Stående kastrering på "äldre" häst

B

Bennie

Har läst någonstans att det finns en åldersgräns för när man kastrerar en hingst stående, men nu hittar jag inget om det.

Hur ligger det till? Kan man kastrera en 4-åring stående, eller måste man in på klinik och söva?

Sv: Stående kastrering på "äldre" häst

Ju mer utvecklad och välutrustad hästen är ju större är riskerna vid stående kastrering Det finns ingen direkt åldersgräns för det utan det beror mycket på individen.
Men som exempel så på min närmaste klinik som saknar möjlighet att lägga ner hästen, kastrerar man inte hingstar som äldre än två år. Helst ska de vara i ettårs åldern för att de ska ta dem.

Masses tankar är samma som mina erfarenheter, och jag kan tillägga att oavvsett om jag hittat någno veterinär som hade velat göra ingreppet stående är det mycket tveksamt om jag velat riskera hästens liv om den varit väl utrustad.

Har själv kastrerat äldre hingst med stora kulor och väldigt stora ådror. Där var det problem att hitta en klinik som ville göra ingreppet ens sövd, eftersom riskerna att hästen förblöder ansågs vara stora.

Blödningsrisken är inte större för att hästen är äldre, så för den sakens skull spelar det ingen roll. På obetäckt funikel, wilket alltså är den typ aw kastration som kan utföras stående, är däremot risken större för att hästens tarmar slinker ut genom ingulinalkanalen. Inguinalkanalen är den slits i bukwäggen där testiklarna wandrar till pungen.

Man brukar säga att äldre warmblodshingstar inte bör kastreras på obetäckt funikel, men hos andra raser bör inte 4 år wara "för gammalt".

Skillnaden mellan att kastrera på betäckt och obetäckt funikel är att man i det förstnämnda fallet inte skär bort alla hinnor runt funiklen (= sädesledare och kärl i en sträng) och på så wis minskar risken för framfall. Man tråcklar också ihop lite inwärtes och i huden..!

På liggande pålle kan man göra båda typerna aw ingrepp, så just "liggande häst" är ingen garanti.

Tillägg; som "äldre" räknas i wissa fall hästar öwer 2 år, will jag inflika. I synnerhet warmblod!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar