ställa i gången...

Sv: ställa i gången...

Jag lär mina fölungar tidigt att stå uppbunda i gången, redan när de är 6 månader, det fungerar fint. I början finns det en del som kastar sig och försöker komma loss, men de lär sig snart att det inte är någon idé och står sedan snällt.

Jag kan inte förstå mig på en del som har sina hästar på lösdrift tills dess att de blir 3-4 år gamla, och då ska de lära sig stå uppbunda, det blir mycket svårare och kräver absolut mer tid.

Jag skulle prova att ha någon som i början stog framför hästen med grimmskaft och kelade och lugnade ner den ( utan att den från början står fast i linor på sidorna) och borsta och gör vad du nu skulle göra med hästen medans någon där framme håller i den.
Sätt sedan på en av linorna, medans fortfarande personen där framme berömmer och myser lite med hästen.
sedan kan man prova med att även sätta på den andra linan men fortfarande stå där framme så att h*n (hästen) inte sliter sig.
Sedan kan man låta honom/henne få lite tex. godis eller foder och sedan ta in honom i boxen eller vart hästen nu ska efter den har stått uppbunden.
Sedan kan man förlänga tiden där hästen står på gången och när den kan stå på gången ett litet tag lugnt, så kan man börja med att personen som stog framför flyttar sig lite åt sidan tex stället sig en meter i från hästen men som ändå kan ingripa om hästen skulle bli orolig osv.
och så kan man trappa bort personen som håller hästen succesivt.

Har viss erfarenhet eftersom jag hållit på mycket med unghästar. Nuvarande 1,5 åring band jag upp när hon var litet föl och där har jag kört med starka grejer som håller. Hon har dragit vid några tillfällen, upptäckt att det inte fungerar och står numera hur fint som helst. Hon får inte panik när det spänner över nacken utan ger efter. Jag är helt övertygad om att det är den metod som varaktigt tar bort paniken för att sitta fast. Hästar som får panik skiter fullständigt i alla försök att lugna eller gradvis vänja etc. De står bra tills den sekunden de känner att det tar emot över nacken och då kastar de sig direkt. Då antingen håller grejerna eller så kommer de loss. Kommer de loss har hästen inte kommit över sin panik.

De måste få tackla den paniken och "ge upp", på samma sätt som många reagerar första gången de får gjord/sadel på sig som dras åt. Bock, skutt, hopp, hopp och sedan är det lugnt. Man kan försöka med gjordar med gummiände och spänna gradvis etc. men många hästar som rids in (som jag har erfarenhet av) kommer ändå till den där punkten när de reager instinktivt och det går inte att undvika.

Jag har också t.ex. erfarenhet av 1,5 åringens mor som inte lärde sig att stå uppbunden när hon var ung och hon lärde det sig aldrig riktigt bra som vuxen heller. Jag tyckte inte det kändes särskilt trevligt med 525 kilo vuxen häst som kastar sig (rädd om hennes nacke) och det är svårt att hitta grejer som håller så henne lärde jag att stå still, uppbunden eller inte. Det fungerade hyfsat men det gick inte att ha henne uppbunden ute (kastade sig direkt) och jag hade balsnören för hon kastade sig några gånger per år. I ett stall höll grejerna och jag hade inte balsnören (miss av mig), d.v.s. hon drog men kom inte loss. Dock fick det bara henne vid tolv års ålder att bli mycket räddare om nacken någon vecka. (Hon blev säker öm...:-( ) Kastade sig bakåt när okänsliga typer drog i henne på väg in från hagen t.ex.

Så vad jag försöker säga är att på unga hästar skulle jag inte tveka: satsa på bra grejer så de sitter fast så får man en livslång lösning på problemet. På äldre hästar är jag mycket mer tveksam p.g.a. skaderisken - man kan kringgå problemet på olika sätt men de blir enligt min erfarenhet INTE av med panikkastreaktionen de får oavsett pyssel, stegvis vänjande etc. Man kan ha elastiska grimskaft t.ex. men så fort man binder i oelastiskt så finns risken kvar att den kastar sig.

Tack för alla tips...... Jag får fundera lie o se hur det känns... men jag ska definitivt pröva att sätta honom enbart i undre ringen o se om det är där problemet sitter.... så får vi se hur det går....
Tack igen,

Jag har haft en häst som när den var ung rev ned både vägg o stolpar när den inte kom loss. Tur nog bröt den inte nacken.

Gillar inte tanken på de som binder upp föl. Kommer ni andra inte ihåg historien om fölungen som bands upp i transporten o bröt nacken! Den fick panik när den hörde sin mamma utanför,

Hur som helst så slängde sig min unghäst bakåt o satt sig gärna ned i slet tills den kom loss. Jag löste detta genom att ställa halm balar bakom den med den stickiga sidan framåt. Och när den backade för att slita till eller sätta sig så tyckte den det var obehagligt med balen som stack den i bak o klev framåt.

Skulle den bli förbannad o sparka på balarna så är ju inte det hela världen, det är bara att hämta tillbaka dom och träna på och framför allt behålla lugnet.

Lycka till
:)

mårran skrev:
Skaffa gummirep eller vad det heter. Det är tjocka gummi"rep" som går att dra ut 1,5 meter men då får man vara stark som en häst :idea: och jag lovar att hästen tröttnar ganska snabbt. Men se till att ha en grimma som håller.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som säljer dom, jag köpte mina på Globen förrförra året. Helt suveränt.
Precis vad jag skulle skriva!!! De är "outstanding". Här finns de: http://www.gilo.se/ Läs under "Gummirep".

Hej!

Varför är det så viktigt att ha honom fastbunden? Jag har alla mina hästar lösa i stallgången, jag har lärt dem att när jag ber dem stå stilla så ska de göra det på platsen där jag bad dem. Så gör jag överallt, när jag spolar av benen, stallgången, paddocken mm.
Jag var ganska skeptisk i början men om man ger hästarna lite ansvar så brukar de ta på sig det väldigt snabbt.

Mifellen skrev:
Hej!

Varför är det så viktigt att ha honom fastbunden? Jag har alla mina hästar lösa i stallgången, jag har lärt dem att när jag ber dem stå stilla så ska de göra det på platsen där jag bad dem. Så gör jag överallt, när jag spolar av benen, stallgången, paddocken mm.
Jag var ganska skeptisk i början men om man ger hästarna lite ansvar så brukar de ta på sig det väldigt snabbt.
Har heller aldrig hästarna bundna; finns ingen anledning. De är intelligenta nog att förstå att det är lättare att borsta/sadla/verka hovar etc på nån som står still. Håller med - ge hästen ansvar; de växer med uppgiften.

Det är inte viktigt att ha hästen uppbunden i stallgången vid skötsel däremot anser jag det väldigt viktigt att hästen kan stå uppbunden.

Personligen tycker jag inte att balsnören är en bra idé.
Hästen lär sig att komma loss, snarare än att sitta fast.

jag säger som TheZ. Det är nog smartast så man tar små steg, kanske tar lite tid men man måste ha tålamod med unghästar.

Absolut...och det bör man nog veta innan man ger råd också.
Att binda en häst så den inte kommer loss kan inte bara sätta hästen i panik, den kan skada sej MYCKET allvarligt.
Så här gör jag när jag lär mina unghästar stå i gången:
Först lär jag hästen stå stilla på kommando, stannar den helt enkelt, går en liten bit och ber den stanna kvar, minsta rörelse framåt korrigerar jag mha kroppsrörelse, försöker undvika att säga annat än STÅÅÅ, belönar när den står stilla, korrigerar när den rör sig (fast ögonkontakt och gör dej stor håll upp handen mot hästen, inga häftiga rörelser).
Sätt fast grimskaften när hästen står stilla, men bind inte, be några medhjälpare hålla grimskaften utåt åt sidorna också medan du låter den STÅ precis som innan.
När den klarar detta utan problem, binder jag den med grimskaft och mellan grimskaftet och ringen i väggen en sådan där gummisak man har när man fäster presenningar på lastbilar, då ger den vika och fjädrar OM hästen skulle kasta sig i panik, använder också panikhake, men oftast går det lugnt till om man jobbat lite med den innan.
Använd aldrig våld, då kan hästen lära sig en massa saker som du inte vill att den ens ska tänka på, såsom att stegra, kasta sig mm för att komma undan obehag, det den lär sig här kommer igen i träningen av andra saker också.

Där jag hade mina hästar förut så var det REGEL att ha hästarna uppbundna på stallgången.
endast pga att jag och min bror struntade i att sätta fast dem efter att vi ridit eller på kvällen när vi var ensamma, hästarna stod helt stilla. Varför binda upp dem för att ta av utrustningen och borsta av slänga på täcke och in i boxen? bara jobbigt att plocka fram grimman och knäppa fast dem, spec när de hade bogskydd.
Men det finns en utbredd sjukdom som heter avundsjuka :smirk:

Det är ju jättepraktiskt att ha hästar som står stilla på kommando, ibland kan man ju inte binda upp eller vill inte, men det är bra att de kan stå bundna med utan att få panik.:)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 476
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama