Balahé

Trådstartare
Hej alla!

I vårt stall har några st börjat tömköra sina hästar för tränare. Denna tränare har rekommenderat att använda ställare till ett par av hästarna. Då jag är den i stallet som är mest bevandrad inom tömkörning skulle jag kolla upp detta. Tyvärr lyckas jag inte hitta några. Vet någon här var man kan köpa en ställare? Vet att man kan göra själv av ring och snokrem, men hittade en bild (googla ställare) som en kusk lagt ut med en ställbar variant som såg riktigt smidig ut. Påminde om den delen av martingalen som går upp till tygeln fast ställbar längd och med snabbfäste i andra änden.

Kan någon hjälpa mig att hjälpa stallkamraterna?

Jag tror inte jag skulle köpa mig en sådan om jag skulle använda mig av en. Jag skulle köpa en ring på närmaste järnhandel och använda snokrem.

Det är något man har många av och det är billigt.

Det var lättare att hitta om man sökte på ställarrem, tycker jag.

Jo, att man kan göra så vet vi, men nu var det just den här smidiga varianten av ställarrem vi var ute efter. Jag tillhör de få som faktiskt inte har snokremmar liggande så jag behöver själv ändå köpa både snok, ring och snabbfäste för att få det som jag vill ha det. Då känns det som att jag lika gärna kan köpa en riktig.

Du får gärna skicka PM om du hittade något vettigt när du sökte, jag fick bara upp en länk till en Hippson-artikel när jag sökte på ställarrem.

Jo, att man kan göra så vet vi, men nu var det just den här smidiga varianten av ställarrem vi var ute efter. Jag tillhör de få som faktiskt inte har snokremmar liggande så jag behöver själv ändå köpa både snok, ring och snabbfäste för att få det som jag vill ha det. Då känns det som att jag lika gärna kan köpa en riktig.

Du får gärna skicka PM om du hittade något vettigt när du sökte, jag fick bara upp en länk till en Hippson-artikel när jag sökte på ställarrem.

Tyvärr, jag kollade bara vad det var och tänkte att om jag inte gör som jag skrev i svaret så syr jag en på jobbet.

Ok, synd. Då får det nog bli att bygga ihop något av lösa delar. Trodde faktiskt att åtminstone Tärnsjö skulle ha, men den fanns inte kvar på deras hemsida längre.

Hej alla!

I vårt stall har några st börjat tömköra sina hästar för tränare. Denna tränare har rekommenderat att använda ställare till ett par av hästarna. Då jag är den i stallet som är mest bevandrad inom tömkörning skulle jag kolla upp detta. Tyvärr lyckas jag inte hitta några. Vet någon här var man kan köpa en ställare? Vet att man kan göra själv av ring och snokrem, men hittade en bild (googla ställare) som en kusk lagt ut med en ställbar variant som såg riktigt smidig ut. Påminde om den delen av martingalen som går upp till tygeln fast ställbar längd och med snabbfäste i andra änden.

Kan någon hjälpa mig att hjälpa stallkamraterna?
Hejsan. Till vilket ändamål skall denna snällare användas till?

Ska tömmen gå genom den ringen i stället för bettringen?

Nu ska vi se så jag förklarar rätt. Om man tänker sig att man har tömmarna som om man körde bakom, d.v.s från bettet, genom en av tömringarna och till tömköraren.
Sedan sätter man ställaren (rem med ring i änden) i någon av tömringarna i gjorden, en av ringarna lite längre ner t.ex och för tömmen genom den istället för genom vanliga tömringarna som sitter i gjorden.

På det sättet kan man få en tömföring som liknar ett ledande tygeltag.

@Anna-KarinO Det var typ något sådant vi var ute efter. Hade man haft behov av både martingal och ställare hade det ju varit ett lätt val. Nu fick det bli hemmabygge vilket fungerat helt ok.

Enda problemet som iaf jag har är att skarven på tömmen (tärnsjös lädertömmar) då och då "fastnar" i ställaren, dvs det löper inte mjukt. Detta kan hända både när jag skall ta ett tömtag och när jag skall ge eftergift. Har tyvärr inte hittat en bra lösning på det. Någon annan som har någon idé?

@Anna-KarinO Det var typ något sådant vi var ute efter. Hade man haft behov av både martingal och ställare hade det ju varit ett lätt val. Nu fick det bli hemmabygge vilket fungerat helt ok.

Enda problemet som iaf jag har är att skarven på tömmen (tärnsjös lädertömmar) då och då "fastnar" i ställaren, dvs det löper inte mjukt. Detta kan hända både när jag skall ta ett tömtag och när jag skall ge eftergift. Har tyvärr inte hittat en bra lösning på det. Någon annan som har någon idé?

Ja, tejpa skarvarna med eltejp. Jag har samma problem fast bak vid bakselen när jag kör vanligt. Se bara till att det är tunt i början och slutet så att det inte blir en ny "skarv" där.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar