Stall isolerat på grund av sjuka hästar

Sv: Stall isolerat på grund av sjuka hästar

så har det varit på bullersta hela hösten, minst, det kommer och går där...stackars hästarna:(

så har det varit på bullersta hela hösten, minst, det kommer och går där...stackars hästarna:(

Usch ja, kvarka hade dotterns stall också i somras. Hur går det med planerna på Ostlänken runt Bullersta då (jag är sommarsörmlänning)? Får man veta något om järnvägens dragning och finns det i så fall en plan B för klubben? SN bryr sig ju inte så mycket om att skriva om just den aspekten...

stod på kommunens hemsida...enligt osäkra källor kommer den gå runt berga, bönsta, bullersta o diverse andra stall :( helt sjukt....
konstigaste är ju att bullersta byggde nytt ridhus för bara 1-2 år sen...tydligen ska ostlänken gå precis där :confused:

Kan någon förklara för mig hur i hela helsike de kan ha ridskolan igång om de har kvarka?! :confused:
Även om inga hästar får flyttas eller tas in så drar ju alla ridskoleungar med sig smittan isf? Nu står det ju inte så mkt i artikeln men hade de lyckats totalisolera alla sjuka hästar (hur kan de annars hålla igång ridskolan?!) så borde ju inga fler ha insjuknat i omgångar under hela hösten??

ja jag undrar också...men som gammal bullersta -elev (en heeel termin:p) så måste jag säga att jag inte är speciellt förvånad...
sen kan det väl vara så att ungar springer i olika stall i samma kläder o tar med sig smittor både hit o dit...

Det finns inga regler om tvingande restriktioner när det gäller en anmälningspliktig sjukdom som kvarka.
PL

Kan någon förklara för mig hur i hela helsike de kan ha ridskolan igång om de har kvarka?! :confused:

Det är rätt vanligt på de ridhus jag haft kontakt med som råkat få det. De klarar ju inte ett sådant inkomstbortfall och rekommenderar bara eleverna att inte besöka andra stall i samma kläder...

Nej men detta är väl ett lysande exempel på att det borde finnas det? Jag förstår inte hur de tänker, även om de struntar ifall andras hästar blir smittade - deras egna då?? Alltså de som (ännu) inte blivit smittade? Hade de stängt ridskolan när de första hästarna insjuknat och sett till att isolera dem ordentligt så hade ju fler hästar sluppit smittas i onödan? Även ur en ekonomisk synpunkt borde ju det alternativet varit bättre?

Oh well, jag har ju ingen aning om hur det hela har skötts egentligen, kan ju bara gå efter tidningar samt andras bukares info...det kanske inte är så illa som det verkar?

Grymt ansvarslöst att låta ridskolan hålla igång. Jag tvivlar på att ungarna endast håller till i det i stallet och kommer på så sätt sprida kvarkan vidare! Usch :mad:

Det som händer på ridskolan är ridskolans ansvar - vad folk gör när de går därifrån går under eget ansvar vilket inkluderar att duscha och byta kläder/skor innan man besöker ett annat stall. Det ridskolan så klart måste göra är att ordentligt upplysa besökande/ridelever mfl om vad som gäller. Hur det hanterades i detta fallet vet jag dock inte...

Jag går på Realgymnasiet i Nyköping och läser min specialidrott på Bullesta. Vi är tvungna att åka ut till ridskolan även fast kvarkan röjer runt där. Jag har själv nu inte varit där på ett par veckor pga av detta. vi har många ston som ska föla snart så snart som om 2 veckor och skulle jag nu få med mig något från bullersta är det ju hämskt om dessa ston skulle få det och kanske gå miste om sina föl, jag har även själv en unghäst och som alla vet är ju dem mer motagliga!
Nu hotas jag med IG i min kurs för att jag inte vill vistas där under tiden dem har kvarka.

från och med idag är det isolerat igen. Förmodligen kvarka igen. Det är sjukt illa skött och ansvariga från ridskolan har inte informerat närliggande stall. de får reda på det ryktesvägen!

Ja jag skulle aldrig stalla upp min häst där. Förra året då de hade A2 dröjde det 1 vecka innan vi som rätt ofta rider där fick veta att det var isolerat

Jag går på Realgymnasiet i Nyköping och läser min specialidrott på Bullesta. Vi är tvungna att åka ut till ridskolan även fast kvarkan röjer runt där. Jag har själv nu inte varit där på ett par veckor pga av detta. vi har många ston som ska föla snart så snart som om 2 veckor och skulle jag nu få med mig något från bullersta är det ju hämskt om dessa ston skulle få det och kanske gå miste om sina föl, jag har även själv en unghäst och som alla vet är ju dem mer motagliga!
Nu hotas jag med IG i min kurs för att jag inte vill vistas där under tiden dem har kvarka.

Nu är det inte riktigt en hel sanning.
Ja lärarna försöker få er elever att åka dit ändå,men jag som är förälder till en elev ;) i samma skola har haft samma diskussion om och om igen och även min dotter tillhör de som inte får åka till Bullersta under isoleringarna.
Lärarna ifrågasätter varenda gång,men de har INTE rätt att ge ett IG pga att ridskolan hamnar under restriktioner.
Dessutom har de ju avtal med annan ridskola vilket innebär att man kanske kan be om att få bli förflyttad pga "särskilda skäl"

Och med tanke på att det nu är 3-4'e gången som ridskolan är isolerad på rel. kort tid,så kan man ju ifrågasätta hela tänket med HUR det sköts dessutom.

Är det 15 hästar som är sjuka i kvarka lr finns bara smittan där ? Vet ju inte hur stor ridskolan är, men om 15 hästar är sjuka så måste det väl vara svårt att hålla igång lektionerna? :confused:

Hade sån "tur" att det var kvarka på min ridskola över sommarlovet, så behövde inte oroa sig för ridskoleungarna som sprang där iaf..

Anläggningen är isolerad tillsvidare
2009-04-18 19:02

En ponny har feber.

Prover är tagna och anläggningen är isolerad tillsvidare.

Inga hästar utifrån får besöka anläggningen!

Inga hästar på Bullersta får lämna anläggningen!
(Håll extra koll på din häst, tempa!)

Undvik kontakt med andra hästar och stall om du varit på Bullersta.
Om du ändå gör det var noga med handtvätt och byt kläder!

Rengör skor med VIRKON. Finns i stallet fråga personalen!

citat från hemsidan... men spelar det roll om hästar inte får gå in/ut när människorna springer runt i olika stall med samma kläder?

Nu är det inte riktigt en hel sanning.
Ja lärarna försöker få er elever att åka dit ändå,men jag som är förälder till en elev ;) i samma skola har haft samma diskussion om och om igen och även min dotter tillhör de som inte får åka till Bullersta under isoleringarna.
Lärarna ifrågasätter varenda gång,men de har INTE rätt att ge ett IG pga att ridskolan hamnar under restriktioner.
Dessutom har de ju avtal med annan ridskola vilket innebär att man kanske kan be om att få bli förflyttad pga "särskilda skäl"

Och med tanke på att det nu är 3-4'e gången som ridskolan är isolerad på rel. kort tid,så kan man ju ifrågasätta hela tänket med HUR det sköts dessutom.

Hästen som nu är sjuk är ny. De isolerar inte nya hästar som kommer.
De har inte sanerat stallarna - det ska de göra till sommaren (?!). Förmodligen är det väl en frisk häst som bär på smittan. Så bra sköts det.

Varför tar de in nya hästar då? :crazy: Och om en häst är smittbärare är den väl inte frisk?
För övrigt hörde jag här om dagen att även Berga blivit smittat, sant eller inte vet jag inte men det var något om att de fått problem med sitt allsvenska-lag p.g.a sjuk häst...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst på Jönköpings Fältrittklubb har drabbats av kvarka och stallet måste därför isoleras. Inga hästar får besöka eller lämna...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästsjukdomen Kvarka cirkulerar i distriktet, och under nästa vecka stänger Lysekils Ryttarförening sin anläggning. Inga hästar får...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama