Jag har funderat på detta och tycker det är viktigt och intressant ämne.
I kommande stallet så kommer hästarna på box kunna släppas ut direkt i hage från uteboxarna. Hästarna på lösdrift går att stänga ute från lösdriften. Kommer gå att släppa ut hästarna från boxarna inne direkt till lösdriften, de boxarna är till för lösdriftshästarna.
Viktigt med bra och breda gångar som gör det lätt att släppa ut, beroende på hur många boxar får man anpassa möjliga in/ utgångar.
Har på tidigare tränat på brandövning med rökmaskin etc. i stall.
Viktigt med boxar som är enkla att öppna för människor, inga små boxlås som är svåra att få upp t.ex.
Enkelt att få tag på extra grimmor, grimskaft (även med kedja), brandslang, brandsläckare, brandfilt, kniv, yxa, första hjälpen ska vara tillgängligt.
Finns mycket bra material på internet, framförallt om man tittar på lantbrukssidan.
Timer på saker är en enkel åtgärd.
Har gått på en del första hjälpen utbildningar + mer än en brandövning med att släcka docka, släcka med brandfilt eller brandsläckare.
Helst hade jag velat göra en uppfräschning vart år, men det blir åtminstone med regelbundet med ett par år emellan.
Viktiga är att alla är informerade och att man kör test runs, så att den dagen det händer slipper fundera på hur man nu skulle göra.
+ En stor fördel är om man redan innan det händer har vissa saker på rutin för hästarnas skull. Typ, vi går alltid denna vägen till den hagen, blir 100 ggr enklare den dagen man vill kunna släppa de direkt från boxen.
Har jag glömt något får man gärna fylla på.