Stå still vid uppsittning

P

persika

Hur ska man träna hästen att stå still när man ska sitta upp?

Sv: Stå still vid uppsittning

persika skrev:
Hur ska man träna hästen att stå still när man ska sitta upp?

Min häst har varit väldigt dum vid uppsittning, jag gör så här att när jag sätter foten i stigbygeln och han börjar röra på sig, sätt ner foten på marken igen, säg till bestämt NEJ! Gå tillbaka till stället där ni stod när du började sitta upp och försök igen.
Så länge hästen inte vill stå stilla när du skall upp, så upprepa samma procedur igen tills den står stilla.
Ge mycket beröm när du kommit upp och han stått stilla, hoppas du förstod någorlunda, men det har funkat på min häst hittills iaf! :banana:

Kanske finns fler tips!! Lycka till!! :cool:

Säger väl ungefär likadant. Sitt inte upp förrän hästen står still:)

Felet man ofta gör är att man försöker sitta upp så fort som möjligt när man vet att hästen inte vill stå stilla länge.:smirk:

Ta hellre god tid på dig. Börja med att ställa upp hästen. När hästen står stilla, vänd ryggen mot hästens huvud och greppa tyglarna. Gör detta om och om igen tills hästen står stilla under hela tiden. Sätt foten i stugbygeln och vänta. Detta kan behövas göra 20-30 gånger innan hästen står blickstilla. När hästen väl står stilla genom hela proceduren - häv dig upp. Står hästen inte still när du kommit upp i sadeln - Hoppa av och börja om från början. Jag lovar dig, hästen tröttnar tids nog, och står stilla. Lycka till:bump:

det gäller att vara ordentlig och ha samma rutin varje dag, inte "låt gå för idag". Då lär de sig att komma undan.

Börjar hästen gå iväg, ta ut foten ur stigbygeln, backa hästen till 1 steg längre bak än den stod förut. På så sätt vinner hästen aldrig någon mark och de hästar vi har haft har alla gett upp ganska snart. Ta god tid på dig. Lika så när du väl sitter i sadeln, ta stigbyglar och sånt i lugn och ro. Annars får man en häst som min stora. Precis när vi hade köpt honom var han en sån som kasta sig iväg så fort man satte sig ned i sadeln. Numera står han still och väntar tills jag säger att han får gå.

Jag skulle ALDRIG vända ryggen till hästens huvud när jag sitter upp, jag må vara islandshäst ryttare men ändå! Risken för skador är ju trots allt större då än om du står med huvudet mot hästens huvud och håller i tyglarna som om du redan sitter där, kan ha stöd mot sadeln om det är så. Då är det också lättare att bromsa hästen om den går iväg, det blir ju som en halt nästan.

LYCKA TILL!

Okej tack så mkt för råden!!

ett litet tips som jag fick av en en gång..
min unghäst jag hade ville inte stå still vid uppsittning, så en person gav han en godisbit när jag satte upp, och han stod ju såklart still. Gjorde detta ett par gånger, sedan slutade jag med det. Men då hade han glömt bort att han brukade hppa omkring och stod lugnt och stilla kvar...

men som sagt att ta ur foten ur stigbyglen och backa är bra också!
lycka till!

Hästen kan uppleva det som obehagligt att ha en "grönsak" hängandes i sidan, när man sitter upp.

Jag använder alltid pall, eller staket eller vad jag kan få tag på men aldrig direkt från marken. Då blir ju sadeln nästan alltid förskjuten i bommen.

På unghästar som gärna spatserar iväg, så lär jag dem först att parkera vid pallen, sen vid uppsittning så har jag innertygeln lite kortare, vilket innebär att om hästen vill gå iväg så går den bara runt dig.

Blandrastik skrev:
Hästen kan uppleva det som obehagligt att ha en "grönsak" hängandes i sidan, när man sitter upp.

ööh va?? vadå "grönsak"?

Jag sätter foten i stigbygeln och då brukar mina hästar försöka gå i väg då brukar jag varna med rösten, inget skrik men ett bestämt "NEJ" om hästen tar ett steg framåt och jag är påväg upp (alltså inte hunnit sätta mig i sadeln ställer jag mig framför hästen och backar tillbaka denne där den stod innan. Skulle hästen börja klampa iväg när jag sitter i sadeln ryggar jag ett par steg där vi var innan och berömmer sedan när hästen står stilla och lyssnar när jag givit tecken att ge sig av

En klump till mäniska då?!

Är´ru me?

Eftersom det är urbota dumt att sitta upp ifrån marken, vi hänger på hästens känsliga manke, bommen i sadeln förskjuts, hästen kanske tycker att det är jätteläbbigt. Det finns ingen anledning att man ska sitta upp ifrån marken. Punkt slut.

Då finner jag det som ganska korkat att det är något "man ska lära hästen".

sitter upp från ett staket, eller vad man ska kalla det. betongmur typ. äh det spelar ingen roll.
men jag började med att vänja honom att stå stilla där när jag ledde honom, sen så efter ett tag ställde jag mig på muren, sen så skulle han stå stilla mednas jag stod där ett tag, osv avancerade hela tiden, sen så ja, vande han sig vid att man står stilla där oavsett vad jag håller på med. och nu fungerar det utmärkt.
det tog ju ett tag och kändes ganska meningslöst i början, men det är så värt det nu!

Jag hade samma problem, min häst vägrade att stå still när jag hoppde upp.Sen fick jag ett tips som funkade för mej i alla fall, och de var att böja bort hästens huvud, så att den stog böjd i halsen när jag hoppade upp.

Lycka till!

Genom att ge den beröm när den väl står stilla när du sitter upp. Ge hästen en liten mortots bit direkt efter att du suttit upp. Så gjorde jag med en häst som inte vill stå stilla när jag satt upp. Hon lärde sig ganska snabbt att om jag står stilla så får jag morot. Så tillslut vände hon på huvudet och bad att få moroten innan jag änns hade hunnit upp.

Min häst vägrade att stå stilla när man hoppade upp från marken. Sen förstod jag att det är VERKLIGEN inte bra att göra det, så jag började använda stallets pall. Nu står hon alltid stilla :)

Tack för alla tips! :)

Idag när jag skulle sitta upp så gick han fram ett steg, jag tog då ur foten ur stigbygeln och sa NEJ, sen försökte vi igen: Då snurrade han runt ett halvt varv. Vi provade säkert fem ggr innan han stod helt blickstilla!! :banana:

I fortsättningen tänkte jag hoppa upp från nåt annat föremål, som
t ex en höbal ir nåt (undrar hur det går :S), för att spara både hästryggen och sadeln. ;)

En höbal låter inte så stabilt :p jag brukar använda en förpackning spån eller en läskback eller något... fast oftast har jag ett par SJ-pallar med en back ovanpå :angel: smidig är man ju och hästen är stooooor. Hon vill inte så gärna stå vid pallarna men med hjälp av mutor börjar hon nu lära sig att vi skall dit och jag skall sitta upp medan hon står stilla... för tidigt att ropa hej än men jag hoppas att vi har funnit en lösning. Har ställt pallarna en bit från stallväggen så att hon får gå in emellan (ja hon brukar ta ett steg i sidled så att man inte når annars...). Superpli på hästen va??? Men små steg åt gången - nu kan hon inte gå åt sidan och går hon framåt får hon lov att gå runt pallarna och in igen och får då inget godis förrän hon står stilla och jag kan sitta upp!

schelin_j skrev:
En höbal låter inte så stabilt :p jag brukar använda en förpackning spån eller en läskback eller något... fast oftast har jag ett par SJ-pallar med en back ovanpå :angel: smidig är man ju och hästen är stooooor. Hon vill inte så gärna stå vid pallarna men med hjälp av mutor börjar hon nu lära sig att vi skall dit och jag skall sitta upp medan hon står stilla... för tidigt att ropa hej än men jag hoppas att vi har funnit en lösning. Har ställt pallarna en bit från stallväggen så att hon får gå in emellan (ja hon brukar ta ett steg i sidled så att man inte når annars...). Superpli på hästen va??? Men små steg åt gången - nu kan hon inte gå åt sidan och går hon framåt får hon lov att gå runt pallarna och in igen och får då inget godis förrän hon står stilla och jag kan sitta upp!

Ikea-pall 39:- :bump: perfekt för smidiga uppsittningar!:banana: :banana:

Har anammat en sak från Westernvärlden.

Böj hästens hals MOT dig. Om hästen skulle bli rädd eller dra iväg så kommer den ingenstans. Man kan göra likadant vid avsittning. Givetvis säger åt den att stanna som den har lärt sig under andra moment.

Gjorde såhär med min 3-åring och behövde aldrig ha någon som höll i. fastän den var 183 cm. hög.

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 043
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Galopp i en mörk skog med brinnande facklor var bara en av utmaningarna Henrik Steiner ställdes inför när han skulle träna upp hästarna...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama