Stå still!!!

E

Ello_knott

Hej! Har en fråga. Hur lär man en häst att stå stilla på gången... Har en 3 åring som vägrar stå still när jag borstar och grejar... Inte nåt nervöst kastande utan bara retligt går lite fram och tillbaka... Det gör mig galen!!! Hjälp :bow:
 
Sv: Stå still!!!

Eller är det bara nåt som unghästar gör? går det över med tiden? Som ungar som inte klarar av att vara stilla? :rofl:
 
Sv: Stå still!!!

Nja min häst lärde sig att stå still genom att jag jämt flyttade tillbaka honom där han stod innan han flyttade på. Tog en tag men de funka :p nu räcker det med ordet "stå still" så står han där. Ifall han inte är på sitt "idag-ska-jag-dominera-dig-dag".
 
Sv: Stå still!!!

Jag kan ju bara säga hur jag gjorde.. vi började träna på ridbanan med repgrimma å långrep(eller grimma å longerlina).
Bad henne helt enkellt att stå still genom att hålla upp handen mot henne(eller vad vad man vill använda sig av för tecken) så stod vi still så. Linan låg på marken framför henne så jag inte ofrivilligt drar henne med mig samtidigt som jag vill att hon står still :smirk:

Sen började jag röra mig runt henne, först kanske jag bara går rakt fram och när hon ville gå iväg eller följa mig så ruskade jag i linan så hon backade tillbaks, så fort hon gjorde det så lägger jag ned linan på marken igen och håller bara i ändan. Gör på nytt det tecken jag valt för att hon ska stå still och börjar om. Brukar gå ganska så fort. Sen rör jag mig även i en vid cirkel runt henne och vill att hon står kvar.

Efter att det fungerar ute så börjar jag be henne att stå still även lös i gången med grimskaftet i marken. Flyttar tillbaks och flyttar tillbaks igen :D Själv har jag valt att även lägga till ordet "Stå" men man väljer ju själv vad man vill använda sig av..

Vill man vidareutveckla kan man när detta fungerar göra "konstiga" saker som att hoppa jämfota runt hästen kanske vifta med påse eller liknande, dra en burk i snöre efter sig.. man får garanterat sin hästs fulla uppmärksamhet iaf :rofl:
*dansa runt hästen som en indian kanske.. hihi*
Tanken med det är att det ska kunna hända saker runt hästen och att den ändå ska känna sig trygg och stå kvar :D V

En varning bara, andra i stallet kan tro man tappat greppet totalt...:o :D
 
Sv: Stå still!!!

Hur står hon på stallgången? Enligt den tränare jag frågade om samma problem så tyckte hon att hästar ska helst inte stå uppbundna och gör dom det ska dom bara sitta i ett rep inte i båda från varsitt håll i grimman...eftersom hästar i regel inte gillar att sitta fast.

jag har nämligen liknade problem, men mycket trångt i stalllet...då föreslog hon att jag mycket väl kunde hålla till i boxen...antingen att han står lös där eller i ett rep.

Målet är väl att dom ska kunna stå still utan att vara uppbundna, men vi har en bit dit...

Vad säger ni om dessa råd? jag är som sagt ny på det här!!

//suss
 
Sv: Stå still!!!

Tack för alla tips! Hon står uppbunden från båda håll i grimman :(
Hon är ju så nyfiken på allt så om hon står lös vill hon inte stå kvar....
Suss>>>Men hur tränar du på att hon ska stå still då? I boxen har jag hört att man inte ska hålla på... deras revir liksom, där ska de inte tvingas till nåt... Alltså, är precis hon hon retas med mig! En riktigt retsticka :love:
Fler råd??? Tack :bump:
 
Sv: Stå still!!!

Mirraya... Låter intressant! kanske värt att prova :)
I mitt stall är alla lite galna så jag behöver inte skämmas en som jag skulle dansa som en indian :rofl:
 
Sv: Stå still!!!

som sagt vi har inte kommit så långt, tränar ute när jag gör andra övningar. Kan du inte prova att bara binda henne i ett rep? Jag kan inte lösa det i mitt stall men ska prova ute i sommar.

jag är konsekvent hela tiden så fort han flyttar sig flyttar jag tillbaka, så fort han skrapar med hoven NEJ och stampar i backen och samma NEJ och stamp när han biter på repen.

Det där med boxen, jag vet inte vad jag ska tycka den personen som sa det till mig tycker att man ska kunna göra vad man vill när man vill oavsett hage box ...men hon är emot att binda upp hästar för mycket eftersom det lätt ger det här rastlösa retande beteendet.

Jag brukar också träna på att stå kvar inne i boxen...förmodligen kommer det gå lättare när jag kan platsa honom ute

men det är drygt det här problemet eftersom man känner sig som en tjat kärring som gör negativstämmning, jag försöker klia och berömma när han står still om jag hinner innan krånglet börjar igen...

skriv igen om du hittar något bot!!!
 
Sv: Stå still!!!

När jag tränar stå still ute jag platsar honom och så backar jag...då tar det väl 2 sek sen kommer han till mig...felet är då att min stoppsignal har varit för otydlig, Hon som lär mig har sagt att jag måste gå emot honom göra mig stor hotfull eller vad man ska säga så att han backar sen platsa honom igen...repetera ett par gånger och hon trodde det skulle hjälpa ska prova i dag!

Vad tror ni?
 
Sv: Stå still!!!

äh hemma å pluggar trist! vill alla fall berätta att jag kan platsa honom nu hurra han fattar nästan hela tiden ute!
 
Sv: Stå still!!!

jag hade en häst som jag inte vågade lita på att hon inte gick iväg när jag la ner linan för å träna på ground tie så jag höll i linan hela tiden, band aldrig upp henne. Så fort hon ens började tänka framåt så tog jag ett lätt tag i linan å slack direkt när hon svarade, backade hon så backade jag med. Borstade, sadlade å kratsade hovarna så här i ett par veckor tills hon verkligen hade fattat vad jag begärde av henne. Nu står hon som ett ljus, vad som än händer runt henne. Jag skulle nog kunna gå in å ta en macka å hon skulle stå kvar där jag lämnade henne.:)
 
Sv: Stå still!!!

Tack för alla bra svar! Har börjat träna på gången nu, att hon ska stå still lös, så fort hon rör sig viftar jag och då står hon still. när jag håller på med henne annars och hon går fram och tillbaka sådär så försöker jag va där direkt och säga till henne och korrigera... Tar ju tid men det funkar :rofl:
Nåt annat bra tips man kan öva på och lära dom för att få en "lydigare" häst. Min ska stå nu i en månad så jag har mkt tid för sånt! :D
 
Sv: Stå still!!!

Ticka, du verkar kunna en del! vad har du lärt dig allt! När du övade stod du på stallgången inne eller bara ute...kanske inte spelar någon roll...
Har du någon ide om hur man får bort detta skrapande och tiggande med hoven? både ute och inne han gör det till och med i hagen då man kommer och ska ta i han!
 
Sv: Stå still!!!

Ticka, du verkar kunna en del! vad har du lärt dig allt! När du övade stod du på stallgången inne eller bara ute...kanske inte spelar någon roll...
Har du någon ide om hur man får bort detta skrapande och tiggande med hoven? både ute och inne han gör det till och med i hagen då man kommer och ska ta i han!

Kan vara så att det är uppmärksamhet han söker...
Belöna aldrig skrapet...
Det vill säga nonchalera honom tills det uppstår en sekund då han INTE skrapar och DÅ tar du honom eller gör det du ska...

Vi har en häst som skrapar med framhoven i perioder och han får till exempel inte maten...eller inte gå ut på en gång, om han står och skrapar. Det gäller att vänta och sedan vara snabb som attan när den tar en liten paus och inte skrapar...;)

Det gäller att inte säga fy eller nåt annat heller för då får han ju uppmärksamheten han begär.
// M
 
Sv: Stå still!!!

Jag funderar på om han inte har tålamod till det. Han är ju bara barnet!
Om man tvingar honom att stå stilla kommer det förmodligen leda till att han hittar på nya sätt att göra av med rastlösheten på. :smirk:

Det kommer med åren är min gissning.
 
Sv: Stå still!!!

Ticka, du verkar kunna en del! vad har du lärt dig allt! När du övade stod du på stallgången inne eller bara ute...kanske inte spelar någon roll...
Har du någon ide om hur man får bort detta skrapande och tiggande med hoven? både ute och inne han gör det till och med i hagen då man kommer och ska ta i han!


Haha! Det e nog tyvärr så att jag har lärt mig av mina misstag:smirk:

Har skrivit på "din tråd".
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
544
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp