Stå efter skoning?

B

Brutta

Har min häst utlånad o såg nu efter att hon varit barfota hela sommaren att hon knappt kunde gå, va väldigt öm o ville inte gå alls nästan.

Sa att dom måste sko henne på en gång, då jag lyfter på hoven o trycker lätt me tummen så ömmar hon ordentligt.

Men efter att hon nu ska få på sig skor, bör hon då vila ett tag, och isåfall hur länge?
Tänkte ju höra me hovslagarn, men vill ha lite fler åsikter om saken, då jag inte alltid vill ha tillit till En människa :smirk:

Har aldrig låtit hästen bli så öm så har ingen egen erfarenhet av saken. :crazy:

Sv: Stå efter skoning?

Jag skulle nog vänta några dagar efter skoning, men det beror nog mer på hästens reaktion så det är den man får titta på. Ser pållen obehindrad ut, finns det ju inga hinder att börja jobba. Fast man behöver väl kanske inte välja närmaste grus/sten tag.

Joo.. känner som likadant.. men har henne som sagt utlånad o inte så säkert jag kan hålla koll.. o litar inte riktigt på att andra ser hur hon mår :smirk:

Men brukar dom ömma ett tag efter skoning om dom varit ömma barfota länge?

Min lilla madame gick skolös en hel sommar pga betäckning, vi vet att hon kan ömma rejält utan skor. Så hovslagaren försökte underlätta så mycket han kunde för henne, lika fullt ömmade hon även på sina ställen i hagen.

När hon kom hem och skorna skulle på, visade hon en viss obekvämhet de första 2 dygnen sen var det över. Men det skall jämställas med när hon gick oskodd, på grus knäade hon pga ömhet.

Orsaken till att hon får en sådan ömhet, beror mest på att hennes hovar är otroligt djupa. Detta gör att hoven fylls snabbt med lera och annat, det medför en friktion av sulan som svara med att börja ömma. Nu har hon lädersulor på sommaren, så problemet är ur världen sas.

Ok.. låter som d blir lite vila för fröken då tycker jag.

Men vad är lädersula för nåt.. o har du det utan skor.. eller vad? :confused:

hej hade lädersula på mitt fullblod då han hade tunna sulor och va ömfotad..sitter mellan hoven och skon..klar skillnad ridmässigt efter det..lycka till

Då e jag me.. vanlig sula alltså..

Med skor har hon aldrig haft problem med ömma fötter :)

Brutta skrev:
Då e jag me.. vanlig sula alltså..

Med skor har hon aldrig haft problem med ömma fötter :)

"vanlig" sula brukar väl vara i plast eller gummi!? Lädersula verkar vara bättre för hoven, tycker jag, läder andas ju vilket inte plast/gummi gör. fast å andra sidan så blir väl lädret blött när det regnar och är det riktigt regnigt så kanske det kan bli röta i stället!?

Joo.. men jag menade att det va en sula under skon.. eftersom jag undrade om skoning efter barfota så va jag tvungen att fråga om det va nåt hon hade utan skor.. för det har jag inte hört talas om näligen ;)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 697
Senast: Claraclara
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 385
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka