Staket till "hundhage"

Blueberry

Trådstartare
Snart flyttar vi till hus med trädgård, vilket ger hundarna lite space att vara utomhus på. Eftersom staketet runt själva trädgården är lite bristfälligt vill vi göra en hundhage vid altanen, jag skulle tro att vi kommer behöva max 40-50 meter stängsel. Det ska inte vara särskilt permanent, nästa vår och sommar ska vi göra om nästan hela trädgården och då kommer vi också skaffa ett mer rejält staket.

Vad ska vi ha för stängsel?
Vad finns det för alternativ?
Vad tycker ni?

(Och hundarna är små, det behöver inte vara jättehögt)

Sv: Staket till "hundhage"

Jag har fått några gallersektioner som jag kan fota. Jag tror de kommer från Bauhaus och jag har inte en susning om vad de kostar. Om du tänker dig kompostgaller men ca 1*2 meterssektioner och mycket stadiga, dvs mycket tjockare "tråd" än i kompostgallret. Lätta att flytta, ser snygga ut. Så stadiga att jag använder dem som trädgårdsstaket en sträcka.

Om det inte behöver vara jättehögt, kan du inte köpa massor av kompostgaller och göra en hage av? Lär ju bli billigare än de flesta riktiga staket i alla fall, och det är ju väldigt lätt att flytta runt och använda till annat sedan när det inte behöver vara någon hundhage vid altanen.

Vad du än gör så använd inte vanligt kompostgaller. Många dp är bra på att antingen hoppa eller klättra eller både och. Det tar max 2 sekunder för dem att ta sig över. Det framgår inte vad ni har tänkt er för typ av staket runt tomten sen, men om det är trästaket så hade jag nog valt att göra ett likadant staket runt hundhagen nu och sen flyttat det så att det ingår i tomtens staket senare. Eller att annat alternativ: Gör en hundgård som ni även kan använda senare. Det är inte alltid man vill ha hunden över hela tomten. Det bästa är i så fall att använda färdiga hundgårdssektioner av metall.

Jag funderar lite på kompostgaller + stolpar och elband cirka en decimeter ovanför kompostgallren (men utan el, såklart).
Å andra sidan kan 40 meter kompostgaller vara ganska dyrt.

Eller några rullar stängselnät av den här sorten eller liknande:
14-063_l.jpg

Hur ordentligt staket du behöver beror till stor del på hur staketsnälla hundar du har.

Min ena hund stannar lätt bakom kompostgaller, en annan i samma storlek skulle behöva 1.80 med tak för att inte rymma.

Det finns orange fårstängselnät på rulle som många använder att hägna runt tex sina husbilar på tävling. Finns 40 meter för runt 1000-lappen på granngården.

Menar du flexinät? De funkar bra om man har ström i dem, annars är de bara att springa ner eller tugga sig igenom.

Jag har själv hund av samma ras som ts så jag vet hur stora de är. De staketen finns även med mindre maskor för kanin. Som jag skrev använder de flesta som har husbil och tävlar agility sig av dem och campingarna på tävlingsplatserna brukar inte vara fulla av söndertuggade nät. Tvärtom verkar de hålla hundarna på sin plats utan problem. Om de varit värdelösa för hund tror jag inte majoriteten av de som har husbil valt att använda den typen av inhägnad.

Det finns rätt billigt trädgårdsstaket på granngården har jag sett. Vet inte hur stabilt men det lär ju bli billigare än kompostgaller i alla fall! Tror det låg runt 300 kr för 10 meter.

Annars kan man köpa hönsnät och häfta fast i en ram. Det kan nog tom bli ganska snyggt :)

Själv har jag kompostgaller runt hundhagen på baksidan. Det ser snyggt ut eftersom jag hade befintliga metallstolp att fästa i. Annars tycker jag att det brukar se rätt stökigt ut. Dyrt är det också! Jag har fått det mesta av mitt, annars hade jag satsat på nåt annat.

Jag har även nåt liknande kompostgaller, men vita mycket mindre och mer stabila. Tror de är till för hundar. De går enkelt att haka fast i varandra.

Senast ändrad:

Snart flyttar vi till hus med trädgård, vilket ger hundarna lite space att vara utomhus på. Eftersom staketet runt själva trädgården är lite bristfälligt vill vi göra en hundhage vid altanen, jag skulle tro att vi kommer behöva max 40-50 meter stängsel. Det ska inte vara särskilt permanent, nästa vår och sommar ska vi göra om nästan hela trädgården och då kommer vi också skaffa ett mer rejält staket.

Vad ska vi ha för stängsel?
Vad finns det för alternativ?
Vad tycker ni?

(Och hundarna är små, det behöver inte vara jättehögt)

Vi köpte en rulle sådant här nät på Bauhaus och sedan billiga plastklädda ameringsjärnsstolpar när vi flyttade in i hus. På den sidan vi satte det, skulle grannen bygga plank och det har inte hänt så mycket.

På andra sidan har vi själva börjat bygga rejält staket. Får grannen inte tummen ur snart så lär vi bygga staket även där.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Jeps
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka