ST Island vs ST Gaiter

Sv: ST Island vs ST Gaiter

Nej det är två olika sadelmodeller. Ett par exempel på viktigare skillnader än just utseendet är att det är stabiliserande "plastskenor/ plattor" i ST Island som man kan plocka bort om man vill ha mer eller mindre flex i sadeln. Bossorna och sitsen har olika stoppning och utformning, Island är dessutom en stadigare sadel. Jag tror inte att ST Islands knästöd är löstagbara heller, och de är större på Island än på Gaiter. "Island" är i mitt tycke en mycket mer gedigen sadel än Gaiter i hantverket.

Tillägg: Dessutom är det enkelkåpor på ST Island.

Senast ändrad:

Förutom ovanstående så tycker jag att gaiter såg mer 'hemgjord' ut i sömmar etc än island, som ser riktigt fin ut - de exemplar jag sett iaf.

Förutom det Moli redan nämnt, så tror jag att Gaiter hade gel i sitsen, och flatare säte, än 'island'.

Det var latexstoppning i sitsen på Gaiter, men jag tror att de är ungefär lika djupa, man luras lite av att Gaiters säte är så mjukt stoppat och ser platt ut. Man sjunker ned lite när man sätter sig särskilt på de med "dubbel latex" i sitsen som kom på slutet, är inte säker på att den säljs i Sverige längre?

Senast ändrad:

Jaha, så det är latex det är.
Jag var på väg att köpa en beg av en bukefalist som att det var gele i sitsen
på gaiter samt att en som hade en sån på en kurs vi var på sa samma
(även om jag aldrig läst det någon annan stans).

Gaiter säljs väl inte numera, men Island säljs ju på flera ställen så vitt jag vet.

Jaha, så det är latex det är.
Jag var på väg att köpa en beg av en bukefalist som att det var gele i sitsen
på gaiter samt att en som hade en sån på en kurs vi var på sa samma
(även om jag aldrig läst det någon annan stans).

Gaiter säljs väl inte numera, men Island säljs ju på flera ställen så vitt jag vet.

ST Island kommer inte att försvinna på länge tror jag. Sitsen känns som gelé ungefär på Gaitern, men det är formgjuten Latex i den vilket är geléaktigt och väldigt skönt för baken. :-) Det var samma sak i bossorna på de senare modellerna av Gaitern= antagligen mycket behagligt mot hästryggen.

Gaiter är en helt ok sadel,mycket hästvänlig tycker jag. Jag funderar själv på att skaffa en sådan nu när det drar ihop sig för att rida in min unghäst det brukar finnas en del begagnade till salu för bra priser, men jag vill ha den lite äldre modellen som inte har "dubbel latex" i sitsen, jag gillade den tunna sitsvarianten bättre. (Jag har ridit i alla olika Gaitermodeller från starten när första prototypen kom)

Vilken tur man kan ha att det fanns någon som du här som hade koll och har provat. Är Island lika skön och lätt att anpassa till olika hästar som Gaitern?

Fundera om den är värt de extra pengarna som skiljer mot en beg gaiter mot ny island.

Har bara sett Gaitern (vet inte vilken av dom) i verkligheten och pratade med en som sa att det bara var bossorna som skilde mellan den och Island. Men på bild ser de olika ut så därför jag undra.

Hejsan,

Jag har inte ridit i ST Island, bara provsuttit på en sadelbock så jag kan inte uttala mig om hur den är att rida i, men den var mjuk och skön att sitta i i vart fall. Det är stor skillnad på Gaiter och Island tycker jag, den senare är en mycket stabilare sadel som känns mycket mer som en "vanlig sadel" i designen än Gaitern som har mycket kardborre och är väldigt mjuk och flexibel. Det är smart med kardborren för att man kan anpassa sadeln ännu mer efter hästen, men det ska inte vara svårare att byta framvalv på Island, det bör vara samma system eftersom det är samma tillverkare. Island ser ut som en bomsadel men är mer flexibel än exempelvis Draupnir Flexi, särskilt om man tar bort plastskenorna.

Om det är värt att köpa den senaste modellen eller inte beror på vad man har för krav. Jag älskade Gaitern när den kom och tyckte att det var det bästa jag ridit i, nu tycker jag att den är lite väl mjuk och ger mindre stöd än jag vill ha och tror att jag själv i längden skulle bli mer nöjd med "Island".

Det beror på vad man jämför med. :-) Hellre en Gaiter än en Kari Flex eller Top Reiter tillexempel för min del.

På ett sätt så låter det som Gaitern kanske skulle funka bättre för mig då jag har EDS +MFS som gör att jag bla är öm och stel i kroppen. Rider just nu i en bomlös av soffkuddemodell och blir mkt mjukare i kroppen av det än med en bomsadel. Eller menade du att sadeln i sig själv var mjukare?

Känns det som man får mkt mer stöd i Island än gaiter?
Har inte provsuttit någon av dom och av bomlösa har jag prövat Diddidynan (red ganska mkt i den förut) och några av barefootsmodeller.

På ett sätt så låter det som Gaitern kanske skulle funka bättre för mig då jag har EDS +MFS som gör att jag bla är öm och stel i kroppen. Rider just nu i en bomlös av soffkuddemodell och blir mkt mjukare i kroppen av det än med en bomsadel. Eller menade du att sadeln i sig själv var mjukare?

Känns det som man får mkt mer stöd i Island än gaiter?
Har inte provsuttit någon av dom och av bomlösa har jag prövat Diddidynan (red ganska mkt i den förut) och några av barefootsmodeller.

Båda sadlarna är mjuka att sitta i, men gaiter är mjukast både i sitsen och flexet. Gaiters sits ger mer stöd än Diddidynan, men Diddidynan har mycket mer benstöd. Klart mer benstöd i Gaiter än barefoot dock. Och jag tycker mycket bättre om att rida i Gaiter än barefoot/ torsion eftersom jag tycker att de ger mig för lite benstöd och att man sitter så brett i dem.

Utifrån min provsittning på bock tycker jag att "Island" verkar ge klart bättre stöd för ryttaren än Gaiter. Det är rejälare stöd för benen och den är kanske lite djupare också.

Här är är en gammal bild på en Gammal Gaiter. (2006)

majtolt2.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 568
Senast: Nomida
·
Kropp & Själ Jag har fått besked om att jag inte får ta astra zenekas covidvaccin, inte heller mpr-vaccin eftersom de kan förvärra autoimmuna...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka