stall-utebox hur ska vi göra?

P

pastor

Hej,

Vi behöver lite tips, det är så här att våra hästar har fått bronkit/ kvickdrag.
Helst ska det vara utebox. Men där vi tänkte ha en utebox måste vi gräva o.s.v. tja det blir helt enkelt alldeles för dyrt. Vi har tyvärr inte råd med det i år.

Vårat nuvarande stall är isolerat. Hur skulle det vara om man river bort alla vägar, tar bort isoleringen, försöker få bättre ventilation ( hade tidigare problem med luftfuktigheten där) och sätter typ en dörr/ lucka där hästarna kan titta ut ur boxarna.

Sedan strö med papper och ge hösilage. Skulle det funka? Blir det inte som en utebox då? Kan det funka vad tror ni?

Sv: stall-utebox hur ska vi göra?

Du kan ju ha isolerat om du vill, men se till att få vettig ventilation, och 'fönsterlucka' att stoppa ut huvudet genom. Så länge du inte får drag kan du ju ha den öppet dygnet runt. Borde bli snudd på lika dyrt börja riva och dona + sätta in bättre ventilation, som att sätta in bättre vent och göra 'fönsterluckor' som det är nu.

Ett annat alternativ kanske kan vara lösdrift? Man kan köpa tält för några tusenlappar som faktiskt fungerar utmärkt.
Lösdrift är ju ännu bättre än utebox för luftrören :idea:

Det skadar det nog inte för alla hästar i stallet om ni öppnar upp - men jag säger som Alex, ge er inte på att riva bort någon isolering! Däremot behöver det inte vara särskilt dyrt eller omständigt att bygga en utebox! Man behöver ju inte ha dit en grävmaskin för att ta bort matjord när det handlar om en så liten yta och man behöver inte heller gjuta en platta, det räcker ju med ett rejält lass grus som botten.

Vi har inte någon utebox, men däremot en slags veranda för våra hästars lösdrift. Den var *inte* dyr att bygga - tryckt virke, lite reglar, några plintar och stolpar och så plasttak. Den är byggd på befintlig byggnad och är 7 x 3 m. Ytterligare ett lass grus ska till så att "innergolvet" blir högre än marken utanför. Vi har köldridåer att sätta för öppningarna med vid behov.

I övrigt slår jag annars gärna ett slag för lösdrift - kommer aldrig någonsin ha något annat till mina hästar, de trivs kalas med att få bestämma när de vill ha tak över huvudet och mjukt att ligga och luften är alltid bra Vi har en lösdrift på 5 x 7 m innanför "verandan", vilket är lagom för två hästar.

Foto på "verandan": http://lh3.ggpht.com/_224UsWF1A78/R3WWwVU0vTI/AAAAAAAABgE/dym67BqOAHk/s576/IMG_1687.JPG

IMG_1687.JPG

tyvärr är läget så här, där vi tänkte ha uteboxar har vi en gammal matkällare den lär bort, plus att uteboxarna måste då ha platta eftersom det blir nära våran dricksvatten brunn.

Grävning och platta fick jag pris på mellan 40 000 till 60 000 för 15 m2 och lite matkällare :crazy:. Helt sjuk.
vi kommer att bygga där men vi kommer nog riva allt för hand och kommer om möjligt kör iväg allt själv, men det hinner vi inte fram till vintern.

Jag har redan vindskydd i hagen men hagen blir som en ishockeybana ibland, och väldigt blött på våren. Därför ska hästarna gå på en mindre hage på tomten just vid den tiden.

Jag tänkte riva isolering eftersom jag är rädd att det kan har blivit möggel i väggarna/ isoleringen då det var mycket hög luftfuktighet inne där.

Ja det var ju lite besvärliga förutsättningar minst sagt.
Men du verkar ju veta hur du vill ha det så det är väl 'bara' till att sätta igång och riva ut! Lycka till med jobb och häst!

Ja tack,

Jag bara fundera om vi nu river allt och fixar till det gammla stallet, kan det då ändå finnas en risk att hästarna i alla fall blir dåliga där? Inte kul heller att river allt och sätta in bättre ventilation m.m. och sedan har de ändå problem med andningen.

Hyr en grävmaskin, och gräv själva !

Det är heller inte svårt att gjuta eget golv, ni kommer ner rejält i pris !

Hej från Meckar hambo

Hyr en grävmaskin, och gräv själva !

Det är heller inte svårt att gjuta eget golv, ni kommer ner rejält i pris !

Har du använt en vanlig liten cementblandare till detta? Eller hur har du gjort? Jag planerar utebox inte för att min hästar har kvickdrag utan för att jag behöver fler boxar

Senast ändrad:

Om hästarna har problem med bronkit/kvickdrag krävs rejäla åtgärder om det inte ska bli ännu värre.

Att använda det gamla stallet är förmodligen ingen bra idé oavsett åtgärder. OM det är mögel i väggarna blir det inte bättre om man börjar riva i det, mögel försvinner inte i första taget, då får man nog riva allt. Tänk på att du själv kan bli mycket sjuk om du börjar riva i det om det nu är mögel där.

Det går inte att göra en enkel ligghall i den mindre hagen? Eller flytta de befintliga vindskyddet? Eller dränera runt vindskyddet?

Jäkla vilken soppa, tja vi tänkte ju riva alt bara ha stomen kvar typ, bygga upp nya vägar, öppna upp taket så att det är öppet ända upp till nocken. plus flera friskluftintag och en stor skorsten för utsug av gammla luften.
Sedan även har dörrar där hästarna kan kika ut ur boxen.

Men om ändå risken finns att de blir sämre så vet det fasiken hur vi ska göra nu.

hyra egen minigrävare har vi också funderat på. Frågan är om vi verkligen får bort allt med en sådan.

SÄMRE blir det inte. Men risken finns det inte hjälper. Vissa hästar måste stå ute i friska luften helt enkelt.

Men hursom så kommer det absolut bli bättre med ombyggnationen, och den är väl värd att göra för de ANDRA hästarna om inte annat, då miljön nu ju inte är bra för de heller om ni har problem med fukt.

Jag hade en dammkänslig, inte bronkit, dammkänslig. Jag har kallstall, samma luft ute som inne, gigantisk takhöjd. Hon kunde inte stå på hö ändå, ens om man blötte. Men med silage och dammavskiljt kutterspån, så gick det finfint. Men hon hostade alltid på klinik t ex, trots bra vent etc, men hö.

Så miljön är en del, fodret en annan. Ändra båda som du tänkt kommer garanterat ge bättring, men tyvärr kan man inte garantera det kommer hjälpa fullt ut. Däremot kommer de kraftigt minska risken de andra drabbas av luftvägslidanden =)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 222
Senast: Trissa
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 389
Senast: pulkaskurk
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka