Stall byte=superstressad häst?

Flinga

Trådstartare
Har flyttat mitt sto för två dagar sen till ett nytt stall och hon är rena nervraket. Har stått i samma stall sedan 6 år tillbaka. Hon boxvandrar/hagvandrar och vill inte äta i boxen (kraft funkar men inte ensilage) men i hagen går det bra att äta lite samtidigt som hon vandrar runt. Att hon är hungrig gör ju inte direkt saken bättre. Hur lång tid tar det innan de varvar ned, det är säkert väldigt individuellt, men vilka erfarenheter finns det här på buke? Jag har möjlighet att flytta tillbaka henne om det inte skulle fungera men hon måste ju gå att flytta nångång?! så har ni några tips blir jag väldigt tacksam...
 
Sv: Stall byte=superstressad häst?

Det är bara att vänta ut henne. Försök att inte göra några ändringar i ditt beteende utan kör på som vanligt tills hon vant sig
 
Sv: Stall byte=superstressad häst?

Jag tror att hon är stressad pga av stallbytet. Vänta ut henne & var dig själv. Låt henne gå ute mycket, aktivera henne & var med henne :)
 
Sv: Stall byte=superstressad häst?

vissa hästar är sådär :crazy: min egen äter knappt alls första veckan på ny plats, och han har inte stått på samma plats hela tiden (har därimot haft honom i snart 9 år). just nu har jag flyttat honom till ett annat stall för boxvila pga. skada. (har lösdrift med ligghall normalt sett. boxen jag har tillgång till ligger en bra bit därifrån) tog drygt en vecka innan han började äta som vanligt och slutade "vandra" och "skria" på allt som rör sig :angel:

har haft ett antal hästar/ponnys genom åren som reagerat så där. det bli som vanligt efter ett tag ;)
 
Sv: Stall byte=superstressad häst?

Ge henne ett par veckor. Min häst är hur lugn och go som helst, men när han flyttade till fodervärden så resulterade det i en söndersparkad boxdörr och en desperat fodervärd som inte får in hästen i varken hagen eller stallet. Han hade lett runt hästen i säkert 1.5 timme på stallplan innan han lyckades haffa grannen med en mobil, så han kunde ringa sin fruga som fick tag på mig så jag kunde åka ut och ta in hästen.:crazy:

Efter ett par dagar var han bättre och två veckor senare var han hur lugn och harmonisk som helst. Så vänta ut henne du, om du är lugn så kommer det att smitta av sig på henne också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: mattson
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp