spruckna mittstrålar!!

P

puppsy

Hejsan!
Behöver lite hjälp med min häst..

hade min hästs hovslagare och skodde min häst förra veckan..
hon är ett halvblod/fullblod, men har väldigt bra hovkvalitet. Förutom en sak.

Hennes bakhovars strålar är väldigt spruckna och svampiga och varken jag eller hovslagaren vet vad det kan vara eller hur man kan behandla det. Har prövat kopparsulfat eftersom som vi trodde det var bakterier men det hjälper inte..

Någon som har en idé om vad det kan vara och vad jag kan göra för att det ska bli bättre???

mvh bea

Sv: spruckna mittstrålar!!

Strålröta brukar orsakas av bakterier, men tyvärr kan det även komma svamp i. Det är svårbehandlat, särskilt om det gått långt, och väldigt viktigt att man får bukt med!
Det finns en uppsjö av behandlingar men vad jag vet finns det ännu ingen "superkur"...

* "Rengör Strålen" från Mustad
-testat men fungerade inte för mig, har dock hört om vissa som använder det och är nöjda. Innehåller formaldehyd som är fruktansvärt giftigt och farligt.

*Äppelcidervinäger och vatten
-Späd 1msk vinäger i 1l vatten och bada hovarna 20min/dag i två veckor. Krävs antingen en väldigt snäll och tålmodig häst samt några tåliga hinkar eller soakingboots. Har man skor på hästen är det nog bäst med hinkar, sådana där i gummi är bra och tåliga.
Jag har inte haft tid och möjlighet att göra denna kur, men den fungerar visst riktigt bra. Fungerar genom att äppelcidervinägern ändrar PH-värdet i hoven vilket gör att varken svamp eller bakterier trivs.

*Såpvatten och tjära
-Kuren jag kör med just nu och den första hittils som faktiskt verkar fungera för både mig och hästen. Skura strålen med vanligt varmt såpavatten (samma koncentration som när du skurar golvet i princip) så du får rent ordentligt. Då får man även bort gammal död stråle vilket är bra både för tillväxten och ger mindre mat åt svampen. Sedan tar man sig en gammal tandborste och gnuggar in vanlig trätjära. Är strålfåran djup kan man tjära in en tuss tjärdrev eller bomullslakan eller vad som helst och stoppa in. Sedan "fyller man på" med tjära med några dagars mellanrum och ca en gång i veckan gör man om hela proceduren med att skrubba med såpa etc.
Såpa är väldigt snällt mot huden och är en effektiv rengörare, tjära är ett av naturens giftigaste ämne men har använts länge länge inom både hovvård samt att skydda trä mot röta etc.

*Man kan även tvätta med jodopax eller Virkon S, men jag har inte haft så god jaktlycka med någon av dem. Det finns det dock andra som har.

Jag har ju provat alla möjliga saker.

Tjära funkade inte
Virkon S funkade inte.

Det som funkat bäst är att skrubba med såpvatten, bubbla ur med väteperoxid och sen ha på kopparsulfat (i form av blåstensalva). Just nu hoppar jag över såpvattnet och det verkar funka lika bra ändå.

Det allra viktigaste är dock att skära bort dåliga delar och hitta hålorna där rötan håller till!

Det låter ju helt klart som att din häst har strålröta, men det vore ju lustigt ifall hovslagaren inte visste det ifall det nu är så!?
Mot strålröta så körde jag följande: 2 ggr per dag rengörs hoven utan vatten eller dyl. bara borsta rent. Ta en smal hovkrats o gräv ur strålen. Tjära in ordentligt även in ner i strålen, ta en smal hovkrats även till detta, pensla hela strålen med tjäran oxå.
Jag skulle nog vara försiktigt med skarpa medel såsom rengör strålen eller jodopax då detta fördärvar hovtillväxten, men kanske kan det hjälpa för en kortare period ?! Men det är medel som min hovis har avrått från....

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 890
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit