kan du bygga förvaringsutrymmen längds väggen som är ungefär 1,5 m djupa (en vanlig innervägg är ju minst 10 cm tjock ) vilket ger i storleksordningen 19-20 kvadratmeter med förvaringsyta för att kunna förvara redskap, sadlar, foder m.m.

Men en spolspilta blir svårt att klämma in, den måste ju vara i storlek som en box ungefär om man ska kunna komma åt att göra något med hästen därinne.
 
Sv: Stallbygge 2014

Är det en befintlig byggnad?

Jag hade absolut byggt 2+2 boxar i en fyrkant i ena änden av byggnaden.
3,5 x 3,5 m med egna dubbeldörrar direkt ut. Galler mellan boxar men ingen stallgång. Jag hade aldrig gått ner i boxstorlek utan snarare upp till 4x3,5 m i så fall.

Då är 7 x 7 m av byggnaden "upptagen" men du har 6 x 7 m kvar till foder/spolspilta och sadelkammare. Det går åt.

Har man plats och råd så kan man ju ha boxdörrar från de två boxarna åt det hållet men då försvinner en del av möjligheten till en bra planering av skötselutrymmet.
 
Sv: Stallbygge 2014

Förhoppningsvis blir stallbygget äntligen av kommande sommar. Mitt problem är att innermåttet max får vara 7x13 m (alltså väldigt smalt!). Jag vill gärna få plats med spolspilta, sadelkammare och helst 4 boxar ( helst boxar för stora hästar). Är det någon vänlig själv som kan hjälpa mig att få till nått vettig ritning? Själv har jag kört fast .

Lekte lite på morgonen sådär :D

stalllek.jpg


Har inte mätt ut de exakta måtten och vet inte om det fungerar med de sneda dörrarna till extrautrymmen, men det 'borde' gå att få till.
Vet inte heller om ni är begränsade med bärande balkar och eller var eller var ni inte kan öppna för dörrar.
Boxarna gör sig nog bäst med skjutdörrar för att skapa plats.

Det går (enligt mig) att ha en spolplats mellan de två utgångsdörrarna (en spolarm kan hängas på väggen) med ett avlopp nära väggen.

Annars finns lösningen att ha en separat spolplats med egen ingång. I sådana fall behöver man inte människoingången från stallet utan kan flytta upp båda mittenboxarna uppåt och på så sätt få en större ingång till sadelkammaren.

Jättekul med stallbygge !! :D Vi färdigställde vårt stallbygge i december.
 
Sv: Stallbygge 2014

Min häst är bara 155 cm men tre m är lite. 3.5*4 hade jag velat ha som minimått vid nybygge, helst 4*4.
 
Sv: Stallbygge 2014

Min häst är bara 155 cm men tre m är lite. 3.5*4 hade jag velat ha som minimått vid nybygge, helst 4*4.


Jag är jättenyfiken på detta. Vad anser du är bättre med 4x4m?

Jag förutsätter att vid nybygge så har man också lagt ner pengar och tid på att skapa vettiga utemiljöer för hästarna där de befinner sig mestadels av dygnet.

Eftersom vi själva byggde nytt så funderade vi en del på detta.
Använder man 'standardmått' så lär olycksrisken inte vara större (eller är du av annan åsikt ? vad skulle den risken vara isf ?)

Det blir lika skitigt (har man en elvisp så har man det oavsett storlek på box :-/).

En stor häst kan vända sig med lätthet i en box på 3x3.5 (den kanske tar 1-2 steg extra i en box på 4x4m, men tanken lär väl inte vara att de skall 'motionera' sig i boxen ?)

Fastrullningsrisken är lika stor i båda boxarna.

Jag tror att en häst är lika olycklig i en 4x4m box än i en som är 3x3.5m om den är instängd där under många timmar.

Jag har ingen åsikt om hur stora boxar andra väljer att ha, så länge de håller de mått som är angivna och är säkra på övriga sätt.
Jag är bara nyfiken på hur man har tänkt och vad har jag själv inte tänkt på. (jag måste ju ha missat något)
 
Sv: Stallbygge 2014

De sneda dörrarna borde bli kvadratroten av (0,5 i kvadrat + 0 i kvadrat) = 0,5 meter (fast nollan antyder ju att det inte blir snett öht då 3+3+3,5+3,5 = 13 så skissen stämmer ju inte) och att få plats med en dörr på 0,5 låter sig ju inte göras. Du behöver ju minst 0,9 meter för en innerdörr.

Gör man de två sammanhängande boxarna 3x3 istället för 3,5x3 så skulle det däremot fungera...
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge 2014

4 boxar utmed ena långsidan på 3, 2 ×4 kvm, 3m stallgång och en sadelkammare på 2×3 kvm i ena änden av sadelkammaren.

Så får du ett stall som är utformat precis som mitt + en extra box. :p

Lägg ett avlopp i stallgången och svag lutning ned mot det så har du en spolspilta.

Ska försöka rita upp ngt senare idag :)

Har du loft så kan du ha extra sadelkammare där för täcken, schabrak osv. Och i den på nedanvåningen så har du bara det läder du använder och fodertunnor.

Kan ta bilder på mitt stall också.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge 2014

För att jag tycker 3 m är litet helt enkelt? Är det väggar/galler hela vägen upp tycker jag 3 m är kort, vilket det är i nuvarande box, hela hästen täcker upp den längden vilket jag tycker känns rätt trist. Och dessutom tror jag faktiskt en normalt renlig häst kan hålla mer rent i en 4*4 m box men det vet jag ju självklart inte :-)

Hur hästens utemiljö/utetid ser ut har jag inte alls vägt in alls.
 
Sv: Stallbygge 2014

Tack för alla era svar!!! Tänkte lägga upp ett förslag här men det går banne mig inte att lägga in bilden :yuck:. La upp den på imageShack men det går ju inte ändå. Hur gör ni?
 
Sv: Stallbygge 2014

I mitt förslag så har jag huvudentren i mitten på bygganden, två boxar direkt till vänster (20 kvm och en på 15 kvm) och sedan till höger sett från dörren en mindre yta för skottkärra osv och bredvid det en långsmal sadelkammare. På långsidan mitt emot huvudentren har jag två boxar på vardera 11 kvm (blir till ponnyerna) där kortaste sidan är 2.5 m och på kortändan har jag entre nr 2 där spolspiltan kan vara (den blir ca 2.5x3m). kanske är det svårt att förstå vad jag menar?

Iaf blir stallet en nybyggnation från grunden och vi funderar starkt på att göra den i betong (har sjukt många hus och byggnader att ta hand om redan). Vill dock poängtera att mina hästar går på lösdrift och kommer även i fortsättningen att göra det men detta blir för min egen bekvämlighetsskull samt att jag vb kan ta in hästarna (typ när hovis kommer).
 
Sv: Stallbygge 2014

Ja vi funderar på att bygga ett litet loft ovanför sadelkammaren :). Vill gärna se bilder på ditt stall!
 
Sv: Stallbygge 2014

Jättefint Buck, tack! Önskar att jag hade kunnat lägga in min amatörmässiga bild så ni lättare kan få se hur jag menar.
 
Sv: Stallbygge 2014

Gillar såna här trådar:)

Här är mitt förslag:



Stallgången mellan de båda portarna är 3 meter bred.
Lilla stallgången in till två av boxarna är 2 meter bred.
Alla boxar är 3,5x3,5 (12,25 kvadrat).
Sadelkammare och spolspilta är 2,5 x 3 meter.
 
Sv: Stallbygge 2014

Å tack för förslaget!! Kan dock inte ha två ytterdörrar mitt emot varandra då ena långsidan är mot en brant backe.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 536
Senast: Habina
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 247
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej! Min familj har precis köpt en liten gård i Skåne på drygt 2,3 ha att ha som landställe/sommarstuga. Tanken är att vi ska hyra två...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: Tovess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp