Spruta B-vitamin eller ge flytande

M

malört

Började fundera igår om skillnaden av att ge spruta eller flytande.

Man ger ju flytande i flera dar , vissa ger i flera månader. Och man säger att om man ger för mycket gör det inget utan överskottet kissas ut.
Varför ger man flera dagar (enl beskrivning på flaskan skall man ge ex 2 veckor).

Om man nu ger häste en spruta istället , är det en form av högdoserat borde väl kroppen "slänga överskottet"(kissa ut)
Hur konsentrerat är det i sprutan.? vad kostar det att ge spruta?
Är det nån som vet skillnaden?

Blev en strulig text men nån kanske förstår vad jag menar.

Sv: Spruta B-vitamin eller ge flytande

När du ger spruta så 'får' hästen inte dosen riktigt på en gång eftersom den ges i musklerna eller subkutant (under huden) och måste ta sig därifrån, dvs du får ett långsammare frisläppande än när du ger oralt.Dock är det inte så att det deponerade B-vitaminet 'ligger där' hur länge som helst. Man kan ge intravenöst med (i blodet) men det gör man oftast inte för pälssättningsproblem utan oftare vid kolik etc där man snabbt vill ha ut en stor dos B-vitamin.

Det har aldrig konstaterats B-vitaminbrist på hästar och normalt tillverkar de själv den B-vitamin den behöver i tarmen. Trots detta kan ett otal människor (och veterinärer) inklusive jag själv vittna om att hästar som har besvär med pälssättningen ÄR hjälpta av B-vitamin (spec äldre hästar). Dock, hästar med rejält stora problem räcker det ofta inte med att ge en spruta utan man får upprepa injektionerna, just för att överskottet kissas ut (bryts ned via njurarna)

JAG anser injektion fungerar bättre än flytande/tabletter OM hästen har PROBLEM. Om man bara vill ge för att 'underlätta' så kan man ju ge flytande istället.

En tvåveckorskur med flytande eller en spruta är ingens törre skillnad på ekonomiskt OM man ändå har vet ute i annat ärende. Ta ut vet enkom för att spruta Beviplex blir däremot dyrare än att köpa flytande (om man inte typ bor granne med vet eller så).

Billigast att ge själv är tabletter, som man köper på apoteket, samma sort som till människor. Bara räkna om dosen. Man får hinka i dem ganska många tabletter/dag men det blir ändå billigare.

Varför man ger längre än två veckor är endera för man tycker det r kul :devil: eller för att hästen behäver det en längre period. Hästar med magtarmstörningar/problem kan också behöva ges under en längre period.

När jag helservar hästen på klinik (minst en gång om året) låter jag alltid veterinären trycka i en multivitamin (som jag inte har namnet på just nu) som sedan ligger under huden och ger långtidsverkan.

Det har varit lite olika hur hästarna har reagerat på dem, men reagerat har de gjort. En blev halvfnoskig av ren livsglädje (hög, helt enkelt!), en annan tyckte livet såg ljusare ut och blev piggare och en hel del gladare (inte för att hon var deppig innan, men lite off).

Märker jag att hästen har jobbigt under någon period (kanske vid pälssättning) ger jag gärna ren B och E-vitamin via maten. Men E-vitamin får man hålla lite koll på då den inte är vattenlöslig...

Lovisaleonora_ skrev:
När jag helservar hästen på klinik (minst en gång om året) låter jag alltid veterinären trycka i en multivitamin (som jag inte har namnet på just nu) som sedan ligger under huden och ger långtidsverkan.

Kan det vara Ultrasan du tänker på?

Den, speciellt kompinerad med Beviplex, körde jags om coctail 2 ggr/år på gamlingarna (vid pälssättning och pälsfällning)

Tänk "ulltrasa", sen glömmer man aldrig vad det heter.

Kör en "ulltrasa" en gång/år och häst, i samband med övrigt veterinärbesök.

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Foder & Strö Jag ger ju ADE-vitamintillskott nu efter nyår. Fast i år har jag flytande mot att ha haft pulver tidigare. Och det flytande fryser vid...
Svar
2
· Visningar
951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka