Stallbandage

A

AnnikaH

Ni som använder stallbandage på era hästar, hur gör ni nu på vintern? :confused:
Min häst är ofta mycket lerig när han kommer in, älskar att rulla sig där det är som lerigast i hagen det lilla monstret. Eftersom vi har spolspilta brukar jag spola av benen ordentligt när jag tar in honom. :banana:
Men - hur gör ni sedan med stallbandagen? Lindar ni trots blöta ben? Eller är det bättre att låta honom stå utan stallbandage på natten i så fall? Det kan ju bli många nätter utan stallbandage eftersom jag bor i Skåne där det är mest lerigt hela vintern. Jag har börjat lägga på stallbandage på honom i år, han är 20 år nu och blir ofta svullen i benen på natten. Med stallbandagen är han klart bättre på morgonen och man vill ju göra så bra som möjligt för sin älskling. :love:

Sv: Stallbandage

Hej! Torka av benen med en handuk och linda sedan. Det gör ju inget att benen är blöta bara det inte är en massa lera/smuts som kan orsaka skav.

Mvh Hanna

Jag lägger bara om stallbandage efter träning så då är hon spolad, ren och fin...

Tack för tipsen! Naturligtvis spolar jag bort lera och smuts om jag ska lägga stallbandage, men ville bara vara säker på att det är ok att linda blöta ben. De blir ju inte helt torra när man torkar med handduk heller men det hjälper ju en del.

Det finns ganska stor risk för mugg om man lindar blöta ben! Ska du göra det ofta så bör du klippa benen, ända ner till hoven (med klippmaskin).

Min ena häst Måste ha lindor på natten för han skadar sig med sina broddar. Men han har benskydd i hagen också, så han blir inte smutsig på benen. :)

Jag får vara uppmärksam på det där med mugg, misstänker att det kan bli lite "sunkigt" under lindor och paddar. Vågar du verkligen ha broddarna på under natten???? Det skulle jag aldrig våga, jag broddar av varje kväll och på varje morgon. Har sett vilka skador de kan få!

här går om med brodd jämt brodar bara av å det ska bytas.

ja... och dessutom kan väl hästarna likaväl skada sig i hagen? det är lite som att välja mellan pest eller kolera det där:angel: "

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 111
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3