Stall Tempratur???

M

My Beauty

Hur varmt/kallt har ni det i erat stall ? :confused:
Är det bra luftbyte och cirkulation i erat stall
HUr mkt stänger ni i erat stall?

Jag är lite nyfiken på detta då vi har runt +10 i vårat stall men jag skulle nog föredra kallare. Tycker det blir varmt och lite för dålig luft i stallet när det är så varmt.
Men har fått lite mothugg när det gäller detta av stallkamraterna som tycker det blir för kallt. Och nu funderar jag om jag har fel ?

har hela tiden sagt till dom att heller lite kallare och bättre luft och om hästen är frusen sav sig sätt på ett till täcke då.
Tänker jag fel här?

Tycker att det är så himla viktigt med fräch luft när hästarna står inne och har tom satt box fönstret på glänt så det kommer in mera luft i min box. har då även satt på ett tjockare täcke.

Sv: Stall Tempratur???

Dagtid utan hästar inne och bara yttersta dörren stängd har nån/några minus.

Natten med två hästar inne, 2 dörrar stängda och bara en ganska storventilationskanal så blir det nån plusgrad inne nu vinter tid vid ca 10 minus ute.
Är en gammal ladugård av sten eller vad man nu kallar det, har även isolerat 2 fönster av 3,ställt vattenpump i tjock isolerad låda men ändå fryser den vid mer än 10 minus ute.
Lågt i tak, har minsta höjden man får ha enligt lag.

Stallet jag ska flytta till kommer vara kallare, vanligt träbyggt,med plåttak som inte täcker hela taket utan varannan plats där plåt skulle lega är öppet med nån slags nederbördsskydd,stooort, hööögt i tak.Så där kommer väl tempen på vintern bara skilja nån grad inne än vad det är ute sä där får jag börja täcka på nätterna vid minusgrader ute.Men mycket bättre miljö är det här nya stallet för hästen anser jag.

Rekommendationen låg förut på 10 - 12 grader, men nu har den ändrats till 8 - 10.
Jag håller med om tt det hellre får vara lite kallare, tror nog att hästarna trivs bättre då!.

Vi har bra ventilation och sålänge det inte fryser så står det alltid minst en dörr öppen.
"Tack vare" alla små springor och glipor så är det alltid bra luft i stallet! även om man stänger frosten ute med halm o dyl vid dörrar o portar.

Här ligger den på mellan plus 2 till plus 5-6
Vi har alla fönster öppna fortfarande och dörrarna med så mkt det går.Bättre lite kallt och bra luft än tvärtom.

Vi har alla dörrar och fönster stängde under vintern. Men självklart har vi ordentlig ventilation. Vi brukar ha mellan +10 och 0 beroende på temp. ute. Jag skulle gärna ha bättre vent. och värmefläcktar så man kunde hålla temp. runt +15 men det är för dyrt och så är det inte mitt stall :smirk:

Vi har stor och luftigt stall med fönster öppna. Dessutom har vi alltid stalldörren öppen så det brukar väl vara runt 0-5 grader varmt inne i stallet nu när det är så pass varmt ute. sjuker tempen mycket ute så antar jag att vi stänger dörren. men eftersom vi har varmvattenslinga i vattenkopparna så fryser ju inte vattnet även om det skulle bli minusgrader inne. Tycker att hästarna ska få ha det svalt i stallet. Över 10 grader tycker jag är på tok för mycket:angel:.

I mitt stall går tempen inte under nollan, för då går fläkten igång för att inte vattnet ska frysa, annars beror det ju på yttertemperaturen, jag har dörren öppen ner till några minus, blir det kallare måste jag stänga annars fryser vattnet ändå:mad: som tur är blir det inte så många dagar per år som det blir så kallt att jag måste ha dörren stängd när hästarna står inne, det är först när det blir neråt 10 minus som hästarna inte håller temperaturen över nollan i stallet, på dagtid måste jag stänga redan vid 4-5 minusgrader.

Jag har ventilationstrumma som står öppen, stängs bara om det är snöstorm för då kommer det in så mycket snö på hästarna.

*KL*

STallet håller i princip utetemperatur. Heta sommardagar är det lite svalare än ute, är det är strax under noll håller det oftast precis över noll.

Men när det är minus fem eller mer ute håller stallet utetemp, så är det 22 grader ute är det 22 grader inne i stallet.

Stort (skyhögt i tak, 10+ meter), självventilerande (glespanel). Inget öppet nattetid, men det behövs inte, det ventilerar själv som sagt, och blåser det hårt så märks det även inne i stallet, så som sagt inget behov av öppna dörrar.

Hästar har inga problem med kall kyla, däremot med fuktig värme. Jag tycker du resonerar alldeles rätt, och du har 'experterna' på din sida med.

Dock är det ju ev risk för sönderfrysning av vattenkoppar etc om det blir för kallt (det går att lösa, men..) men plus 10 är onödigt hursom, sänka det till plus fem te x skulle ju göra skillnad utan att bli kallt.

Hur varmt/kallt har ni det i erat stall ?
Någon grad varmare än yttertemperaturen

Är det bra luftbyte och cirkulation i erat stall
Ja, öppet upp till nock, öppna dekorluckor på var kortsida, en rejäl lufttrumma som går över nock från stallet.

HUr mkt stänger ni i erat stall?
Dörrar och fönster är stängda men egentligen är det ju väldigt öppet ändå p.g.a. ovanstående;)

Temperaturen i stallet är ett par - tre grader varmare än utetemperaturen. Vi har i stort sett alltid framdörren och 2 fönster öppna. Stänger dagtid (hästarna ute) om det är minusgrader.

Samma temp som ute i stort sett, alltid öppet från två håll om det inte blåser kraftigt eller mycket kallt.

ALDRIG täcke på i stallet.

Mitt sto står egentligen i ett kallstall men vi har flyttat till varmstall under lovet. Det är ganska kallt i varmstallet egentligen, temperaturen vet jag inte. Vi har det alltid stängt.

I kallstallet är det + - nån grad inne och ute.. Mkt bra luft i bägge stallen tycker jag. Kallstallet har stängda dörrar och fönster på nätterna, alltid öppna på dagen om det inte är - 10 grader. Blir några grader varmare av att ha det stängt.

Jag föredrar faktiskt kallstall. Både bekvämare och enklare, då hästen går med samma täcke ute och inne, slipper täckesbyte samt hästarna ska då helst stå på bädd = lättmockat.

Hoppas jag får låna tråden lite..

Jag har ett litet stall, två boxar med ett öppningsbart, litet fönster och har två hästar inne på natten. Här blir det ju ordentligt kallt (-25,-30 grader) och jag kan därför inte ha dörr öppen. En ventilationsrör (heter det så? :o) 10 cm över golvet, och en i taket. De ska vara nog stor för 4 hästar, men ventilationen är urkass, trots att vi haft båda helt öppna. Vi har därför installerat en fläkt för att få bättre utbyte av luft, men nu är vi oroliga för att det blir dragigt. Men genom att stänga röret litegrann där luften kommer in borde ju göra att det inte kan bli dragigt? Eftersom fläkten ser till att luften utifrån kommer in bättre, så borde det ju vara omöjligt att det blir dragigt. Eller tänker jag fel? Vi har 3,5 meter i tak.

I mitt stall är det ungefär samma antal grader inne som ute. Har kallstall med bra ventilation

Men ni som har lite kallare hur gör ni med vattnet?

Hur varmt/kallt har ni det i erat stall ? :confused: Ganska kallt, beror ju på hur det är ute men har ett stort stall med bara två hästar i och inget annat som värmer.
Är det bra luftbyte och cirkulation i erat stall Det är jätte bra eftersom det är stort och "luftigt".
HUr mkt stänger ni i erat stall? På natten är det helt stängt vintertid men på dagarna när hästarna är ute så är dörrarna öppna.

Måste bara fråga.

Många skriver att dom har mera öppet när hästarna är ute än när dom är inne:D så gör även vi,
Men egenlitgen borde det ju vara tvärtom elelr tänker jag fel?

Någon grad varmare än ute temperaturen. Vi har bra ventilation och dörrarna är nästan alltid öppna.
Vi har värmekabel i vattenledningarna. funkar kanon.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara fråga.

Många skriver att dom har mera öppet när hästarna är ute än när dom är inne:D så gör även vi,
Men egenlitgen borde det ju vara tvärtom elelr tänker jag fel?

Nej då blir det ju dragit för dom. Jag "vädrar ut" på dagarna därför det är öppet.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama