Vi har över 40 ridhus på en radie av 2 mil i mitt område. Helt sjukt hur det har utvecklats.
Ja precis !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har över 40 ridhus på en radie av 2 mil i mitt område. Helt sjukt hur det har utvecklats.
Just det stallet jag hade i åtanke här vet jag inte säkert, men tror det är ett kollektivstall. Dock litet, max en handfull hästar.
Men frågan gäller även mer generellt kring olika stall och vad man "kan leva utan" så att säga
I mitt lilla stall jag hyr har jag varken varmvatten eller spolspilta. Vattenkokare är kanon och den används flitigt. Däremot hade jag aldrig tummat på närheten till ridbana, Den behöver inte ligga vid stallet och får gärna ha skrittavstånd. Men aldrig mer att jag står i stall där jag måste lasta och köra iväg för att rida på bana. Det är inte hållbart i längden. Spolspilta ligger inte jättehögt på vad jag behöver, nu har jag lyxen att det andra stallet på gården har det men jag använder den inte massor. Funkade bra att bada med hink och vattenkanna utanför stallet innan .
Hur långt skulle du tycka var okej att ha till ridbana? Och räcker det med utebana, eller tycker du ridhus är ett måste att ha på ridavstånd för att kunna rida och träna ordentligt vintertid?
Första stallet jag hade hästen i hade varken ridbana, varmvatten eller spolspilta, knappt ens en ordentlig plats att göra i ordning hästen heller.Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana?
Vilken nivå tränar (och ev. tävlar) du på då? Hur ofta åker du iväg och tränar?
Just det stallet jag hade i åtanke här vet jag inte säkert, men tror det är ett kollektivstall. Dock litet, max en handfull hästar.
Men frågan gäller även mer generellt kring olika stall och vad man "kan leva utan" så att säga
Skulle aldrig stå i ett stall och betala utan varmvatten. Hade höga krav när jag byggde mina stall.Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.
Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har
Jag tummar gärna på min egna bekvämlighet men aldrig på hästens. Därav har det blivit stall utan lyx men med fina boxar och hagar istället.Skulle aldrig stå i ett stall och betala utan varmvatten. Hade höga krav när jag byggde mina stall.
Varmvatten, tvättmaskin, stor sadelkammare, stora boxar bla.
Nej självklart inte. Minsta boxen jag hade var på 12 kvadrat. Endast sjukhagarna var mindre än en ha. Djurens väl går ju först.Jag tummar gärna på min egna bekvämlighet men aldrig på hästens. Därav har det blivit stall utan lyx men med fina boxar och hagar istället.
Skulle nog inte klara ångesten om hästen inte hade det bra för att jag ville ha bekvämligheter.
Längtar till dagen jag kan bygga eget
Nej självklart inte. Minsta boxen jag hade var på 12 kvadrat. Endast sjukhagarna var mindre än en ha. Djurens väl går ju först.
Åh jag skissar ofta på mina drömstall. Funktionellt, snyggt och hästens välbefinnande i centrum! Den dagen jag vinner ett par miljoner så..Alltså ja, tänk om man hade mycket mark och ännu mer pengar Så man kunde göra SITT drömstall, och välja bort sånt man inte gillar och få användning för alla sina smarta och fyndiga små lösningar och idéer. Dröm!