Stålbenshälta. Någon framtid? Evt. avel?

S

Sunnyann

Fick diagnos strålbenshälta o förändringar på strålbenet på mitt fullblodssto. Jättekul :cry: Vet. sa att det kom från riding på för mjukt underlagt bl.a.

Någon andra som har häst med denna diagnos? Hur har det gått för hästarna? Kan dom användas som normalt igjen?

Vill mitt sto förarva det här vidare til et avkomma? Er det en svaghet hon har, eller kan jag avla på henne?

Tackar :crazy:

Sv: Stålbenshälta. Någon framtid? Evt. avel?

Tveksam om du kan ha henne till avel.
Strålbenshälta kommer ju ofta från exteriöra fel så som upprätade kotor, svaga strålben m.m.
Och i sådant fall kan det ju nedärvas till fölet.

En aspekt till är att när stoet är högdräktigt så kan hon få ännu mer problem med hovarna p.g.a. tyngden.

Det går ju att till viss del hjälpa hästar med t.ex. PG-beslag men prognosen brukar inte vara så god.

Men allt detta måste väl ändå veterinären ha berättat???

Tråkigt när man drabbas..

AM

gud vad tråkigt! det är så hemskt med dessa jukdomstillstånd som är kroniska, man känner sig så hopplös och kan inte påverka sjukdomen... jag vet en häst som fick strålbenshälta, ett tungtkallblod, efter att han skotts av en riktigt duktig hovslagare och att dom skodde han ofta kunde hon fortfarande rida honom ganska normalt. dom skodde med en tåriktad äggsko med överdrivet långa traktarmar, med höga trakter och brantare tåvinkel än normalt. det avlastade strålbenet och hästen blev mycket bättre. men hon blev tillsagt att rida på mukt underlag för att dämpa nedslaget som smärtade i strålbenet... men alla veterinärer och hovslagare har ju olika terier utifrån deras erfarenhet. men detta var en kallblodsfantast som hållit på mycket med arbetshästar och detta är ju mer vanligt på dessa. hoppas det löser sig nu för er, men ha inte för höga förhopningar, risken är att du blir besviken. det är ju bättre att bli överlycklig om hon går att ridas någorlunda normalt igen. men avel är tveksamt, det brukar inte nedärvas på det sättet, men tyngden blir nog för smärtsam...
MVH jennie

Senast ändrad:

Strålbenshälta anses vara ärftligt, så jag skulle bestämt avråda dig från att använda henne i avel - tyvärr...
Precis sim nafayette skrev så hänger det dessutom ofta ihop med vissa exteriöra detaljer och om inte annat så är ju risken stor att dessa nedärvs.

Min gamla häst triangelmärktes pga pålagringar på strålbenen och hälta som följd. Han var då 16 år. Min häst var korrekt i sina ben, dock var han stor 174 cm, men inte speciellt grov. Frågade en välkänd veterinär (landslagsvet) om varför min häst troligen hade fått det och han sa att det är en typisk skada för hästar som gått lite större klasser. Min hade med tidigare ägare startat 1,50. Naturligtvis kan skadan uppkomma av andra orsaker bl a arv, därför ska man ta sig en ordentlig funderare innan man sätter sin strålbensskadade häst i avel.

Nu har det gått 3 mnd sen hästen fick diagnos strålbenshälta.. Hon har blivit skodd med kort tå o ringsko/äggbarsko..

Varit på djursjukhuset för 2v sen, hästen visade ingen teckn på hälta o skal ridas som normalt:bump:

Happyhappyhappy!!!!!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.