Stall med ringorm

M

Mysantika

Hej!

Ett grannstall har ringorm. Dessa är under behandling dock.

Min fråga är;

Får man, om man står i drabbat stall, åka ut och tävla med sina hästar? Får man även låta folk komma till drabbad plats och tävla på den drabbande platsen? (Ridskola)

Bara undrar, då det förekommer i detta stall.
Jag tycker man borde vara försiktigare!?

Sv: Stall med ringorm

När vi hade ringorm på mitt förra stall, så snackade stallägaren med två olika vet. Den ena sa att ingen bryr sig om ringorm och därför får man åka iväg och hästar fick komma dit. Det var ingen stor grej.
Distriktsveterinären tog det hela på större allvar och tyckte man borde vara väldigt försiktig.

Personligen anser jag bara att man ska tala om för folk att man har ringorm i stallet, så de vet vad de ger sig in på. Sen får de väl bestämma själva om de ska komma till gården.

Jag stod i förut i ett stall där några hästar fick ringorm. Det kom till stallet med en ny häst, och den smittade två andra.
Min häst fick aldrig ringorm.

Ridskolan fortsatte som vanligt, allt enl rek från distriktsveterinären i vårt län.

Jag var även välkommen till mina tränare, den ena ville inte att jag eller hästen gick in i stallet, vi var bara i ridhuset.
På andra stället har de mkt erfarenhet av just ringorm, där fick jag som vanligt göra i ordning min häst på stallgången innan och efter träningen, för de sa att alla "ormar" han ev hade med sig skulle ha dött på ditresan, för det var många minusgrader när jag åkte dit.

Man får tävla som vanligt om man har ringorm i stallet. Man får även tom tävla en häst som har ringorm.
Och för att slippa samma tjafs som förra gången jag skrev det här på forumet, så är det inte JAG som sagt det, utan vår distriktsveterinär.

Det smittar inte så lätt som man tror, min ena häst stod granne med en av de drabbade hästarna, och han fick ingen ringorm.
3 drabbade hästar av 20 st blev det i det stallet jag stod.
Trots att descificeringen var i det närmaste obefintlig, och personalen slarvade enormt.

Senast ändrad:

Ringorm smittas ju bara vid kontakt med djuret. Det är ju en svamp.

Skulle jag åka till ett stall/tävlingsplats som har ringorm så skulle jag inte låta hästen vistas i stallet.
Då kan det smittas vidare.

"Man bör inte åka iväg med en häst från stallet inom 14 dagar"
Dvs.när beh. har börjar ge resultat

lånar din knapp.

När man åker på tävling så skriver man ju under hästägarförsäkran att ingen häst varit sjuk och dylikt. Gäller inte denna punkt på anmälningspappret? :confused:

Ridskolan hade ringorm för ett tag sedan. Skulle aldrig åka till det stallet/åka ut med en häst därifrån. Ringorm är en svamp och sprids genom luften (svampsporer). Hela stallet kan bli smittad snabbt, det värsta är ju att det smittar som mest när hästen inte visat några symptom för sjukdommen.

Det smittar om du har samma skor i ett "infekterat stall" och i ett annat så kan det spridas,

Senast ändrad:

Har du några referenser till det där att ringorm sprids via luften? SVA skriver inget om detta på sin informationssida. "Dermatofytos eller ringorm hos häst orsakas vanligen av Trichophyton equinum eller Microsporum equinum, som är två mögelsvampar (dermatofyter). Dessa överförs lätt till hästar genom kontaktsmitta och/eller via borstar, sadlar och annan utrustning i stallet."

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=253

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka