Ställa ut Europeèr?

Sv: Ställa ut Europeèr?

Europé och huskatt är inte samma sak!
Europén är en ras som skapades tidigt i raskatthistorian, för att bevara den nordiska "lantrasen" när orientaliska rasinslag började blandas in i vår huskattstam. Den är en ras på precis samma premisser som andra raser och ställs ut i kategori 3.

Huskatter går också bra att ställa ut. De ska vara vaccinerade, id-märkta, minst ett halvår gamla och måste vara kastrerade om de är över 10 månader. Huskatter delas in i långhår och korthår, och bedömningsgrunderna är upp till varje domare eftersom det inte kan finnas någon standard för dem. Kondition och temperament väger mycket tungt, och de flesta domare föredrar huskatter som ser ut som "huskatter" dvs inte påminner för mycket om någon ras.

okey, tack för infon. Hur vet man va man har för ras då. På vaccinations korten står de europe.
Hur går en utställning till och va behöver man göar innan en utställning.
Är helt kokt när de gäller detta ämne, men de vore kul att ställa ut mina små sötnosar :d

En raskatt köper man oftast av en uppfödare, och den har alltid en stamtavla som bevisar att den är registrerad.

Katter utan stamtavla är helt enkelt huskatter (något som vissa veterinärer och försäkringsbolag kan ha väldigt svårt att få in i huvudet. Konstigt, för ingen av dem kan ju ha varit aktiva innan europén skapades som ras).

För att ställa ut måste man vara medlem i en klubb, antingen via sverak som är den största organisationen eller i en independentklubb. När man blivit medlem finns det en utställningssekreterare som man kan bobardera med frågor om utställningar, anmälan osv. De flesta klubbar har någon form av "nybörjarundervisning" så att de antingen har en informationskväll om hur utställandet går till eller kan förmedla en "fadder" som hjälper till på utställningdagen.

Det som gäller i förberedelser är som sagt att de ska vara vaccinerade, kastrerade och id-märkta. Vaccinationskort måste man kunna visa vid incheckningen.

" av dom små liven ligger på uppvakning nu efter sin kastrenation *stavas*
Så allt sånt är klart iaf. Ska ja bara hitta nån klubb och en fadder då :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25