Stå still vid uppsittning

Sv: Stå still vid uppsittning

Som all annan träning, det går bättre om man ägnar sig åt en sak i taget och inte blandar ihop en massa saker, träna uppsittning och att rida iväg tex... Om hästen (och du själv) redan själv kopplar ihop dessa saker gäller det att övertyga er om att det inte gäller längre.

Förutom de råd du redan fått kan du systematiskt träna att hästen står still vid uppsittning genom att tex ha en medhjälpare när du sitter upp och gradvis låta medhjälparen ingripa mindre och mindre. Belöna när hästen gör rätt och gå inte så fort fram att hästen lockas att göra fel. Att alltid använda samma ställe (eller pallen) kan hjälpa, när hästen uttråkat suckande ställer sig till rätta för att genomlida ditt dagliga 3 minuters upp- och avsittande har du lyckats!

lär hästen att böja nacken så du kan plocka upp tygeln på den sidan du sitter upp på så att hästen verkligen böjer huvudet åt det hållet.. sen sitter du upp.. om den börjar gå, går den bara i en volt och då är det bara att hålla kvar huvudet så tills den stannar och är mjuk..och direkt den gör det, släpp efter..

Min har varit lite nervös, så jag har lagt lite kraftfoder på en oöppnad ensilagebal :d
Sedan har jag klivit upp från en pall, vilket han är van vid från stallet.

Genom att alltid sitta upp på samma ställe. Visa hästen något gott tex. en morotsbit. Så fort du suttit upp ger du hästen godiset. Efter ett tag kommer hästen automatiskt leta efter godiset när du suttit upp. Lycka till!

kl
Om du nån gång skulle behöva kliva av ute i skogen och inte har morötter med dig, då är det bara att promenera hem...
Bra förslag som redan har kommit är att stå på nåt när du ska upp. Det behöver inte ställa till problem när du är ute heller, för det finns väl alltid en sten eller nåt att klättra på.
Böj huvudet mot dig.
Se till att inte peta hästen i sidan med foten.
Kolla att hästen har balans, dvs står med alla fyra "utspridda". Vårt sto är typisk sån som börjar steppa omkring när hon tycker att hon har dålig balans. Man får hånga lite i stigbygeln innan, så hon sätter ut hovarna och står stadigt.
Sitt still när du har suttit upp, dvs, rid inte iväg på en gång. Det behöver inte betyda för hästen att uppsittning=framåt. Sitt upp, låt hästen stå still en stund.

persika skrev:
Hur ska man träna hästen att stå still när man ska sitta upp?

Har inte läst alla injlägg så rådet kanske du redan fått. MEn ändå:
Jag lär alltid hästen kommnadot "stå still" redan på backen, tidigt, praktiskt i många lägen. sen har man någon som håller i i början när man sitter upp, säger stå still coh berömmer när den gör det. Har alltid haft hästar som står helt still och väntar tills man är uppe tack vare det.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 043
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Galopp i en mörk skog med brinnande facklor var bara en av utmaningarna Henrik Steiner ställdes inför när han skulle träna upp hästarna...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama