Ställa ut "livlig" valp?

N

Nozer

Ska ställa ut killen framöver på ngn utställning e det tänkt.
Problemet e att han e väldigt livlig av sig, o att stå still med andra hundar e bara att glömma.
E bara 8månader nu, så han blir kanske 10mån när de tänkta utställningarna äger rum.

vad säger domarna om detta, är dom vana o tar hänsyn till en livlig valp/unghund?

/Tobbe
 
Sv: Ställa ut "livlig" valp?

Jag tycker du ska gå en kurs med din hund så att han lär sig slappna av med andra hundar. Om du inte vill gå en "vanlig" vett och etikettkurs, så varför inte en handlingkurs.

Och visst, domarna har en viss förståelse för livliga unghundar, men det är ändå så att hunden måste gå att bedömma och en hund som hoppar, aldrig står still, galopperar osv är svår att rättvist bedömma. Det är alltid ett plus att ha en välvisad, väluppfostrad hund.

//E
 
Sv: Ställa ut "livlig" valp?

lady_vip: ska in på ngn grundlydnadskurs nu till våren när det startar här jag bor. Men utställningarna hinner komma innan vi är på ngn kurs, desvärre.

/Tobbe
 
Sv: Ställa ut "livlig" valp?

Då är mitt tips att du lär honom grunderna, så att du inte står där som ett fån med en buse i snöret :D

Alltså STÅ, ett ben i varje hörna, gärna stilla ;) Detta lär du lättast in som du lär sitt ex. Ett lysande tillfälle att träna stå är när du torkar tassarna efter promanad. Lär gärna honom att du får flytta tassarna och de ska stå där du ställer ner dem.
Skitlätt att träna i köket hemma, 2 minuter om dagen (och dte krävs om det bara är 2 månader kvar).

Sen, lär honom att trava i kopplet. Inte hoppa, inte galoppera, inte stanna, inte bita i kopplet. Trava, enbart.
Det kör du enklast genom att springa, springa, springa och berömma när han gör rätt.

Felet de flesta gör är att de lär in detta på ett tråkigt sätt, så sen när de kommer in i ringen, så sjunker hunden ihop och ser allmänt miserabel ut.

Det lönar sig definitivt om han kan grunderna när du går in i ringen.

//E
 
Sv: Ställa ut "livlig" valp?

Träna genom att börja åka på några inofficiella utställningar. Dom är ju till för att man ska kunna åka och träna med sin valp. Även för att hundägaren ska kunna träna på att ställa ut. Det är jättebra tycker jag. Mindre krav liksom lite mer på lek. Jättebra för att träna sin valp.
Både du och hunden får ringvana :) Så började jag när jag började ställa ut mina greyhounds för 13 år sedan. Då var även jag nybörjare.
Börjar också oftast så när jag har en ny liten valp att lära upp.
Lycka till i utställningsringarna!
 
Sv: Ställa ut "livlig" valp?

Mitt tips blir att åka till närmaste bhk och bara vara med bredvid och kika när dom tränar andra hundar! Jättebra mental träning för en unghund:)
Dom brukar ha öppna träningar en dag i veckan så då kan man passa på:idea:
Min svägerska missade förstapriset pga att hunden var lite för livlig, sista utställningen:angel: Han är också 8 månader och var Väldigt uppe i varv, hela tiden, inne i ringen...
Nu var det bara en inoff. men ändå:)
//C
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp