Stackars pållen..

P

Precious

Min stackars pålle har boxvila nu i några dagar och han blir verkligen så ledsen av att behöva stå inne hela tiden. Någon som vet vad man kan sysselsätta kusen med? Något som han kan göra i boxen? Brukar ta ut han några gånger per dag i stallgången och rykta han och kela, men det går ju liksom inte göra hela tiden.

Sv: Stackars pållen..

Ge honom rejält med halm. Om han är lättfödd så dra ner på hö/hösilage. Endast en näve kraftfoder per mål. Kanske dom andra
kan tänka sig att låta sina hästar vara inne i skift. Låt ljuset vara på o sätt på radion, typ lugna favoriter eller något liknande.

Lugna favoriter just? ;):rofl:

Jag har också en häst på boxvila, och precis som kryddan skrev så har jag hästar inne i skift. Han står ensam på dagen, men sällskap på natten. Grannhästen har fått en fotboll, men den bryr hon sig inte om.

Kyddan har bra tips med halm. Hästar brukar passa på att slöa (om det bara gäller en kort tid, du skrev några dagar). Det är när han börjar verka rastlös (exvis traska runt i boxen eller gnaga överdrivet) och kanske blir grinig man får fundera över att sätta in åtgärder. Om han bara står och "hänger" rätt upp och ner har han det nog ganska bra (förutsatt att han inte är ensam för mycket). Om han är ordinerad boxvila SKA han ta det lugnt.

Veterinären var här idag och gav han en massa behandling och tyckte inte att han skulle behöva stå inne mer, så jag behöver inte oroa mig mera. Men annars har jag gett han mycket halm och han brukar sällan stå inne själv, han har lilla shettisen som får stå inne en del av dagen som sällskap. Tur att han får gå ut för nu har han bara stått inne i 2 dagar och han är redan sur som synden, gick knappt att ta i han idag för än han började bita i luften och väggarna.

Vad man kan göra om hästen har boxvila (beroende på varför) är att sätta upp en liten hage i hagen. Då får hästen ändå komma ut och kan se sina kompisar vilket är mycket lugnande för de flesta.

:grin: Krocket

Håller med krocket, det är ovanligt att hästarna inte får gå ut alls (men det händer), en liten hage i hagen är
det bästa alternateivet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 160
Senast: Googlarn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat