Stall-byggar-tagen

S

Shipp

Vi är på gång att bygga stall nu, eller rättare sagt enbart i ritningsstadiet ännu, men ändå :)

Sitter nu och funderar på hur stor gödselhög behövs :confused: Tanken är att vi bygger upp med leca block på 3 sidor ( med en öppning i ena sidan för att kolla upp på stacken, 4:e sidan helt öppen för enkel tömning) höjden har vi tänkt 100-120cm högt, men hur stor platta behövs :confused:
Det är ett litet stall, 4 boxar, men tanken är att det enbart ska vara 2 hästar där.

Lite tips o hjälp kanske? :)

Sv: Stall-byggar-tagen

1.Frågan är ju hur lång tid du ska lagra innan plattan tömms.
2. Då måste klara en viss lagringstid eftersom det inte är tillåtet att sprida stallgödsel på åkermark under en viss tid på året.
3. En häst på ca 500kg producerar ca 7 ton fastgödsel per år. Då är det inkl strö och urin (har jag för mig). Beror ju lite på hur mycket du ströar.
4. Bygg alltid lite större än vad behovet är, utrymme går alltid åt och visst utrymme utnyttjas inte helt.
5. Tänk på att regnvatten ansamlas på plattan och detta bör väl ledas till en separat brunn/tank/dränering.
6. Bygga i lecasten låter klent om du ska tömma plattan med lastartraktor. Du måste ha ordetligt med stöd så du inte kör söder väggarna med skopan.
7. Man brukar ju vilja röra om/skjuta ihop högen med lastare lite då o då för att förbättra förmultningen och då måste väggarna hålla.
8. Lagringshöjd 1-1,5m är lämpligt.

Till en duktig mjölkko räknar man med en areal på ca 13m2 om plattans höjd är 1m och att lagringstiden ligger på ca 8 månader. Då producerar kon över 10-12 ton fastgödsel per år

Gammeln skrev:
1.Frågan är ju hur lång tid du ska lagra innan plattan tömms. Bonden intill kan tömma vår och höst ( i samband med plöjningen) men jag vill ändå räkna med att den ska räcka om det blir tömning endast 1ggr/år.Sommartiden går dock hästarna ute dygnet runt vilket medför mindre gödsel ju
2. Då måste klara en viss lagringstid eftersom det inte är tillåtet att sprida stallgödsel på åkermark under en viss tid på året.
3. En häst på ca 500kg producerar ca 7 ton fastgödsel per år. Då är det inkl strö och urin (har jag för mig). Beror ju lite på hur mycket du ströar.
4. Bygg alltid lite större än vad behovet är, utrymme går alltid åt och visst utrymme utnyttjas inte helt.
5. Tänk på att regnvatten ansamlas på plattan och detta bör väl ledas till en separat brunn/tank/dränering. det är redan inplanerat :)
6. Bygga i lecasten låter klent om du ska tömma plattan med lastartraktor. Du måste ha ordetligt med stöd så du inte kör söder väggarna med skopan.Enligt råden vi fått så är lecablock ( med armering givetvis) fullt tillräckligt, men du har kanske andra förslag?
7. Man brukar ju vilja röra om/skjuta ihop högen med lastare lite då o då för att förbättra förmultningen och då måste väggarna hålla.
8. Lagringshöjd 1-1,5m är lämpligt.

Till en duktig mjölkko räknar man med en areal på ca 13m2 om plattans höjd är 1m och att lagringstiden ligger på ca 8 månader. Då producerar kon över 10-12 ton fastgödsel per år

Skulle 37.5 m3 bli för lite ( 5x5x1.5)? Eftersom vi enbart kommer att ha halm så kan man lagra gödslen över kanten också ju, kan bli bra höjd på det om de behövs ;)

Som sagt jag har ingen aning om vad som behövs så jag frågar :)

Senast ändrad av en moderator:

1 m högt? oj vår gödselstack är nog närmare 3 m snart :D
Skulle tänka mig att våran är 2-2,5 x 3-4 m o vi har 2 hästar där nu, förr 6.

Shipp skrev:
Skulle 37.5 m3 bli för lite ( 5x5x1.5)? Eftersom vi enbart kommer att ha halm så kan man lagra gödslen över kanten också ju, kan bli bra höjd på det om de behövs ;)

Som sagt jag har ingen aning om vad som behövs så jag frågar :)

Jo, jag vet att du är frågvis, jag fick ju knappt vara ifred på den där trevliga Åstorpsfesten :D :angel:

Först måste jag rätta mig lite. Har kollat lite på olika ställen ang hästens gödselproduktion. 7 ton är enbart gödsel, sedan får man lägga till ca 2 ton urin vilket skulle motsvara ca 9 ton per häst och år. Detta får ses som ett medelvärde. Sedan är det upp till dig att beräkna mängden strö. Enklast för dig är ju att väga skiten i boxen och göra en skattning. Säg då att du har en stallperiod på 8 mån och att du måste kunna lagra t.o.m april månad (tilltaget i överkant). Har får du ju kolla upp när ni får sprida på åkern på våren. Sedan så blir det ju inte så mycket skit eftersom dom går på bete och när hösten kommer så hinner du väl inte få så mycket skit innan det är för sent att sprida. Men där nere kanske ni får sprida till nov-dec vad vet jag.

Säg då att 2 hästar producerar 20m3 gödsel UTAN strö per år. Så då lär 37,5 m3 platta räcka :)

Sedan vet inte jag om lecablocka är ett godkänt material att bygga med, det får du kolla med miljöenheten i kommunen. Det får ju inte läcka ut vätska av gödsel/urin/regnvatten genom väggarna. Sen måste ju materialet även hålla så att armeringen inte börjar rosta sönder :crazy: Själv föredrar jag betongväggar. Då kan man även använda plattan till tex ensilering i plansilo om du skulle starta mjölkprodktion :D I miljölagen står det att plattan måste vara väl tilltagen som med god marginal motsvarar den längsta tid under vilket gödsel INTE får spridas. Den tidsperioden ligger på 6-10 månader. Sedan finns det särskilda krav på lagringstid i vissa områden beroende på genomsläpplig mark, kuperad mark, områden med stor nederbörd, komunala vattentäkter, detta får du också kolla upp, kanske det även finns speciella byggnadskrav i området.

Bygg sedan den sida som ska fungera som mothåll för lastaren, högre, så "rinner" inte gödeln över kanten då man lastar ut. När du trycker ihop högen så växer den ju på höjden :idea: Sist men inte minst, bygg inte plattan som vissa lallare gör............på samma sida som insuget till stallventilationen :cool: :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Vi håller på att bygga nytt stall :love: I väntan på att plattan ska tina fram bygger vi väggarna i block inomhus. Visade sig att det...
Svar
11
· Visningar
2 786
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?