Spruta föl

S

Sacja

Mitt 3 veckor gamla arabföl blev hastigt sjuk i veckan med hög feber och jobbigt med andningen.:cry: Veterinären kom snabbt, konstaterade infektion( troligen´ingång naveln) hon fick dropp och ska nu ha 2 sprutor antibiotika i ytterligare 7 dagar. Sprutorna ges en gång/dag, i rumpan. Idag tredje dagen är hon förstås redan misstänksam och rädd från början, jag tycker så synd om henne, men behandlingen är ju nödvändig,inget att välja på .
hon är redan mycket bättre, bara 38,3 idag och pigg.:banana:
kan någon ge tips om avledande manövrer eller andra tips som kan underlätta.
jag skulle också vilja ge henne preparat men laktobaciller för att förebygga diarrè, har köpt pulverform, luktar inte så gott, vad kan jag röra ut det i som fölisar brukar gilla? dofilus var ingen hit.
det är mitt första föl, tacksam för alla tips!
Barbro

Sv: Spruta föl

Vi ger till föl samt äldre hästar med svår diaree, kolik eller tarmstörningar Krafts Mag o Tarm. Man blandar ut det i en liten kopp med vatten, sug upp det i en injektionsspruta (modell större) sedan sprutar du in det i mun som precis som du gör när du avmaskar. Smakar inte illa och fungerar superbra, även på hästar med pågående kolik som du inte får att äta något. Att försöka få i en häst fil är ingen lätt sak.

38,3 är ingen feber så då är ditt föl feberfri.

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 204
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 368
Senast: Legolaz
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 198
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna