Stall-tips!

S

Sheena

Jag och sambon har köpt gård! Nu ska garaget, som en gång varit stall, bli stall igen! Tre boxar ska det bli och dom ska muras i gammalt tegel, väggarna mellan boxarna kommer att bli ca 2m höga och fronterna runt 1.30 utan galler. Innertaket ska bort så att det blir ljust och luftigt!

Jag har lite ideer som jag måste höra om ni tycker är bra!

*Jag har funderat på är att gjuta krubbor så dom blir ca 50cm över golvet.. det måste ju ändå vara det mest naturliga?

*Inhägnad gång till hagen så att man bara behöver öppna boxdörren, så kan hästarna gå ut själv

*Först ha hästarna på torvbädd dom första månaderna så att bädden "sätter sig" och sen strö med spån och mocka i det. Det känns optimalt, spånets ljushet och torvens uppsugningsförmåga + att man kan mocka ut i säck och sälja som gödslad torv!

Bra eller dåligt? Någon som har fler bra ideer?

//Sheena

Sv: Stall-tips!

Att ha krubboorna 50cm ovanför marken är det inte lågt?
De skall väll vara i hästens höjd, eller man måste anpassa sig efter hästens höjd?

Lågt är ju jätte bra ur hästens synpunkt. Hästar är byggda för att äta på marken.

Nackdelen kan vara att om du bygger krubborna innanför att de bajsar i dem. För många år sedan var jag i ett stall som var ett ombyggt "kostall". De hade kvar fodergången och de gjutna foder trågen. Vet inte om man kan lösa det på ett säkert sätt med boxar. Dvs att de får stäcka ut halsen utanför och äta eller om boxväggen blir för låg... I fodergången serverades även höt.
Den andra nackdelen är att ett gjuten fodertråg kan vara svårare att göra rent.

Annars är det ju jättebra om man kan servera maten i en lite naturligare hållning för hästen.

/pewa - önskade att hon hade en gård

Ingen skrev:
Att ha krubboorna 50cm ovanför marken är det inte lågt?
De skall väll vara i hästens höjd, eller man måste anpassa sig efter hästens höjd?

Det behöver inte vara några problem. hästar äter ju på marken från allra första början! :crazy: --> Gräs etc. Mustanger äter ju inte ur krubbor anpassade efter sig ute i naturen, eller har jag missat nåt? :confused:

Hmm... har inte tänkt på det där med bajsandet... Jag får nog helt enkelt fundera vidare eller bara hålla tummarna!

//Sheena

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Vi håller på att renovera stall i norra Sverige precis som Intevetja. Det var lågt i tak ca 2m så det var ingen idé att behålla...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 615
Senast: Karma
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix