Stallapotek, vad mer?

eldione

Trådstartare
Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu vill jag få tips på fler bra-att-ha saker! Jag har än så länge:
100g Bomull
Bomullspaddar
Jodopax
Zinkpasta
Nåt supermedel mot mugg som jag fick av kiropraktorn
Väteperoxid
Steril sårplast med tjära (sånt som lägger sig som en vattentät hinna över såret)
Steril kompress (7cm*10cm)
Tena Lady-bindor (läste tipset här nånstans, de har bra uppsugningsförmåga som kompress)
Brems
Steril oelastisk gasbinda (10cm*10m)
Termometer
1ml-spruta
5ml-spruta
10ml-spruta
stor 60ml-spruta (Samtliga sprutor är tomma utan kanyl)
Ren svamp
Självhäftande linda
Pincett
Helosan
4ESS-salva

Det jag redan tänkt på att köpa är sax (en som enbart är till stallapoteket, annan har jag självklart redan i stallet), 1kg hårt rullad bomull, tvål, decinfektionstvätt, gipsbinda, stetoskop och vanligt plåster. Även tänkt på blå sårspray men vet inte, vad tycker ni? Är det bra eller onödigt eftersom jag redan har jodopax och sånt?

Något ni vill ta bort från mitt stallapotek? :confused:

Sv: Stallapotek, vad mer?

Koksaltlösning att skölja sår med.
Ögonvatten/Ögondusch.

Kommer inte på mer just nu.

nåt jag tänkte på...
en sjukbok... en liten bok med lite vanliga hästsjukdommar mm med symptom och allt,
finns en bra på apoteket.

det finns säkert massa mer saker, men det var det jag tänkte på nu...

Apotek, japp :D

BlueSpray tycker jag är bra om det har kommit smuts i såret och man vill ha något bakteriedödande.

vad är dte för supermedel mot mugg som du har?

Hehe, mitt stallapotek ser precis likadant ut som ditt!!
Fast jag har redan de saker du tänkt köpa(förutom gipsbinda och stetoskop) :D

Zinkaband! Jag tycker att ett gips och några zinkaband är absolut oumbärliga i stallapoteket.

Nåt jag fick av min kiropraktor, han hade massa alternativmedel. Påstod att massor av folk som hade haft problem med mugg på sina hästar och som inte hittat nåt medel som funkat alltid har blivit nöjda med detta medel. :p Vet dock inte om det är sant, kan ta reda på adressen till hemsidan när jag kommer hem (är i skolan nu)

Liknande trådar

Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska... 2
Svar
33
· Visningar
4 327
E
Hästvård ja vad för saker behöver man i ett stallapotek ?+ steril kompress jodopax sårspray gasbinda termometer rengörings vatten (... 2
Svar
25
· Visningar
2 690
Senast: Egonson
·
Hästvård Vi håller på att sammanställa ett stallapotek som alla i stallet får använda, meningen är att det nödvändigaste ska finnas, som man kan...
Svar
15
· Visningar
1 332
Senast: Pubriacones
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?