Stackars hundar

H

hästsko

hej!
nu måste jag skriva av mig .. :smirk: en granne till mig har 2 hundar , dem får gå ut runt kvarteret kl 7 sen får de gå ut halv sju på kvällen .. de släpps inte ut på tomten då den ena är aggressiv ..
de får ingen stilmulenas å de har gjort tiken argsint hon är en shäfer .. den andra är en gammal goldenretriver som bara lufsar däremot våran jycke .. får gå ut å kissa på tomten halv 6 , promenad 9-10 tiden 2 kvarter , vid 13-14 tiden får hon ut å promenera 2 kvarter sedan kl 18-19 tiden får hon gå ut på en lång sträckare kanske på 40-45 3 km .. de är en liten tik då en västgöte .. sen får hon ut och leka med en hund kompis å en sista runda ett kvarter vid mellan 21-22 ,, är de bara jag som tkr extremt synd om mina grannars hundar !? eller är de bara min hund som har det jätte bra ? för allså tiken är hemskt aggressiv .. :crazy: hon flyger nästan på min tik när vi mött henne ..
aa ville bara skriva av mig .. de här har pågått 4 år tillbaka kanske ..
vad är eran åsikt ?
/ hästsko

Sv: Stackars hundar

Hur kan du veta det?:confused:

För det första - som ovanstående undrar jag om du sitter och glor på din granne hela dagarna eller hur kan du annars veta att hundarna inte får gå ut annat än dessa tider?

För det andra - hur vet du vad ena hundens "agressivitet" beror på?

Ibland slår det mig att min ena granne, som bor tvärs över vägen, mycket väl kan tro att det händer att min hund lämnas ensam mellan 06:30 och 17:00. De dagar jag jobbar så länge åker vi ofta samtidigt och kommer hem samtidigt. Han kanske ser mig rasta hunden vid 06-tiden och sedan ta ut honom vid 18-tiden.:eek:
Att min hund hämtas av hundvakten flera timmar eller rastas + får sällskap ser aldrig grannen...:smirk:

Håller helt med förgående inlägg; hur kan du veta allt detta?? Hur vet du att understimulans har gjort tiken aggressiv??

Min golden är hundaggressiv pga att han blivit huggen i halsen två ggr av samma labradorer och jag skulle bli jättearg om någon kom och sa att det var pga understimulans.

Om det verkligen är så att dessa hundar inte får komma ut fler ggr per dag är det ju verkligen hemskt och då får du ta upp det med ägaren eller djurinspetören då.

Mvh Anna

jag var jätte bra med kompis med grannarnas dotter förut ..
vi träffade de på en annans grannes 50 årsfest diskuterade hundar å dom sa aa allt deras hundar klarar av att va hemma från 7 på morronen till sex sjuu på kvällen.. dottern kan inte hålla tiken för att hon är aggressiv .. ja antar att många hundar skulle bli de om man aldrig får göra nåt annat än en runda runt kvarteret å aldrig träffa nåra andra hundar..men de kanske är nåt annat ..

vi verkar inte komma någon vart med det här ..
tänker inte lägga mig i va andra gör med sina hundar folk hatar sånt.
ja kände bara för att skriva av mig tråkigt att man får en sådant välkommande tack & hej ..

Mina hundar Kan också hålla sig så länge..Men det är ju stor skillnad på att de kan och att de måste..

Förtydligande: Mina hundar är ute många gånger per dag, både lösa och på koppelpromenader..+ lydnadsträning/vallningsträning/spårträning

Gnist skrev:
Mina hundar Kan också hålla sig så länge..Men det är ju stor skillnad på att de kan och att de måste..

Förtydligande: Mina hundar är ute många gånger per dag, både lösa och på koppelpromenader..+ lydnadsträning/vallningsträning/spårträning

:bow: jo min hund kan oxå hålla sig men de är inge bra å hon är endast hemma hösgt 5 tim ensam

Jag hade liknande problem med min forra granne. Hon hade en schafer och en liten hund som inte fick ga ut overhuvudtaget hon hade dem instangda pa hennes lilla bakgard (de hade utsikt mot gatan). Schafern var valdigt aggressiv o skallde som en tok nar man gick forbi grinden skramde alltid livet ur folk om de inte var forberedda pa det. Alla pa omradet anmalde henne till ISPCA (en forening som tar hand om misshandlade, misskotta djur har pa irland) men de enda de sa till oss var att sa lange hon matar dem och inte misshandlar dem sa ar det inget de kan gora. De pratade dock med henne sa hon borjade ga lite med dem men det hela slutade valdigt tragiskt. Nagon tog sonder laset pa grinden och slappte ut hundarna en natt och schafern blev pakord och dog. Aven om hon inte skotte hundarna pa ett bra satt sa tyckte jag valdigt synd om henne nar det hande. :cry:

Nibalda skrev:
JAlla pa omradet anmalde henne till ISPCA (en forening som tar hand om misshandlade, misskotta djur har pa irland)

Vet du om det finns ngn liknande organisation i Sverige? Jag vill starta en sån, men innan jag anstränger mig kan man ju ta reda på om det finns flera såna organisationer ;)

Inte en aning faktiskt, men det borde ju finnas nagon typ av sadan organisation. Vet att nar jag bodde i Stockholm sa var det en forening som tog hand om hundar men kom inte ihag namnet pa den men jag vet inte om man kunde anmala till dem eller om det var dit polisen tog dem efter att de hade tagit dem :confused:

Hoppas verkligen inte att det är så som du misstänker. I så fall - stackars hundar!:crazy:

Jag menar bara att man inte ska vara så snabb på att döma om man inte vet säkert. Min fd granne var snabb på att kasta skit på en annan granne som man aldrig såg ute med sin (bruks)hund. Det fanns inga spår på vintern därifrån heller så då tyckte hon sig ha bevis på att hunden aldrig fick komma ut.
Själv försöker jag INTE döma så snabbt, för jag vet ju faktiskt inte hur det ligger till. Hunden kanske får komma ut jättemycket med bilen, de kanske motionerar och tränar någon annanstans.
Så kanske mina grannar också tänker ibland. "Herregud man har inte sett henne ute med hunden på jättelänge, hon är då aldrig ute med den". Medan jag i själva verket tar bilen till nya platser, går långa skogspromenader med kompisar ett par mil bort och tränar spår/lydnad aktivt flera ggr i veckan.

Ville bara förtydliga mig lite...;)

Precis. Det är ett under att ingen granne har anmält mig. Jag är mycket sällan ute och går hemma hos mig. De ser mig endast när jag kvällskissar mina hundar i ca 5 min. Då går jag ca 100m och så vänder jag och går hem igen. De måste tycka jag är hemsk som har brukshundar.

Men jag tror säkert att det förekommer att folk bara går ut en morgon och en kvällskortis med sina hundar. Och det är skamligt.

Samma här. Mina grannar ser mig bara springa ut och rasta hunden innan jag går till jobbet och då går vi ingen lång sträcka, typ 100 m på sin höjd. Då hunden gjort vad den ska går vi in. Dom tycker nog vi är riktigt dåliga hundägare :smirk: .
Men vi tar däremot ofta bilen och kör iväg till någon bra plats att släppa ut hundarna, träna eller liknande. Fast det vet ju inte mina grannar tyvärr.

Min asikt ar att du snackar alldeles for myckt skit, samt har for mycket tid pa dina egna hander!!
Hur kan du veta vad som pagar innanfor deras vaggar?? Visst var du kompis med dottern, men mycket kan ha hant sedan dess.
Det ar valdigt sallan nagon utomstaende kan saga vad olika problem beror pa, eller hur man ska reda ut dem, eftersom man sallan vet hela historien.

Jag tycker att det ar mer skrammande att du tror dej veta vad som forsiggar an att hundarna skulle vara underaktiverade.

Är en hund aggressiv bara för att den skäller på hundar eller folk som går på andra sidan staketet? Jag tycker mer att dom vaktar sitt revir... Sen att det inte är så trevlig med en hund som står och skäller är en annan femma!

ramonarunds skrev:
samt har for mycket tid pa dina egna hander!!
:rofl: :rofl: :rofl:
Vad dumt det kan bli nar man sitter och snackar engelska samtidigt som man skriver pa svenska.
"Too much time on your hands" heter det pa engelska, men det heter verkligen inte "for mycket tid pa dina egna hander" pa svenska!!
Jag menar ju forstas att du har for mycket tid over, om du har tid att spionera och kartlagga vad grannarna har for sej.

jag håller med hästsko.. om du nu vet att det e så här, att de får gå ut två ggr om dan så är det sjukt.. två "vuxna stora" hundar.. (raserna) stora hundar ska i snitt gå 3-4 timmar om dan, mindre hundar kräver inte riktigt lika mycket.. sen skadar det juh inte att få leka med andra hundar:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

ramonarunds skrev:
Min asikt ar att du snackar alldeles for myckt skit, samt har for mycket tid pa dina egna hander!!
Hur kan du veta vad som pagar innanfor deras vaggar?? Visst var du kompis med dottern, men mycket kan ha hant sedan dess.
Det ar valdigt sallan nagon utomstaende kan saga vad olika problem beror pa, eller hur man ska reda ut dem, eftersom man sallan vet hela historien.

Jag tycker att det ar mer skrammande att du tror dej veta vad som forsiggar an att hundarna skulle vara underaktiverade.

oj här tar vi i så vi spricker haha ..
hundägarna har ju sagt de själva?

Lillaloppan skrev:
Är en hund aggressiv bara för att den skäller på hundar eller folk som går på andra sidan staketet? Jag tycker mer att dom vaktar sitt revir... Sen att det inte är så trevlig med en hund som står och skäller är en annan femma!
om en hund flyger efter varenda hund? skällande visar tänderna? vaktar den sitt revir då? när den är ute och går ? flyger åt höge rå vänster

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30