Hur är rav4 då? är en ute på annons som ser jätte bra ut tycker jag. Jag kommer endast köra med 1 häst i 1häst släpp är tanken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har både diesel och BE i dagsläget. Däremot har jag egentligen inte behov av någon stor bil på annat sätt och gör ganska få resor med transporten som det är nu.Inte den nyare Tiguanen, den är lite tyngre.
Jag kör Tiguan 2018 nu och har inga problem alls med blåst o dyl och innan hade jag en Passat 2012 som var lika bra (men som inte riktigt borde dra två hästar, därför bytte jag) men båda dieslar med fyrhjulsdrift och BE ett måste så det känns kanske lite overkill @MiniLi ?
Mycket stabil. Har haft två och gillar den skarpt!Hur är rav4 då? är en ute på annons som ser jätte bra ut tycker jag. Jag kommer endast köra med 1 häst i 1häst släpp är tanken.
Är supernöjd m min Rav 4:a, känns väldigt trygg o stabil att köra med. Har nu sålt ena hästen, så ska byta till en hybrid då jag inte behöver kunna dra så himla tungt.Hur är rav4 då? är en ute på annons som ser jätte bra ut tycker jag. Jag kommer endast köra med 1 häst i 1häst släpp är tanken.
Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget
Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..
Har både en Tiguan 2012 diesel och en Volvo V60 tvin engine 2020 att dra med. Båda är stabila dragbilar men Volvon är ju mer bränslesnål iom hybrid och väger oxå mycket mer iom batterierna. Tyngre bilar blir alltid stadigare att dra med, det är iaf min upplevelse.Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget
Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..
Hmm, vad är husvagnsfjädrar?Högst troligt är att du behöver byta stötdämpare bak, Möjligen också byta till "husvagns fjädrar", Volvo har en tendens att bli lite mjuka med åren och ostabilitet som följd i sidvind både med och utan släp.
Hmmm. Behöver inte dra så tungt men vill ha en drag bil. Vi har en vanlig liten bil som vi är väldigt nöjda med, snål att köra och haft från ny så behöver "bara" en extra bil som används ibland och då är huvud syftet att dra släp med denna. Så blev mycket funderingar kring en rav4. Sambon ville hellre ha volkswagen men nu är det jag som köper så då får jag ju bestämmaÄr supernöjd m min Rav 4:a, känns väldigt trygg o stabil att köra med. Har nu sålt ena hästen, så ska byta till en hybrid då jag inte behöver kunna dra så himla tungt.
Dock lite annan pris, Touaregen som jag kan se är i en annan pris klass än vad jag hade tänkt vill inte heller köpa en diesel, men får bli benzin. Men följer tråden för tips
Ja precis. Min har inte fyrhjulsdrift men det är verkligen en oanad liten pärla! Jag drar maxvikt typ, har lite marginal såklart. Den tuffar på superbra! Förutom när det stormarV40 är ju förhållandevis liten… jag drar med en V40 AWD bensin -16 och den tuffar på, drar inte så tungt men stort släp. Det tar ju vind, behövs nog en tyngre bil för bättre stadga.
Drog med en framhjulsdriven V50 diesel innan och det är ingen större skillnad Awd eller inte när vägarna är bra, så i vinterväglag kör jag nog inte alls framhjulsdrivet mer. Då är min lilla V40 faktiskt över förväntan! Iallafall när jag drar typ 1350 kg men Max släpvagnsvikt är också 1500kg, det är ju ingen dragbil på det sättet.
Nä det är väl det som är grejen. Senaste åren har jag enbart kört till veterinär och en gång vid stallbyte. Sen skadar sig ju min häst alltid på höst/vinter så sämsta perioden när det gäller väder.. Det skulle ju kosta en hel del att byta till större bil!Frågan är hur många dagar per år du kör släp i kraftig vind och hur många dagar per år du betalar för dagens bränslepriser (samt ev amorterar en dyr bil)?
Jag har en Tiguan , gamla modellen, det är en diesel och 4x4. Till den ett stort umesläp. För kombinationen krävs såklart BE, bilen drar bara 1250 kg på B och det är ju få hästsläp. Klart det känns i bilen när det blåser kuling, spec om man jämför med stora tunga bilar, men otäckt är det inte. Man kan ju välja att köra 70 km/h också, det gör mkt för stabiliteten att sänka hastigheten.
Tyngre bil är ofta mer stabil med släp, men det är ingen naturlag. Tung bil med svajiga däck (läs: med dålig sidostabilitet), med slitna stötdämpare, med slitna chassibussningar och kanske med rejält överhäng bak (avstånd mellan bakaxel och dragkrok) kan vara hur svajig och usel som helst. Medan en lättare bil med alla de pusselbitarna i gott skick kan funka finfint.Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
Vi är bara två personer och en katt så någon familjebil är det väl inte, men kör extra passagerare ibland så baksäten är väl att föredraTyngre bil är ofta mer stabil med släp, men det är ingen naturlag. Tung bil med svajiga däck (läs: med dålig sidostabilitet), med slitna stötdämpare, med slitna chassibussningar och kanske med rejält överhäng bak (avstånd mellan bakaxel och dragkrok) kan vara hur svajig och usel som helst. Medan en lättare bil med alla de pusselbitarna i gott skick kan funka finfint.
Hittills i livet har jag kört ungefär 100 000 mil och dragit hästtransporter med en och två hästar, husvagnar, kåpsläp, biltransportsläp, you name it, med en hel massa olika bilar. Den bil jag drar hästtransport med nu är förmodligen inget alternativ för dig om du överväger att byta familjebilen och behöver just en enda kompromissbil - den eviga frågan alltså. Men den är den mest stabila och lämpliga bil jag kört tunga släp med överhuvudtaget. En VW LT35 skåpbil med minsta skåpversionen. Det som gör den så stabil är en kombination av faktorer. Överhänget är relativt kort, bilen är ganska tung, den har fräscha chassidetaljer, fräscha stötdämpare, stabila däck, dieselmotor, växellåda med perfekt utväxling för tung last, stel bakaxel och automatisk diffspärr. Att den har en skåpbilskaross gör den ytterligare lämpad för hästaktiviteter, jämfört med en personbilskombi eller gubevars en pickup. Det är en sliten klyscha men bilen går som på räls oavsett vilket slags släp den drar, tungt eller lätt, stort eller litet vindfång. Den är lätt att starta i branta backar även med tungt släp tack vare växellådans stegning. (En personbil som är konstruerad för att kunna gå i 200+ km/h har av naturliga skäl mycket större steg mellan växlarna vilket gör den mindre lämpad som dragbil med tung last.)
Men. Den är kass på att vara familjebil på nästan alla sätt, så man behöver en annan också.
Jag håller med. Jag har en touareg och den är mycket stabilare och har starkare motor. Den drar mitt ifor lätt som en plätt även när det blåser.Touaregen är mycket stabilare! Tiguanen tycker jag känns lite fladdrig
Försämringar i stötdämpare och chassidetaljer kommer oftast smygande och man kanske inte ens uppfattar dem förrän det gått rätt långt.Vi är bara två personer och en katt så någon familjebil är det väl inte, men kör extra passagerare ibland så baksäten är väl att föredra
Jag har noll koll på bilar så kan ingenting om det där med däck och stötdämpare.. Den här bilen har hållt sig hel och fin för det mesta, har bytt någon enstaka del hittills men antar att vi snart kommer dit att det börjar bli mer slitage..
Ok! Ja det kan kanske vara något sånt som bidrar utöver att bilen är liten. Tror det är dags för service under våren, får se hur det ser ut dåFörsämringar i stötdämpare och chassidetaljer kommer oftast smygande och man kanske inte ens uppfattar dem förrän det gått rätt långt.
Ja bränslekostnaden är ju en stor faktor, framförallt nu när det är så dyrt!Jag har nyss bytt från v70 till XC90 och märker stor skillnad i hur de är att köra släp med. Trots att de har identisk motor och är samma årsmodell så blir det mycket stabilare. Tyngre bil gör att släpet påverkar mindre och när man ska ut från parkeringsplatser eller det är vinterväglag så är det otroligt skönt med 4-hjulsdrift. Tyvärr drar den ju väldigt mycket bensin.