Ställa ut??

fettso

Trådstartare
Om jag ställer ut min okastrerade perser hankatt,om det då inte går bra för honom,riskerar jag då avelsförbud??:crazy:

Sv: Ställa ut??

Nej, absolut inte. Det hänger inte på utställningsresultat om katten har avelsförbud eller ej.

Däremot har jag för mig (jag kan ha fel) att du planerar kullar på icke rasrena katter eller korsningar? Du måste vara medlem i ett förbund för att få ställa ut och i så fall är det totalförbjudet att medvetet avla fram huskatter. MEN!! Det kan vara jag som minns fel, i så fall är det fritt fram.

Ok,nej jag ska inte avla fram huskatter!!
Har tänkt köpa en fin hona(perser),har ju en perser hane.:love:

Då hade jag fel :o :angel:

Det är jättebra att ställa ut så du får bedömning på honom och får veta om han är nått för avel. Man måste vara kritisk även mot sina egna katter och inte fastna i att ens egna är vackrast och bäst. Även om dom självklart är det :angel:
Sen är det en del tester som bör göras på honom, men det är ju först när han ska para.

Det finns massor av ärftliga fel och sjukdomar som katter kan ha, som man måste testa för. Som jag har förstått det är kostnaderna enorma för alla test som måste göras.

Vadå för tester??

Eftersom det är perser det gäller ska de vara PKD-negativa (DNA-test) och HCM-test (ultraljud) bör också göras. De bör även blodgrupperas, iaf honkatten, så att du inte råkar ut för blodgruppskrock och förlorar hela kullen.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 589
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka