Stå upp eller sitta ned?

P

Panter

Jo, jag har alltid undrat, vad gör dt för skillnad om man står i lättsits eller sitter ner?? Man väger ju fortfarande lika mycket och tygnden kommer väl iaf på samma ställe?

Så varför spelar dt någon roll?

Kanske är en dum fråga:o Men frågar man inget får man inget veta:d

Sv: Stå upp eller sitta ned?

Det undrar jag också. Jag har hört att man avlastar hästens rygg när man står upp?

Står man upp i stigbyglarna(och har hittat rätt balans) så "studsar" man inte hästen i ryggen, vilket man gör hur bra man än sitter ner i traven till viss del. Då tas "studsarna" upp i ryttarens höft, knä och fotleder istället för att hamna i hästens rygg.

Det är viktigt att man inte står upp för mycket, eftersom att när man står kommer tyngdpunkten längre fram och därmed belastas hästens framdel/ben mer. Det är ju inte precis det man strävar efter, man vill ju att dom ska gå på bakdelen. Men det är ju bra att avlasta ryggen ibland, det som händer när man står, förutom att man belastar framdelen, är ju att vikten fördelas lite mer över hela sadelns yta, när man sitter så hamnar den mest i mitten.

om det är kuperat, ojämnt underlag brukar jag stå upp...

Nu sa du lite två saker? Att när man står upp så fördelas vikten över hela sadeln men du sa oxå att man får vikten längre fram?

Panter skrev:
Jo, jag har alltid undrat, vad gör dt för skillnad om man står i lättsits eller sitter ner?? Man väger ju fortfarande lika mycket och tygnden kommer väl iaf på samma ställe?

Så varför spelar dt någon roll?

Kanske är en dum fråga:o Men frågar man inget får man inget veta:d

När man sitter ner så måste man vara en mer följsam ryttare än är man står i fältsits. Man belastar även en större yta av hästens rygg då man tynger i sadeln mer utbrett. En sak som man bör tänka på i speciellt engelska sadlar när man rider mycket i fältsits är att ryttarens vikt hamnar där stigläderfästena är. I engelska sadlar ligger dessa ofta mycket långt fram och därmed så kommer ryttarens vikt precis där strax bakom bogbladen vid lättsist, lättridning. I värsta fall på bogbladen med sadlar som ligger illa och för långt fram. Skall man stå mycket i lättsits (som vid t.ex. distansridning) så bör man ha en sadel med fästena bättre balanserade i sadeln så att vikten hamnar mer mitt i sadeln, där sätet är. Alltså är placerade längre bak än i vanliga engelska sadlar.

Så visst har det betydelse om man står eller sitter. Det har ju att göra med var på hästens rygg vikten av ryttaren hamnar. För att inte tala om ryttare med olika långa läder eller som sitter snett. Där hamnar vikten verkligen fel. Så god balans och är viktigare än en låg vikt på en ryttare.

Hälsning Maja

Håller med de som har svarat tidigare. Men ska bara berätta en sak att mitt sto funkar inte om man rider lätt. Hon rusar bara på och går inte att samla ihop. Medans om man sitter ner i sadeln så kan hon samla ihop sig väldigt bra. När hon travar fort (travartrav) så brukar jag stå i stigbyglarna men "klämma mig fast" med knäna så att det inte blir så mycket belastning i stiglägrets infästning (bomlös sadel).

Nu sa du lite två saker? Att när man står upp så fördelas vikten över hela sadeln men du sa oxå att man får vikten längre fram?

Lite krångligt att förklara, men när man står up, så står man ju framåt, eller hur, man står inte och lutar sig bakåt eller rakt upp precis ( vilket kanske vore det optimala så att vikten hamnar mer bakåt, men människar är ju inte direkt byggd så, man skulle bara rasa ner i sadeln, tro mig jag har prövat:p ) Altså hamnar din tyngdpunkt längre fram än om du skulle sitta ner. Samtidigt så sprids ju vikten lite mer över sadeln iomed att man inte sitter ner och får "punkttryck" av rumpan. Är lite svårt att hitta på en jämförelse men pröva detta: Ta en papperslapp ca 5*20 cm lägg den runt handleden och pröva att trycka ner två fingrar i mitten ovanpå lappen hur käns det [punkttryck = ryttaren sitter ner]. Sen gör du så att du släpper fingrarna och istället tar tag i hörnen på pappret som hänger ner på båda sidorna ( ta hörnen närmast handen ) och dra lite neråt då känner du att trycket sprids lite mer, fast mest på främre [vikten hamnar lite på framdelen] delen av pappret. Det skulle jag kunna tänka mig förklarar ganska bra skillnaden

därför att jag dels har bättre kontroll över vart hästen sätter sina fötter i fältsits, och jag tycker att jag stör honom mindre när jag står upp och inte sitter ner när det är svårframkomligt..

Ryttarens tyngdpunkt ska hamna längre fram vid lätt sits, detta för att anpassa sig till hästens tyngdpunkt som också kommer längre fram i den form hästen går i när man står upp. Detta är inte felaktigt utan beror på att hästens tyngdpunkt hamnar längre fram ju snabbare den rör sig. Jfr galopphäst med levad. Det är bara skadligt om hästen går i framvikt, och lättsits/lättridning/nedsittning har inte direkt med det att göra... Så man behöver inte oroa sig för att stå upp, snarare tvärtom, man frigör ryggmusklerna bättre och låter dem jobba mer ostört i lätt sits än under nedsittning.

Asa_S skrev:
Ryttarens tyngdpunkt ska hamna längre fram vid lätt sits, detta för att anpassa sig till hästens tyngdpunkt som också kommer längre fram i den form hästen går i när man står upp. Detta är inte felaktigt utan beror på att hästens tyngdpunkt hamnar längre fram ju snabbare den rör sig. Jfr galopphäst med levad. Det är bara skadligt om hästen går i framvikt, och lättsits/lättridning/nedsittning har inte direkt med det att göra... Så man behöver inte oroa sig för att stå upp, snarare tvärtom, man frigör ryggmusklerna bättre och låter dem jobba mer ostört i lätt sits än under nedsittning.

Då ska man väl stå lätt sits i nedförbackar oxå? Det har jag fått höra!!?:confused:

Jag har också hört att man bör stå i lätt sits i nedförsbackar för att hästen skall kunna arbeta med ryggen fri... :confused:

Ja, det ska man. Dock får man inte luta överlivet lika mycket framåt som i annan lätt sits, för då överdriver man tyngdförskjutningen. Jag tänker mer att jag lutar mig framåt men bort från lutningen. Om lutningen är så brant att man trots det riskerar att ta med sig hästen framåt nedför branten så står man upp och lutar sig bakåt. Antar att det beror på att ryttarens tyngdpunkt absolut inte får hamna framför hästens.

du ger ju hästen mer utrymme när du står upp i fältsists det blir lättare för hästen i tex galoppen, se bara på fältävlansryttarna, de står upp för att ge hästarna frihet men sitter ner och samlar dem innan hinder.
För en häst som ej är så stark underlättar det mkt att stå i lättsits i galoppen. Jag sitter bara korta sträcker på min unghäst i galoppen.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar