Stängselaggregat - vad behöver jag?

lewellyn

Trådstartare
Jag behöver skaffa ett till stängselaggregat och funderar på vad det är jag ska titta på...

Det kommer bara att användas sommartid till en mindre beteshage, kanske 10 - 15 km tråd.

Nu funderar jag på vad jag behöver för "storlek" på aggregatet. I mitt huvudaggregat som jag även använder till vinterhagarna har jag 9 J laddenergi (6 J utgående) och jag hoppas förstås på att jag kan komma undan med ett mindre och ganska mycket billigare till extrahagen :angel:... men räcker det verkligen med 1 - 2 J som ofta säljs som lämpliga för beteshagar?

Undervegetation är så gott som obefintlig då jag röjer regelbundet under alla stängseltrådar.

Tråden som ska användas har ett motstånd på 3-4 Ohm (minns inte exakt.) Om jag skaffar ny tråd med mindre motstånd, gör det nån skillnad på valet av aggregat?
 
Sv: Stängselaggregat - vad behöver jag?

Eftersom ingen har svarat men många tittat så gissar jag att fler kanske undrar...

Nu har jag i alla fall luskat ut att det är ladd-energin på aggregatet jag ska titta på och inte utgående som jag trodde. Alltid en början...
 
Sv: Stängselaggregat - vad behöver jag?

Ett aggregat som har c:a 4.0 J i laddenergi och c:a 3.5 J i utgående energi skulle räcka gått och väl.
Skulle nog inte köpa ett aggregat på c:a 1-2 J, skiljer inte mycket i pris mot ett starkare aggregat.
Men det bästa är att prata med en återförsäljare av stängselaggregat.
 

Liknande trådar

Anläggning Har någon här bra koll på aggregat? Jag har de här i dagsläget (2 hagar med 10 resp 8 km tråd). Kan man se utifrån siffrorna hur mkt de...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 291
Senast: Pudlan
·
Utrustning Sitter och kollar på aggregat till hagen. Ska ha ett nytt till sommarhagen, och eftersom hagen är på plats utan ström, så behöver jag...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Ska nu börja att sätta staket på mina marker. Men eftersom det finns en uppsjö av material att välja på så blir jag lite rådvill...
Svar
6
· Visningar
1 503
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag känner mig villrådig. Min annars så säkra shettis har i dagarna kommit på att man kan rymma ur hagen genom att krypa under trådarna...
2
Svar
27
· Visningar
6 052
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp