-Stå stilla-

R

RebeckaKihlberg

Min ponny är så gott som inkörd, ända "problemet" nu är när man ska spänna för honom, han vill inte stå stilla medans man fixar till allt...håller någon honom så är de lugnt,men jag vill gärna kuna ge mig ut på tur utan att alltid behöva ha hjälp.

När man tömkör så tränar jag på att han ska stanna och stå stilla...lika så när jag kör honom..å då funar de fint, lika så när man sen är klar med körturen och plockar av allt.

Hur gör jag?...träna,träna,träna...eller??

kan ju vara så att han är uttråkad innan du ska ut å köra och därför inte vill stå helt stilla meddans du gör iordning honom.
då är det bara å träna på och komentera prrr stå still och inte hålla på så länge så att han för ett beröm när han är duktig och står still.

Kan också vara tvärtom, att han är så ivrig att det "killar" i benen på honom.Har du möjlighet så har honom ståendes mot en vägg,dvs så han inte kan gå framåt.Annars är det bara träning som gäller.Min gammelvallack på 20 år är likadan imellanåt,han vet också att när jag tar tömmarna och går bakåt så är det dax,jag har slarvat men efter 2-3 gg träning så är han lugn igen.Han vet vad som gäller och kan tycka det tar för lång tid ibland. :)

*jag är överlycklig att jag har en häst som står still i ur o skur*

nåja.
har inga bra tips tror jag, mer än att befäst för honom hur VIKTIGT det är att stå stilla när du bett honom om det.
då innebär det alltså att han ska stå stilla vilken situation han än befinner sej i!
så ja, det är väl bara att träna tills han inser att det är mycket bättre att stå stilla.

Ska tillägga att man inte får glömma bort att ge eftergift när de väl står stilla annars kan det bli lite tokigt vid uppstigningen i vagnen. :angel:

*Yeeeees* :banana: igrå så lyckades jag spänna för pållen själv...*lycklig*...efter lite om och med dock,men ändå...till sist så fick jag min vilja igenom *hehe* :devil: :p :D

Det kan inte vara så att hästen fortfarande känner sig lite nervös och pressad av körsituationen? Även om han tycker det är kul, kan han samtidigt ha höga krav på sig själv och detta är det ställe där det kommer ut. Jag brukar försöka dela upp varje moment i så små delar som möjligt och sedan börja med en del och lägga till allt eftersom. Förspänning har jag övat in genom att först gå över skaklarna, sedan ställa upp i dem och gå ur, sedan uppställning och upplyftning av skaklarna 1 dm, ner, gå ur, uppställning, upplyftning 1 dm, ner, upprepa, gå ur, uppställning, upplyftning 2 dm, upprepa från andra sidan, gå ur, uppställning, hovkratsning (!), gå ur etc. Jag gör varje sak många gånger och när hästen verkar nästan uttråkad lägger jag till nästa sak. På så sätt har hästen smält och accepterat hela förloppet när vagnen till slut sitter och då brukar det heller inte vara något problem att få den att stå stilla. /Å

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Coras star
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar