Ställa ut marsvin?

R

rulana_korsbar

Hur många här ställer ut sina marsvin? Vi har fyra små rackare hemma och har funderat så smått på hur de skulle göra sig som utställningsmarsvin. Har ju förstått att man måste registrera sig i marsvinsföreningen men hur är det med stamtavla? Har ingenting sådant på några av våra...

En helt annan fråga också; När är äldsta tid att avla på hona för första gången?

/tilla&jenny
(lasse, idde, molly & carrie)

Sv: Ställa ut marsvin?

Först måste man vara medlem i svenska marsvinsföreningen, men det hade du ju redan listat ut;)

Har inte marsvinen stamtavla får man inte ställa ut dem som renrasiga djur men i petclass är alla marsvin välkommna, blandraser som renrasiga.

Ang. din fråga om när det är försent att para en hona för första gången så gäller före 1 års ålder och inte under 6 månader.

Före 6 månader är marsvinet inte "färdigt" och efter 1 års ålder så har bäckenbenet blivit för stelt och i värsta fall kan inte ungarna komma ut.

tusen tack, då har vi rett ut lite funderingar i alla fall... :)

Det där med honans ålder är inte riktigt sant. Det är mer honans kondition än ålder som spelar in när man sätter henne i avel. Själv har jag satt 1½ åriga honor i avel och det har inte varit något problem.

Aha:idea:

Då har jag lärt mig något nytt, har alltid fått höra att det har med åldern att göra.

Aha:idea:

Då har jag lärt mig något nytt, har alltid fått höra att det har med åldern att göra.

Självklart ska man även tänka på åldern men man ska inte stirra sig blind på just den utan se till hur djuret ser ut och mår. En tjock hona har mycket lättare att toxa än en hona som är normalviktig. Självklart så ska man inte heller ta en kull på en hona som är underviktig.

Men bäckenbenet stelnar ju ändå runt 1 års ålder... Verkar dumt att chansa..

Det där är ju inte riktigt sant. Det finns ju inga riktiga belägg för att bäckenet stelnar vid 1 års ålder. Jag vet många uppfödare som har tagit första kullen vid 1½ års ålder och det har inte varit några problem. Det är däremot säkert att honans kondition har stor betydelse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka