Lycanthrope

Trådstartare
Vi ska till sommaren sätta upp staket runt våran trädgård, det ska vara högt nog för att hunden inte ska hoppa ut (han är inte sån som rymmer eller klättrar ut, ska givetvis bara vara i trädgården när vi är hemma) men absolut inte 2 meter eller så.

Jag föreställer mig ett snyggt vitt trästaket.

Men jag vill gärna se vad ni har för staket!
Vad är det för något, höjd osv?
Vad kostar såna här staket ungefär?

Tips! :D

Sv: Staket!

Nej det får inte vara för dyrt! :eek:

Jobbet gör vi själva.
Annars såg jag ett fint för 300kr/metern, men då ingick arbetet också och det vill vi inte ha. Vi kan både måla och sätta dit det själva :D

Nej det får inte vara för dyrt! :eek:

Jobbet gör vi själva.
Annars såg jag ett fint för 300kr/metern, men då ingick arbetet också och det vill vi inte ha. Vi kan både måla och sätta dit det själva :D

Beror ju på hur mkt man behöver vi behöver väl typ 100 meter... nä mer tror jag... haha :p

I sommras byggde vi ett staket runt stallplanen. Modell paddockstaket. 15 stolp 10 cm Gick på ungefär 1000 kr!

En sak att tänka på: Om du köper tryckimpregnerat virke så försök få reda på NÄR det är impregnerat, då tryckimpregnerat ska vila minst 1 år innan man målar eller behandlar det!

Ni kan behöva bygglov om staketet ska vara över en viss höjd. Somliga kommuner godkänner 120 cm utan, men i vår kommun får man bara ha max 80 cm utan bygglov har jag hört.

Här är en billig variant. Tryckimpregnerade stolpar och granslanor vi hämtade på ett hygge.
trdgrd015.jpg

Vi fäste med ståltråd och slanorna är lätta att byta ut. Man kan naturligtvis sätt det tätare.

Vid stallet har vi gjort en brädvariant. Även där lutade vi brädorna för att de ska följa marken lite. Ett rakt staket hade blivit så stelt. Tyvärr har jag ingen bild på det.

Ja, materialet är ju nästan gratis - det var lite feppligt innan jag fick till rätt teknik med tråden - jag satte mindre spikar för att det inte skulle kasa ner. Det har suttit i 6-7 år nu och håller bra, någon har gått av pga klättrande barn men det är ju bara att gå ut i skogen och hämta ny.

Grannen håller ju på och avverkar och röjer en massor ca 1 km ifrån här vi bor, kanske ska prata med honom :idea: Hur långt är erat staket?

Uj jag och ögonmått. Sisådär 40 m - då är det långa slanor så det är väl en stolpe var 4 m ungefär. Klena impregnerade stolpar blir bäst för ögat och långa smala slanor. Slanorna bör alltså vara minst 5 m - om dom inte sticker ut åt bägge hållen ca 30 cm i tjocka änden och kanske 40 i smala så ser det knepigt ut och den smala änden går lätt av.

Tusen tack för tipset, det där ska jag absolut kolla upp och räkna på. Vi har en hög häck på ena kortsidan på baksidan så där behövs inget staket, på framsidan har vi oxå häck. så det är Långsidorna + en liten bit av kortsidan på framsidan. Typiskt att det är snö så man inte kan mäta ordentligt hur mkt man skulle behöva.

(Tomten är 1500 kvm och nästan 4 kantig.)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 405
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka