ställa ut hund fast hon ej hunnit bli vaccinerad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 119
L

lie

Ska på utställning nu på söndag. Hunden är vaccinerad 2 gånger innan. Nu har hon precis fyllt 1 år och ska ha sin årliga vaccin. Min veterinär skulle vaccinera henne nu på fredag, tyvärr så har han bokat en ny tid till på måndag. Och då har utställningen redan varit. Hur hårda är det med det? Har ringt distriktvet. men där har de ingen tid tills nästa vecka. Är det bara att strunta i utställningen?

Sv: ställa ut hund fast hon ej hunnit bli vaccinerad?

Tyvär du får inte ställa hunden om den inte har fått vacc, hunden kommer inte äns in på utställning området.
Jag skulle i så fall gå till en annan vet!

Ja det var det jag anade. typiskt, allt var klart med vet. men men. Får försöka ringa till en annan ort och höra..

Du kan ställa utan problem. Hunden ska vaccineras när den är runt året. Ett par veckor hit eller dit har ingen betydelse så länge hunden är grundvaccinerad, och det blev den ju som valp.

Hm..de har jag aldrig varit med om. är hunden inte vacc när den ska vara vacc så får hunden inte komma in på området så har de även varit när jag själv har arbetat på skk`s utställningar.
Nu vet jag inte vad de här är för en utställning men jag har alltid varit med om att den ska vara vacc!

Vi var på utställning (inoficiell) då min hund var 1år och 1 vecka. Jag hade inte hunnit vaccinerat honom. Vi fick ställa upp och ingen sa något då de kollade på vaccinationsintyget.

Som jag förstår det så ska den vaccineras RUNT ett års ålder. dvs. några veckor hit eller dit har ingen betydelse.

Du har såvitt jag vet rätt. Tidigare stod det dock att hunden skulle vara vaccinerad efter fyllda ett år. Den nuvarande skrivningen är vettigare men lämnar samtidigt stor frihet för klubbarna att göra egna tolkningar.
PL

Det ska inte vara några problem att ställa hunden, trots att du inte hunnit vaccinera. Vi ställde vår hund någon/några månader efter att hon fyllt ett trots att hon inte hunnit bli vaccinerad. Det var ingen som sade något eller reagerade på det i veterinärkontrollen i varje fall.

Va? Så här står det ju i utställningsreglementet:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot
valpsjuka enligt följande:

• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio
(10) veckors ålder.

• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara
vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder
och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan

Ska jag ringa och fråga de som har hand om utställningen? Det är en inofficiell tävling, kanske ej lika hårt?

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
589
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 912
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka