spruta kotor?

Sv: spruta kotor?

Har inte galopperfarenheten, men dock erfarenhet från distansritt, som ju ibland också drabbar hästarna med förslitningsskador.
Mitt råd till dig är att inte spruta din häst i "onödan". Har vet. sagt att det inte behövs skulle jag lyssna. Däremot kanske du skulle fundera på något ledtillskott och som några har föreslagit, ta det lite lugnt med hästen i ett par månader nu.

Jag förespråkar så gott som ALDRIG fullständig vila. Tror inte att det är bra för en häst med ledbesvär att den får gå och bli otränad och stel(are). Daglig lågintensiv träning och ledtillskott blir alltså mitt svar på vad jag (efter att hä läst heeela tråden) har bedömt som en seriös och ärligt menad fråga.

Lycka till med din häst!

/JES

Jag förstår inte riktigt vad det är för skillnad på galoppvärlden och den övriga världen? Det är väl fortfarande hästar? Eller är det jag som inte fattar?

Att behandla leder i förebyggande syfte verkar onödigt. Leder är känsliga saker, varje gång man går in i en led riskerar man konsekvenser. Därför skulle jag inte göra det förrän det var absolut nödvändigt.

Jag ser inte heller att et skulle vara någon skillnad på galoppvärlden och övriga världen, en häst är alltid en häst och ska behandlas därefter.

Men
Nej, du ska inte spruta någon led för säkerhetsskull. Så fungerar det inte. Antingen har du en ledinflammation och kan vara hjälpt av en ledbehandling, eller så har du det inte och kan snarare orsaka en genom att störa ledens närmiljö. Om hästen reagerar på böjprovokation av en specifik led kan en behandling komma ifråga, detta är alltid upp till den behandlande veterinären att bedöma utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och ingenting för den enskilda hästägaren att ta hänsyn till.
Det du kan göra är att tillföra MSM el annan glukosamin. ´Träna i uppbyggande syfte och känn hästens gränser. Är hon halt så är hon och du ska då inte räkna med att hon kan gå några löp i år iallafall.

Skulle du inte ha henne som ridhäst?

Nej, jag är inte galoppmänniska, däremot hästmänniska, och jag tror att jag har kunskaper nog att uttala mig.

Kassiopeja skrev:
Har inte galopperfarenheten, men dock erfarenhet från distansritt, som ju ibland också drabbar hästarna med förslitningsskador.
Mitt råd till dig är att inte spruta din häst i "onödan". Har vet. sagt att det inte behövs skulle jag lyssna. Däremot kanske du skulle fundera på något ledtillskott och som några har föreslagit, ta det lite lugnt med hästen i ett par månader nu.

Jag förespråkar så gott som ALDRIG fullständig vila. Tror inte att det är bra för en häst med ledbesvär att den får gå och bli otränad och stel(are). Daglig lågintensiv träning och ledtillskott blir alltså mitt svar på vad jag (efter att hä läst heeela tråden) har bedömt som en seriös och ärligt menad fråga.

Lycka till med din häst!

/JES

TACK!
nä jag tror inte heller på att hel-vila... hon har lite knackig rygg, å den måste ju få röra på sig å klättra i backar osv... + att huvet på fullblod inte alltid klarar att inte göra någonting...

vet du några bra tillskott? cortaflex?

veterinären sa typ "du behöver inte spruta nu, men det är mycket möjligt att du behöver det i framtiden"...
så jag vet inte om hon ville spara pengar åt mig NU, eller så... men är det så att det "nästan" behövs så gör jag det gärna innan det kan bli riktigt allvarligt å kosta bra mkt mer än vad EN spruta kostar :D
hästar--- pengar ut ut ut ;)

alpha skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är för skillnad på galoppvärlden och den övriga världen? Det är väl fortfarande hästar? Eller är det jag som inte fattar?

Att behandla leder i förebyggande syfte verkar onödigt. Leder är känsliga saker, varje gång man går in i en led riskerar man konsekvenser. Därför skulle jag inte göra det förrän det var absolut nödvändigt.

det är skillnad!!!! eller... det beror på om man som "hobby-människa" enbart ser hästen som ett redskap eller som en vän-häst-hobby.... det finns så många galopphästar så det "spelar ingen roll" om dåliga "faller bort"... jag tycker det e HEMSKT... men när pengar är inblandade på "tjäna-pengar-nivå" så blir det tyvärr så =(

efter galoppkarriären ska hon vara ridhäst... så jag vill ju behålla henne hel...
ska kolla upp lite tillskott å se...

jag är inte sååååå insatt i leder å sånt... kan de bli bättre av tillskott, eller stannar man bara upp?

du är säkert kunnig å så, det är inte det jag säger... men galoppvärden behandlar inte alltid sina hästar så himla väl... så om jag tex. frågar nån tränare med massa hästar så kanske de bara skiter i det... det finns fler hästar lixom... men jag vill att MIN ska må bra å att VI ska lyckas... inte bara byta ut å köra som en galning...

Jag förstår vad du menar. Men nu är det väl din egna häst det gäller? Och eftersom du bryr dig om hästen tänker väl inte du börja trixa med behandlingar för att dölja eventuella skador eller förslitningar?

man döljer eller trixar inte, man hjälper å fixar...

just nu skulle jag kunna skjuta henne dock... sprang runt som en j*a tok i hagen å VÄGRA gå in... kompisarna är sååå roliga ju...
så det ska bli intressant å klämma på benen imrg... en sko åkte åt h***e dessutom... tur att min hovslagare e så snäll å kirra det på ett naffs :D :love:

För det första tycker jag att det är synd att baktala hela galoppvärlden som en enda röra av hästplågare för så är inte fallet.

För att komma till din häst, gör ett åter besök hos veterinär, röntga om det behövs. Hittas det inget fel i leder eller dyl, ta kontakt med duktigt kiropraktor/equterapeft och gå igenom hästen från öronen ner till svansen och rätta till alla problem. Sen kan du börja träna igen. Då får du en häst som håller för träning ett tag och även senare som ridhäst, men det gäller att vara uppmärksam på minsta lilla förändring.
Och nej jag har inte galoppörer, inte allt för insatt förutom vissa kontakter, men däremot har vi travare som tävlar och jag har jobbat med travhästar på alla nivåer.

tack för svaret!
kiropraktor är guld!!! det har jag kört, ska köra mer, hjälper ju oftast inte med EN gång, speciellt inte hon som har gått med det så länge!

nej nej, hela galoppvärlden är inte sån, men bra många, för många... antar att det är samma på travet...
men på travet måste man väl ha hälsointyg å sånt innan start? det måste man inte på galoppen, å många hästar mååår inte bra!

trav å galopp kan man ju jämföra på sätt å vis, det är ju elitnivå å mer påfrestningar psykiskt å fysiskt än för vanliga ridhästar...

TantEster skrev:
Jag ser inte heller att et skulle vara någon skillnad på galoppvärlden och övriga världen, en häst är alltid en häst och ska behandlas därefter.

Men
Nej, du ska inte spruta någon led för säkerhetsskull. Så fungerar det inte. Antingen har du en ledinflammation och kan vara hjälpt av en ledbehandling, eller så har du det inte och kan snarare orsaka en genom att störa ledens närmiljö. Om hästen reagerar på böjprovokation av en specifik led kan en behandling komma ifråga, detta är alltid upp till den behandlande veterinären att bedöma utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet och ingenting för den enskilda hästägaren att ta hänsyn till.
Det du kan göra är att tillföra MSM el annan glukosamin. ´Träna i uppbyggande syfte och känn hästens gränser. Är hon halt så är hon och du ska då inte räkna med att hon kan gå några löp i år iallafall.

Skulle du inte ha henne som ridhäst?

Nej, jag är inte galoppmänniska, däremot hästmänniska, och jag tror att jag har kunskaper nog att uttala mig.
Tycker du har helt rätt, men vill bara just höra efter hur lämpligt det är att rekommendera MSM till en galoppör, för det är väl doping på dem oxå??
Jag vet att du inte rekommenderade det rakt ut, så detta vart ett knapplån i slutänden! :o ;)

Messy skrev:
vet du några bra tillskott? cortaflex?
Efter att ha snackat ledtillskott till.. eeeh. leda? :smirk: med en kompis så har vi kommit fram till att Flexijoint förmodligen är det som innehåller allt det som ska ge fördelar för lederna. Andra preparat kan ju vara billigare, men har då inte både Glucosamin, MSM och Kondroitin (som tydligen ska göra att glucosaminet får bättre effekt?) och dessutom Hajbrosk som agerar smörjande. Sen är det ju, som med allt annat, säkerligen individuellt och man får prova sig fram. Det viktigaste är då att man inte provar att göra FLERA saker på samma gång, för då har man ju inte en susning om VAD det var som gjorde att det blev bättre om det blir det? :confused:

Messy skrev:
Veterinären sa typ "du behöver inte spruta nu, men det är mycket möjligt att du behöver det i framtiden"...
så jag vet inte om hon ville spara pengar åt mig NU, eller så... men är det så att det "nästan" behövs så gör jag det gärna innan det kan bli riktigt allvarligt å kosta bra mkt mer än vad EN spruta kostar.
Utan att ha träffat veterinären i fråga så tolkar jag iaf fritt att hon INTE tycker att det behöver sprutas nu, (dvs det är ingen ledinflammation i dagsläget), men att hon inte kan garantera att hästen inte FÅR en inflammation, (exvis vid fortsatt träning), som KAN leda till att hästen bör sprutas. Gardera med X helt enkelt. :D
Håller med andra i tråden som sagt att man inte ska spruta en led "ba'föratt" eftersom det alltid är ett "ingrepp" i leden och därmed en risk för infektion och överretning. Jag skulle alltså INTE spruta.
Om du verkligen tycker att hästen är halt så åk in till vet. igen och se om du får en annan diagnos.
Om du inte tycker att hästen är halt i dagsläget, så måla inte :devil: på väggen innan han sitter där ändå...

*råd från en luttrad*
/JES

Att gå in och spruta i en led är otroligt känsligt! Det är något som jag bara skule göra i nödfall.
Och jag blir lite arg när jag hör en del som säger att "galoppvärlden" bara är djurplågeri!
Det finns som i alla andra grenar vettiga människor och mindre vettiga, eller hur?

Jaja, men jag tycker din häst ska vila några månader, konsultera med veterinär och försök lösa problemet på en naturlig väg!
Lycka Till

jag målar nog lite :devil: på väggen bara för att jag vet hur hon har behandlats innan :( så jag vill att hon ska få bästa förutsättningarna i sitt "liv 2" som galopphäst... nojjar... å har beslutsångest.... idag kändes hon hur fräsch som helst när jag red!
känns ju dumt å ställa av henne oxå "bara för att"... men in till veterinären blir nog bäst, så man vet, å slipper spekulera...
jag tror att mkt sitter i att hon e sned i korset, för hon är inte halt på rakt spår, men lite om hon ska gå på volter...
hon kan ju ha knyckt till sig då oxå, va snö å så när hon blev tömkörd...

men jag snacka lite med en, å nu blir det nog cortaflex! ska ju va bra... så..hmm...

trevlig fredagskväll
:)

wilcox skrev:
Att gå in och spruta i en led är otroligt känsligt! Det är något som jag bara skule göra i nödfall.
Och jag blir lite arg när jag hör en del som säger att "galoppvärlden" bara är djurplågeri!
Det finns som i alla andra grenar vettiga människor och mindre vettiga, eller hur?

Jaja, men jag tycker din häst ska vila några månader, konsultera med veterinär och försök lösa problemet på en naturlig väg!
Lycka Till

nä det e väl inte bara djurplågeri, men jag tycker att jag har sett för mkt hemskt... man skriker inte elaka saker till hästarna eller slår dem,... vissa sköter det säkert jättebra, men det finns ju andra oxå...
fast jag kan säga att jag ogillar de som har sina hästar i smååå rutor för att de inte ska skada sig eller som inte får gå i hage varje dag osv... en häst ska va häst...

Är det något man kan använda i förebyggande syfte för att se till att hålla lederna med ordentligt med smörja är att ge glukosamin.

Att sätta en spruta i leden och spruta in något försvagar ju leden, men hämmar inflammation. Varför i hela friden skulle man vilja göra det om hästen inte har en inflammation?

Hälsning Maja

Hur kan man tycka att det känns dumt att ställa av hästen ifall att, men samtidigt tycker att det är helt ok att spruta kotorna ifall att?!
Injektionen hjälper mot den ev inflammationen, men den beror ju på något! Eftersom du ju är noga med uppbyggnadsarbetet så får hästen förhoppningsvis ingen inflammation.

i hennes fall ere j*t dumt å ställa av... hon har lite ont i ryggen, å då ska man röra på sig å klättra osv... (jag träcker å tömkör)...
+ att det kan va bättre å hålla igång för huvets skull, så hon inte hittar på rackartyg på annat håll å skadar sig...

man måste ju väga lite... men imrg kommer kiropraktorn, han har koll på typ allt, så jag ska fråga om råd! =)

men man måste väl ställa av hästen vid en ledbehandling? eller menar du att man kan fortsätta rida som vanligt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
944
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka