P
persika
Hur ska man träna hästen att stå still när man ska sitta upp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
persika skrev:Hur ska man träna hästen att stå still när man ska sitta upp?
Blandrastik skrev:Hästen kan uppleva det som obehagligt att ha en "grönsak" hängandes i sidan, när man sitter upp.
ööh va?? vadå "grönsak"?
schelin_j skrev:En höbal låter inte så stabilt jag brukar använda en förpackning spån eller en läskback eller något... fast oftast har jag ett par SJ-pallar med en back ovanpå smidig är man ju och hästen är stooooor. Hon vill inte så gärna stå vid pallarna men med hjälp av mutor börjar hon nu lära sig att vi skall dit och jag skall sitta upp medan hon står stilla... för tidigt att ropa hej än men jag hoppas att vi har funnit en lösning. Har ställt pallarna en bit från stallväggen så att hon får gå in emellan (ja hon brukar ta ett steg i sidled så att man inte når annars...). Superpli på hästen va??? Men små steg åt gången - nu kan hon inte gå åt sidan och går hon framåt får hon lov att gå runt pallarna och in igen och får då inget godis förrän hon står stilla och jag kan sitta upp!