Spyr upp färskfoder?

L

lainen

Min hund spyr upp sitt färskfoder, på en gång efter hon ätit, sen kan hon ibland äta det igen, och spyr då inte.

Jag undra vad det beror på, eller om hon helt enkelt äter för fort?

Sv: Spyr upp färskfoder?

Min hund kräks enbart de gånger hon ätit för fort. Det är så tydligt, när hon hetsätit så går hon och kräks inom 15-30 minuter.

Men varför din hund kräks är svårt att svara på.

Testa att ge henne fodret på en plåt eller ute i trädgården på en ruta 1*1 meter ca. större yta gör att de får i sig fodret långsamamre.

Tack ska testa att ge utspritt utomhus, hon vräker nämligen i sig, imorse hoppa hon upp och spydde i min sängb efteråt, lagom fräsht.

Det kan även vara så att magen reagerar på om maten är för kall.

Senast ändrad:

Det kan även vara så att magen reagerar på om maten är för kall.

Mina hundar reagerar precis tvärtom. De spyr om maten är för varm. De äter färskfoder och för att det ska ta lite längre tid att äta ger jag dem "hamburgarna" frysta. De tål det bra och jag brukar jämföra med gatuhundar och vargar. De äter maten frusen om vintern.

Troligen är det så att TS hund vräker i sig maten för fort. Ett bra sätt att utfodra hunden är att samtidigt aktivera den med att få söka upp den. Om man har möjlighet kan man gömma maten under och i saker så får hunden nosa sig fram till den.

Det var antagligen att hon vräkte i sig ,för att hon tycker det är så himla gott:)
Dom senaste dagarna har jag gett tre små portioner istället för allt på en gång, och då har hon inte spytt något mera.

Om man har ett kletigt färskfoder (Priima, Nordic, Klass ser jag som kletiga) så kan man kleta ut det i hela matskålen. Mina brukar alltid får det serverat på typ kanterna i skålen. Så att dom inte kan hugga i sig det utan måste nästan slicka bort allt.

Ofta är färskfodret ganska tjockt och blir lätt som en stor klump om hunden är glupsk.
Då är det bättre att hälla på lite ljummet vatten (ca 40 grader) så det blir mer som en tjock soppa.
Om jag inte blandar vatten i färskmaten, så sväljer mina väldigt snabbt.

Bra att det blivit bättre med portionerna utspridda på fler mål, men lite vätska tror jag ändå skulle vara en bra idé.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30