Sv: stackars häst...
Ett medfött "riktigt" lynnesfel anser jag inte går att "bota". Den hästen kommer för all framtid att vara opålitlig, och chansen att den "klipper till" kommer alltid att finnas där.
Men en häst som är född med, vi kan kalla det "taskig attityd", den går ju däremot att hantera så den "tänker om" anser jag.
En häst som bara tål vissa människor och är pålitlig mot dem, tycker inte jag har lynnesfel.
Men samtidigt så anser jag att den är så speciell (och svår) i lynnet, att jag personligen inte skulle betäcka med den hingsten eller avla på det stoet.
Men de som är skickliga på det de gör, de anser jag gör rätt om de vill ta risken. Bara jag slipper!
Ta bara tex Baulobet. En enormt fin hingst, finns det ngn häst i hopphästvärldshistorien som har bättre kapacitet än den? Och han kanske tom nedärver den stort också när han fått betäcka mer och vi sett hur flera av avkommorna blir?
Så är man en skicklig ryttare, då ska man självklart välja att betäcka med Baulobet! Och man blir säkert nöjd också!
Men gräsroten jag, jag gör klokt i att avstå att välja Baulobet! För hingsten är ju inte lättriden!
Blir jag stenrik och vill betäcka med en hingst i världsklass, så gör jag ju klokt i att välja tex For Pleasure som tydligen är mkt mer lättriden och lätthanterlig.
Med det vill jag säga att man ska inte "ta vatten över huvudet" när det gäller att välja hingstar som på ngt sätt är svårare att hantera/arbeta, om man inte är helt säker på att man pallar med en avkomma som kan bli likadan.