Stack hästar med kanyler

Sv: Stack hästar med kanyler

Skillnaden mellan en akupunkturnål och kanyl är att nålen inte har en skärande yta, den tränger undan vävnader. Kanylen skär istället igenom vävnaderna och då tappar det helt sin funktion inom akupunkturen.


Det var ju det jag hade för mig och tänkte skriva, men du hann först;)

Även om den här killen kanske är jätteduktig inom massage m.m. så låter det ju lustigt att han inte vet detta. Kommer ihåg att mina pållars massör snackade om nån som använde kanyler kanske finns fler lr om det var denna kille han snackade om?
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Det står väl inte i artikeln att inte hästägare får injicera på ordination av vet?
Detta är en väldig skillnad mot en urspårad alternativare som far om kring o försöker leka veterinär. Vad som står i C15 o vad delegerad behandlig innebär har diskuterats i ett antal trådar tidigare.
PL

Så då är det helt ok att spruta hästarna hemma när det behövs.

Det stod lite luddigt i artikeln och jag tolkade det som att ingen fick göra det :crazy:

Och ja jag anlitar endast veterinär och inga alternativare förutom massör men det kan ju knappast kallas alternativare, väl!?
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Det är inte alls ovanligt att nålar böjs när det sitter inne i hästen och det är inte farligt.

Sätter man en nål i en muskel blir det (beroende på vilken effekt man vill åstadkomma) en kraftig sammandragning i muskeln runt nålen, typ som att muskeln krampar. Efter det följer en avslappning. Men när man sen tar ut nålen är det inte alls ovanligt att den är ordentligt böjd av sammandragningen.

Nålar är gjorda för att kunnas böjas ordentligt många gånger - jag har aldrig lyckats få en nål att brytas. Och jag tar testat flertalet gånger, varje gång jag bytt märke.

Skillnaden mellan en akupunkturnål och kanyl är att nålen inte har en skärande yta, den tränger undan vävnader. Kanylen skär istället igenom vävnaderna och då tappar det helt sin funktion inom akupunkturen.

Det är ganska underligt för ingen av de som satt nålar på mina hästar har någonsin använt sig av annat än de tunna nålar som finns.

Har faktiskt för mig att det finns speciella nålar för just häst också.

kanyler känns som om det skulle göra ont :crazy:
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Vad är det han gör då? Om han nu har lyckats hjälpa både sjuka hästar och människor med dyslexi?
Tror inte han behandlar sjuka hästar utan "bara" halta.

Hur många halta hästar han har "botat" vet jag inte men hur han behandlar andra hästar är framför allt med hälp av ostriopi då han i grunden är ostriopat och hans styrka där är att han har mycket känsliga händer och på så sätt hittar det ursprugliga problemet till hältan. När han skall vissa var problemet sitter och man själv skall känna efter så är det så gott som alltid så att jag själv inte känner skilnaden där han känner det.

Om du vill veta mer om hur massörer kan hjälpa dyslektiker så kan du ta kontakt med axelssons dom har kurs/utbildning som heter massage mot dyslexsi. Själv var jag bara i 9års åldern när han hälpte mej så jag vet faktiskt inte vad han gjorde men det ända jag vet är att jag äter morepa (fisk olja)

Kram
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Är långt i från bara han som anväder kanyler när han behandlar hästar med akunpungtur, det använde ju även vet i ett av vetrinär pogramen som har gott på teven kom inte i håg vilket men det var på svt eller fyran (hande bara dom kannalerna på)

Kram
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Vill bara påpeka att det ändrades 2002/2003 när det gäller att ge intravenöst injektion. Tidigare var det tillåtet för vem som helst. Så man behöver inte få det att låta att en "hästdoktor" har gjort det olaligt i 15 år.

//tussi
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Nu var det väl inte frågan om intravenös injektion utan att injicera ngt övörehuvudtaget. Förklara närmare, med hänvisningar hur lagstiftningen ändrades 02/03.
PL
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Han behandlade min förra häst. Han injecerade honom i ryggkotorna med "avslappnade" för att han skulle kunna behandla honom. Han blev inte bra och det visade sig senare att han hade KS..
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Jag skulle vilja veta vem han är eftersom jag hade tänkt att anlita en person som stämmer på beskrivningen.
Bara för massage iof, men ändå...
PM:a mig jättegärna!
 
Sv: Stack hästar med kanyler

1) På vad stödjer han sin behandling?
2) På vilket sätt är det bra för hästarna?
3) Biverkningar?

/V
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Men, förlåt, Varför anlitar man någon som incierar saker i hästen:crazy: :confused:
¨Sånt gör man väl hos kiropraktorer och massörer :cool:
 
Sv: Stack hästar med kanyler

*knapplån*

Jag blev lite förvånad när jag läste att han använder kanyler för vanliga akupunkturnålar böjs när de används till häst.

När min veterinär gjorde akupunktur på min häst så var det helt vanliga akupunktur nålar och de var inte böjda på något sätt när hon tog ut dem.

Är det någon som har koll på det här?

Mvh

Tora

min tränare som jag jobade åt förr annvände sig mycket av akupukntur - och vi annvände då vanliga akupunktursnålar utan några som helst problem.
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Han behandlade min förra häst. Han injecerade honom i ryggkotorna med "avslappnade" för att han skulle kunna behandla honom. Han blev inte bra och det visade sig senare att han hade KS..

:eek:

I ryggkotorna????

Jisses, ingen skulle få komma nära mina hästars ryggkotor med en nål om det inte var i rent veterinärt syfte..


Hur vågar ni???
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Då jag själv använder mig av alternativa behandlingsmetoder så kan jag enbart tala för mig själv.
För min del är det dock mkt viktigt att veterinär har konsulterats innan, har mkt gärna sammarbete med både veterinär, hovslagare och tränare för bästa resultat.. Samt att man håller sig ajour med de bestämmelser, lagar och förordningar som finns.. Ställer mig frågande till varför behandlande person ej kände till de gällande lagar som finns?
Nu vet jag inte vem det är som artikeln handlar om.
Som hästägare bör man vara kritisk och be gärna om handlingar som styrker utbildning etc.. Sen skulle jag själv ställa mig mkt mkt kritisk till att låta ngn behandla ryggen på ngn varelse på det sätt som beskrivs!:eek:
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Jag håller med dig, och har ändå varit verksam Equiatriker. Det finns vissa saker som alternativare ser men inte veterinärer - och tvärt om. Samarbete är det bästa. Jag behandlar inte mina hästar för ett mer ingående problem om inte veterinär har tittat på det först och gett sin åsikt. Men det också främst för försäkringsmässiga skäl.
Jag har även tackat nej till kunder och hänvisat till veterinär istället.

Jag vet många som injicerar olika naturliga preparat (inte DMSO utan mest Bvitamin och blod) framförallt subkutant och intramuskulärt med superbra resultat. Dock inte intravenöst, men det var det väl inte frågan om i detta fallet heller. Men även fast jag ser vilka resultat det ger skulle jag inte utöva det eftersom det inte är lagligt. Det är inte så att man kan säga till alla hästägare "- Berätta inte nåt för någon, detta är olagligt" :smirk: Är det något folkslag som kan det där med djungeltrumman är det nog hästfolket. :angel:

Det är nog få hästägare som vet om att om hästen är felbehandlad av en alternativare och måste söka vet.vård pga detta så täcker inte försäkringen någonting. Det går på behandlarens ansvarsförsäkring (om sådan finnes). Kostar dock behandlaren bara ca 2000kr om året och täcker hästar för ett värde upp till 10 mille. Inga krav på varken företag eller utbildning krävs. (OBS! Detta var ett par år sedan, kan ha ändrats).
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Han har betydligt mer utbildning än en veterinär - kanyler behövs för att injicera steril koksaltlösning. Detta är snarare en fråga om så kallat "yrkesskydd" för veterinärer istället för att de skall vara så välutbildade o duktiga att man anlitar dem för det - så lagstiftar man och drar ned anslag och standard på utbildningen....

- Ärdet verkligen ingen som märkt att priset för att vaccinera en häst gått upp med flera hundra procent sedan den nya lagen kom - hur seiöst är det????
 
Sv: Stack hästar med kanyler

hej, jag skulle gärna villja veta vem denna man är, jag har mina aningar men skulle villja vara säker... sänd ett pm o dela med er!!
tack!
 
Sv: Stack hästar med kanyler

Min häst gjorde en riktig vurpa i hagen och jag ringde farbror veterinären (på valborgsmässoafton...ve o fasa) Jag fick en redig bunt med smärtstillande STORA sprutor som JAG skulle "hacka" in i hästens halsmuskel...tilläggas kan att jag avskyr sprutor. Farbror Vet. förklarade att här ska du sticka och du ska inte jöppla med att smyga in sprutan utan tryck in och pressa ut medlet Och det gick, hon gillde det inte...men det gick...skam den som ger sig...huga!!
Pris:...håll i er......3.400:- ...10 minuter för en distriktsveterinär på en afton...men hon blev bra:bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Proffskusken Marcus Hultman, 25, piskade sin häst så svårt på Åbytravet att det ledde till avstängning och böter. Nu...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: rocki
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Att försöka driva bort någon ovälkommen från den egna tomten med knuffar och slag får betraktas som nödvärn. Det...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Friskolan Hallands Ridgymnasium startar till hösten en ny skola i Kungsbacka. 18 elever, med eller utan egen häst...
Svar
0
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) En flock hästar strandsattes i veckan efter en kraftig översvämning i Nederländerna. I dagar har holländarna följt...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp